دنیای اقتصاد- فروردین 92 برای بورس اوراق بهادار تهران با بازدهی حدود 7 درصدی همراه بود. این عملکرد از پیشتازی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری حکایت دارد، تا جایی که در این مدت تنها بازار ارز تحرکاتی اندک مثبت داشته است و دیگر بازارها نیز تغییراتی منفی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. در این شرایط خوش‌بینی معامله‌گران برای کسب بازدهی حداکثری در روزها و هفته‌های آینده بیشتر شده است؛ اما بررسی وضعیت گروه‌های بورسی هم در فروردین 92 حاکی از حاشیه‌نشینی گروه فلزات اساسی است، گروهی در روزهای پایانی ماه با سقوط دسته‌جمعی قیمت‌های جهانی مواجه شدند.

سرمایه‌گذاران بازار سهام 7 درصد سود کسب کردند
عبور بورس از بازارهای رقیب
گروه بورس- علیرضا باغانی: نخستین ماه سال ۹۲ با بازدهی حدود ۷ درصدی بورس اوراق بهادار تهران سپری شد تا به‌این ترتیب روزهای بهاری امسال با خوش‌بینی مضاعف‌تری نسبت به سال گذشته از سوی معامله‌گران بازار سرمایه دنبال شود. اما بازار سرمایه در شرایطی توانست در فروردین‌ماه رشدی در حدود ۷ درصد را تجربه کند که تمام بازارهای موازی و رقیب غیر از ارز در این مدت، منفی بودند.
بررسی‌های دنیای اقتصاد حاکی از آن است که در نخستین‌ماه سال تنها دلار آمریکا رشدی آن هم در حدود 5/3 درصد را تجربه کرده است، حال آنکه تغییرات قیمت سکه تمام بهار 2/2 درصد منفی بوده و حتی خریداران هر گرم طلای 18 عیار ایرانی هم 9/4 درصد زیان را در فروردین‌ 92 شناسایی کرده‌اند.
اما طلا و سکه در شرایطی طی فروردین ۹۲ منفی بودند که اونس جهانی طلا نیز با سقوطی کم‌سابقه در اولین ماه از فصل بهار ۷/۱۱ درصد افت قیمت را به خود دیده است. حال آنکه بازار مسکن که در سال ۹۲ از آن به عنوان مهم‌ترین بازار رقیب بورس یاد می‌شود در این ماه نیمه تعطیل بود و غیر از قراردادهای اجاره نتوانست به ثباتی برای دادوستد برسد.
خوش‌بینی به بورس 92
اما چرا به رشد حدود ۷ درصدی بازار سهام در سال ۹۲ خوش‌بین هستیم؟ بررسی عملکرد بازارهای موازی و رقیب بورس در سال ۹۲ حاکی از آن است که بورس در مقایسه با سال پیش شروع خوبی داشته است. به طوری که بورس فقط در این ماه توانسته معادل یک‌ششم از بازدهی سال گذشته برای سرمایه‌گذاران سود‌آوری داشته باشد، ضمن اینکه توانسته تحت شرایط کنترلی بازارهایی همچون ارز و سکه و البته افت قیمت جهانی طلا در مقایسه با سال قبل نیز گوی سبقت را از رقیبان خود برباید. حال آنکه بورس در فروردین ۹۰ معادل ۲/۵ درصد سود عاید سرمایه‌گذاران خود کرده و در سال ۹۱ هم تحت تاثیر برخی متغیرهای کلان رشد بورس به ۱۳ درصد رسیده بود.
این بررسی حاکی از آن است: خیلی از دلالانی که در شرایطی غیرشفاف تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، سال گذشته را سالی رویایی برای ارز قلمداد می‌کنند سالی که طی آن دلار آمریکا 8/96 درصد رشد قیمت را به خود دیده است. از این رو این افزایش افسارگسیخته سبب تمایل سفته‌بازان و برخی دلالان به سرمایه‌گذاری در این بازار شده است، بماند که در سال 91 سکه نیز توانسته همسویی قابل اعتنایی را در مقابل رشد ارزها از خود به نمایش بگذارد و 87 درصد رشد قیمت را به خود دیده و هر گرم طلای 18 عیار ایرانی هم در این سال رشد 84 درصدی را تجربه کرده است. هرچند رفتارهای بازار سکه و طلا هیچ گونه مطابقتی با وضعیت جهانی طلا نداشته است، به طوری که در سال 91 اونس معادل 7/2 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این شرایط گویای این واقعیت است که شرایط طلا و مسکوکاتی همچون سکه در ایران طی سال 91 بیش از هر چیز از پیروی از تلاطمات ارزی حکایت دارد.
اما در این سال بازار مسکن هم طبق ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران رشد نقطه به نقطه ۵۳ درصدی (براساس آخرین آمار اعلام شده در خصوص رشد بازار مسکن تا پاییز ۹۱) را شاهد بوده است. اما در شرایطی این تنها آماری از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۱ است که شواهد عینی از رشد ۱۰۰ درصدی این بازار حکایت دارد. اما چرا دغدغه‌هایی از احتمال رشد بیش از گذشته این بازار وجود دارد؟
بدون تردید پس از بازارهای طلا، ارز و سکه که به دلیل سیاست‌های کنترلی و همچنین شرایط جهانی به‌زعم کارشناسان جای رشدی بیش از این را ندارد تنها بازاری که می‌تواند سرمایه‌گذاری عامه مردم را به خود جذب کند، مسکن است که البته امسال این امیدواری وجود دارد که با بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر و همچنین وضع قانون مالیات بر خانه‌های خالی، از تورم احتمالی در بازار مسکن جلوگیری می‌شود. بنابراین با توجه به آنکه سطح آگاهی مردم هنوز برای سرمایه‌گذاری در بورس به اندازه کافی رشد نیافته است. به نظر می‌رسد در سال جاری بازار مسکن در وهله اول بتواند یکی از هدف‌های سرمایه‌گذاری باشد و پس از آن بازار سرمایه. هرچند در مجموعه کارنامه سال 91 بورس از عرض اندام نه چندان پرقدرت این بازار در میان سایر رقبا حکایت دارد، به طوری که در این سال بورس فقط 8/46 درصد سود به سرمایه‌گذاران رسانده است. با این‌حال معامله‌گران امیدوارند در سال 92 رونق بیشتری را در گروه‌های مختلف شاهد باشند تا بتوانند تا پایان سال 92 همچنان در کسب بازدهی عملکرد بهتری را در مقایسه با دیگر بازارها داشته باشند.
پربازده‌ترین و کم‌بازده‌ترین گروه‌ها
روزهای پایانی فروردین 92 در حالی با سقوط دسته‌جمعی فلزات اساسی و پایه در بازارهای جهانی همراه بود که این شرایط باعث شد معامله‌گران به شناسایی دیگر گروه‌های پرپتانسیل بپردازند و در این بین صنایع دارو، سیمان و پالایشگاهی به همراه برخی تک‌سهم‌ها مورد اقبال قرار گرفتند. در همین حال، طی عملکرد یک ماهه شاخص‌ صنایع فعال در بورس شاهد بازدهی 32درصدی شاخص محصولات فلزی هستیم. شاخصی که سهام آذرآب و ماشین‌سازی اراک، صنعتی آما، لامیران و جام دارو را در دل خود جای داده و به دلیل رشد بالای قیمت سهام آذرآب و صنعتی آما و تا حدودی جام دارو با بازدهی بسیار خوبی طی یک ماه گذشته همراه شده است.
اما در پله دوم بهترین بازدهی یک ماهه سال ۹۲ شاهد بازدهی ۲۳ درصدی سهام گروه فرآورده‌های نفتی هستیم. گروهی که شامل سهام پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندر عباس و شرکت‌های روغنی پارس و بهران و در نهایت نفت و گاز پارسیان است.اما سومین رتبه بیشترین بازدهی ماه گذشته نصیب گروه لاستیک شده است. گروهی که سهام لاستیک و تایر‌ساز را در خود داشته و به دلیل افزایش شدید سود این شرکت‌ها و رشد بالای قیمت سهامشان در بازار بازدهی خوبی را به ارمغان آوردند.
در همین حال، شاخص کانی‌های فلزی هم با بیشترین بازدهی منفی رکورددار فروردین‌ماه سال 92 شده است. گروهی که سهام سنگ‌آهنی چادرملو و گل‌گهر و شرکت‌های سرب و روی کاری مثل توسعه معادن روی، باما، معادن و فلزات را در دل خود جای داده است.
اما پله دوم و سوم بیشترین زیان نصیب گروه خودرو و فلزات اساسی با بازدهی منفی ۶/۳ درصدی شده است. گروه خودرویی که همچنان به دلیل زیان‌ده شدن سهام گروهش سال ۹۲ را به مانند سال ۹۱ با افت قیمتی آغاز کرده است.
در بین سهام گروه فلزات اساسی نیز فولادی‌ها و ملی مس به همراه کالسیمین و چند شرکت فولادی و فلزی دیگر به دلیل نوسانات منفی روزهای اخیر با بازدهی منفی بیش از 3 درصدی همراه شده‌اند.