ایسنا - در حالی طی چند‌ماه گذشته موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع انتقادات زیادی را علیه نهادهای مختلف از جمله گمرک ایران برانگیخته که رییس کل گمرک این موضوع را بی‌ارتباط با دستگاه تحت مدیریتش می‌داند. هیچ آمار دقیقی از تعداد خودروهایی که امسال با ارز مرجع وارد کشور شده در دست نیست. البته برخی اظهارات نشان می‌دهد که بسیاری از کالاها حتی تا مهر‌ماه امسال نیز برای واردات ارز مرجع دریافت کرده‌اند و بعد از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی روند پرداخت ارز مرجع برای واردات کالا به جز کالاهای اساسی و دارو متوقف شده است.

در همین حال تازه‌ترین آمار گمرک نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۳۴ هزار و ۱۲ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی ۸۱۳ میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات خودرو در این مدت از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۲/۳ و ۳/۱۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی این مدت مبلغ ۲۳ هزار و ۹۱۵ دلار بود که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵/۵ درصدی را نشان می‌دهد. اما انتقاد از واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع در حالی مطرح شده که رییس کل گمرک می‌گوید این موضوع ربطی به گمرک ندارد.

عباس معمارنژاد در این باره گفت: واردات کالا فرآیندی دارد که از ثبت سفارش شروع می‌شود و هر کالایی نیز که ثبت سفارش معتبر داشته باشد اجازه ورود به کشور را دارد. حالا اینکه این کالا برای واردات چه نوع ارزی دریافت کرده ارتباطی با گمرک ندارد. وی افزود: برای گمرک دریافت حقوق ورودی اهمیت دارد که اخیرا نیز محاسبه این حقوق براساس نرخ ارز مبادله‌ای شده است.