احمدی نژاد: شرایط فراهم شود می‌گویم چه گذشت

عکس: ایسنا

در سه، چهار ماه آینده بساط سوءاستفاده‌چی‌ها جمع می‌شود

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرده تا قبل از پایان دولت «شرایطی» فراهم شود تا به مردم بگوید که «چه گذشت» و چه کارهایی انجام شد. او همچنین وعده داده که مردم در سه، چهار ماه پیش رو، «سوء‌استفاده‌چی‌ها را یقه می‌کنند.» سابقه وعده اظهار گفتنی‌ها به بعد و زمان مناسب در ادبیات دولت سابقه‌ای به اندازه ۸ سال دارد. اخیرا نیز محمود احمدی نژاد در جریان سفرهای استانی بارها این نوید را داده که راجع به موضوعاتی در آینده سخن خواهد گفت. او همچنین تاکید کرده است که عده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی در برابر اجرای عدالت «مقاومت» می‌کنند.

« بواسفندیار دی»

سفر استانی دولت به استان آذربایجان شرقی و حضور رییس جمهور در تبریز در شرایطی صورت گرفت که افزون بر آنچه در جریان این سفر می‌گذشت نوعی مواجهه میان رسانه‌های حامی و منتقد دولت در پوشش اخبار سفر بروز یافته بود. باشگاه خبرنگاران جوان در اولین ساعات حضور محمود احمدی‌نژاد در تبریز خبر از استقبال ۵۰۰ نفری مردم در ورزشگاه تختی از وی داده بود و سپس با تکمیل خبر خود حاضران را ۱۰۰۰ تن اعلام کرد. در سویی دیگر نیز خبرگزاری ایرنا در قالب گفت‌وگو با شهروندان تبریزی به انتقاد از نحوه پوشش سفرهای استانی اخیر دولت پرداخت. به نوشته این خبرگزاری؛ جمعی از شهروندان آذربایجان شرقی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه پوشش برنامه سفرهای استانی هیات دولت فعالیت این رسانه را «جانبدارانه» توصیف کردند.

پیش از این، جمعی از دانشجویان عضو شورای هماهنگی حزب الله آذربایجان شرقی هشدار داده بودند که در صورت حضور مشایی در سفر احمدی نژاد به تبریز استقبال از رییس‌جمهور کم خواهد بود. با وجود این هشدار اما مشایی همچون دیگر سفرهای اخیر دولت با احمدی‌نژاد بود. در این شرایط خواسته دانشجویان آذربایجان شرقی در نامه‌های جداگانه‌ای از سوی «بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان گیلان» و «جوانان حزب الله کرمان» نیز تکرار شده و آنها نیز از رییس‌جمهور خواسته اند در سفر به گیلان و کرمان مشایی را با خود به آنجا نبرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد که: «محمود احمدی‌نژاد در چهارمین دوره سفرهای استانی خود به تبریز با پرواز جنگنده‌های نظامی در آسمان این شهر مورد استقبال آنان قرار گرفت در حالی که مجموع کسانی که در ورزشگاه تختی این شهر برای استقبال از احمدی‌نژاد حضور یافته‌اند تاکنون به حدود ۱۰۰۰ نفر می‌رسد.» در عین حال، خبرگزاری ایرنا روایت دیگری از استقبال مردم از احمدی‌نژاد داشت. این خبرگزاری نوشت: «مردم دیار ستارخان سردار ملی و سرداران عاشورایی، خودجوش و پرشور به استقبال از دکتر احمدی‌نژاد آمده‌اند و یکصدا فریاد «یاشاسین احمدی‌نژاد» سر می‌دادند.احمدی‌نژاد پس از ورود به این شهر عازم ورزشگاه جهان پهلوان تختی، وعده گاه مردم و رییس‌جمهور شد که به دلیل ازدحام جمعیت و استقبال پرشور اقشار مختلف مردم، خودروی حامل رییس جمهور به آهستگی حرکت می‌کرد. مردم با مشاهده احمدی نژاد فریاد شادی سرمی‌دادند و بسیاری نیز سعی داشتند به رییس جمهور دست دهند یا نامه و تقاضای خود را به وی برسانند. برخی از مردم نیز با مشاهده اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رییس جمهور می‌گفتند: «بو اسفندیار دی». یعنی «او اسفندیار است.»

تعداد مسوولان همراه محمود احمدی نژاد در سفر به آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که این سفر را می‌توان دارای پرشمارترین هیات همراه در سفرهای استانی دانست. رییس‌جمهور را در این سفر غلامحسین الهام معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت، اسفندیار رحیم‌مشایی دبیر جنبش عدم تعهد، مرتضی بختیاری وزیردادگستری، پورهاشمی رییس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم، حسینی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، طریقت‌ منفرد وزیر بهداشت، اسدالله عباسی سرپرست وزارت تعاون، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی، عباسی رییس سازمان انرژی اتمی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مصطفی محمد نجار وزیر کشور، لطف‌الله فروزنده دهکردی معاون امور مجلس رییس‌جمهور ، صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، محمدشریف ملک‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی، مجید نامجو وزیر نیرو، نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رییس جمهور و فاطمه بداغی معاون حقوقی رییس‌جمهور را همراهی کردند.

رییس جمهور در این سفر ضمن افتتاح ۲۵ طرح عمرانی و اقتصادی از مناطق زلزله زده نیز بازدید کرد. در میان طرح‌های افتتاح شده ۳۷ هزار مسکن مهر، چهار طرح راهسازی به طول ۳۷۴ کیلومتر، سه بیمارستان، طرح شبکه آبیاری و زهکشی در ۶ شهرستان و تحویل بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی به چشم می‌خورد.

برای کالا بازی درمی آورند

رییس جمهور در تبریز با اشاره به برخی نوسانات بازار، گفت: امروز عده‌ای در داخل و در عرصه بین‌المللی دست به دست هم دادند تا آرامش بازار و خاطر مردم را به هم بریزند و بعضا می‌بینیم که مثلا در مورد یک کالا یا به بهانه‌های دیگر یک بازی‌هایی را در می‌آورند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد خطاب به آنها ادامه داد: خیلی این کارها را ادامه ندهید، درست است که ما درگیر جنگ اقتصادی با بعضی‌ها و مستکبران هستیم، ولی همه یقین بدانند که به لطف خداوند این مردم در عرض سه، چهار ماه دیگر این بساط را جمع می‌کنند و سوء‌استفاده‌چی‌ها را یقه می‌کنند و این سوءاستفاده‌ها را از حلق آنها بیرون می‌کشند.

جایگزینی معادن با نفت ظرف ۶ ماه

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: دشمن برای نفت ما محدودیت‌هایی ایجاد کرده است، کمتر نفت ما را می‌خرند و پول سخت می‌دهند و جابه‌جا کردن پول سخت شده است، ولی مگر راه برای ملت ایران بسته شده است؟

وی با اشاره به اینکه روند ساختن کشور محدود به فروش نفت نیست، گفت:‌ ما از سال گذشته ستاد معادن را فعال کرده‌ایم و به لطف خداوند کشور ما از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر ذخایر معدنی است. ما از سال گذشته معادن را در استان‌های مختلف شناسایی کرده‌ایم و ستاد معادن و ساختار آنها نیز در فرمانداری‌ها ایجاد شده است و برای دادن وام نیز از صندوق توسعه ملی به آن پولی را اختصاص داده‌ایم. رییس‌جمهور با اشاره به فعال شدن ستادهای معادن و جایگزین کردن استخراج آن به جای نفت، گفت: ان‌شاالله ما تحریم نفت را به یک فرصت تبدیل کرده و آن را در داخل کشور فعال می‌کنیم و کالاهای ساخته شده را گران‌تر به خود شما خواهیم فروخت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ما باید معادن را به سرعت فعال کنیم، گفت:‌ من یقین دارم ما ظرف ۵ تا ۶ ماه می‌توانیم ظرفیت‌های مختلف عرصه معدن را فعال کرده و آن را جایگزین نفت کنیم و تمام طراحی‌ها و فشارهای دشمن را با شکست مواجه کنیم.