مشتریان به دنبال مشوق‌های خرید

گروه خودرو- نزدیک به دو هفته از اعلام قیمت‌ها توسط شورای رقابت می‌گذرد، اما با وجود این به نظر می‌رسد که بازار هنوز قیمت‌های اعلام شده را قبول نکرده است؛ چرا که فعالان بازار همچنان از رکود بازار می‌گویند. آن طور که فعالان بازار می‌گویند با وعده‌هایی که شورای رقابت برای کاهش قیمت می‌داد، مشتریان انتظار داشته‌اند پراید به ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومان برسد و حالا می‌توان رکود بازار را در برآورده نشدن این انتظارها مشاهده کرد. هرچند ماه‌های فروردین و اردیبهشت به دلیل اوج خرید و فروش در اسفند در شرایط عادی همواره با رکود همراه است، اما به نظر می‌رسید با اعلام قیمت‌های جدید بعد از سه ماه خلا خرید و فروش، بازار خودرو در این ماه‌ها جانی دیگر بگیرد که چنین نشد.

اما جدای از تمام اینها دلیل دیگری که فعالان بازار برای رکود بازار می‌آورند نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری است. به عقیده فعالان بازار، حالا همه در انتظار برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتایج آن هستند و همین موضوع هم بر فعالیت بازار خودرو تاثیرگذار بوده است.

در همین حال کارشناسان عقیده دارند که اعلام شرایط ویژه برای خرید خودرو از سوی خودروسازان می‌تواند تکانی به بازار بدهد و سایه این رکود را از سر بازار کم کند. البته خودروسازان طی هفته گذشته دست به کار شده‌اند و شرایط ویژه‌ای را برای مشتریان در نظر گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود این شرایط در هفته‌های آتی تاثیر خود را در بازار نشان دهد.

اما سری به بازار بزنیم تا از آخرین قیمت خودروها با خبر شویم.

آن طور که از بازار وارداتی‌ها خبر می‌رسد، این بازار تغییرات زیادی در پی نداشته است. بر همین اساس خانواده هیوندایی هفته آرامی را پشت سر گذاشته است. سانتافه شاسی بلند قدیمی‌تر این خانواده در ایران حالا قیمتی برابر ۱۷۵ میلیون تومان دارد. از دیگر شاسی‌بلندهای این خانواده IX۵۵ در حال حاضر با ۲۱۵ میلیون تومان قیمت در جایگاه گران‌قیمت‌ترین عضو خانواده است و IX۳۵ نیز با سه میلیون تومان افزایش قیمت این هفته به ۱۵۵ میلیون تومان رسید.

هیوندایی سوناتا نیز روی ۱۵۶ میلیون تومان باقی ماند.

دیگر محصولات هیوندایی یعنی آزرا و i۳۰ نیز بدون هیچ تغییری به ترتیب ۱۵۶ و ۹۸ میلیون تومان هستند.

اما میهمان کره‌ای دیگر بازار یعنی کیا هم این هفته را بدون تغییر بود. به این ترتیب کیا سراتو طی هفته گذشته ۱۱۵ میلیون تومان بوده و مدل پرطرفدار اسپورتیج نیز ۱۵۸ میلیون تومان قیمت دارد. اما از دو مدل تویوتای موجود در بازار ایران یکی از آنها یعنی اوریون با جهشی ۷ میلیونی نسبت به هفته گذشته از ۱۷۵ میلیون تومان به ۱۸۲ میلیون تومان رسید، کرولا دیگر مدل تویوتا هفته بدون تغییری را پشت سر گذاشت و روی ۱۱۰ میلیون تومان باقی ماند.

آرامش پس از توفان داخلی‌ها

اما خودروهای داخلی که در آخرین ماه‌های سال گذشته به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش قیمت داشتند، حالا در آرامش خاصی فرو رفته‌اند. آرامشی که می‌توان آن را آرامش پس از توفان نامید، اما به نظر می‌رسد به توصیه فعالان بازار باید منتظر ماند تا انتخابات برگزار شود و بعد از آن دید که این آرامش واقعی است یا آتشی است زیر خاکستر.

با نگاهی به قیمت‌ها در بازار می‌توان گفت که قیمت بیشتر خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است، اما همان‌طور که اشاره شد این آرامش قیمت‌ها به افزایش خرید و فروش در بازار منجر نشده است. بر همین اساس از خانواده ۲۰۶ خبر می‌رسد که قیمت خودروهای این خانواده بدون تغییر مانده‌است. البته با توجه به خبر آغاز مجدد تولید ۲۰۶ تیپ ۲ تا دو ماه آینده در ایران‌خودرو، به نظر می‌رسد قیمت این خودرو در بازار با کاهش هم همراه باشد. هر چند قیمت رسمی این خودروی پر تیراژ و پرطرفدار به همراه چند خودروی دیگر هنوز اعلام نشده است که همین مساله می‌تواند بر ادامه داشتن رکود در بازار این خودروها تاثیرگذار باشد.

اما در حال حاضر تیپ ۲ این خودرو همچنان ۳۳ میلیون تومان و تیپ ۶ این خودرو نیز ۵۱ میلیون تومان است. ۲۰۷ اتومات هم بعد از افزایش شدید قیمتی که طی ماه‌های گذشته داشت حالا روی ۵۶ میلیون تومان مانده است. قیمت صندوقدارهای این خودرو هم در مدل v۹ روی ۵۲ میلیون است و در مدل v۸ هم ۴۰ میلیون تومان است. دیگر مدل صندوقدار این خودرو یعنی v۲۰ هم همان ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار است.

دیگر فرانسوی بازار که این روزها تولیدش با کاهش زیادی همراه بوده و قیمت رسمی‌اش هنوز مشخص نشده است، روزهای آرامی را در بازار پشت سر می‌گذارد، تندر ایران خودرو ۳۰ میلیون تومان و تندر پارس خودرو ۳۱ میلیون است. مدل E۱ این خودرو هم ۲۸ میلیون تومان است. فعالان بازار عقیده دارند با مشخص شدن قیمت این خودروی پرطرفدار ممکن است وضعیت آن در بازار با بهبود همراه باشد. اعلام قیمت این خودروها در حال حاضر در انتظار اعلام تورم بخشی آنها از سوی بانک مرکزی است، شاید با اعلام قیمت‌ها وضعیت این خودرو در بازار بهتر شود.

اما از محصولات ایران خودرو خبر می‌رسد که پژو ۴۰۵ بنزینی این کارخانه ۲۴ میلیون تومان و دوگانه‌سوز آن ۲۵ میلیون تومان است.

پژو پارس در مدل دوگانه‌سوز خود با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و مدل تک‌سوز آن هم ۳۱ میلیون تومان است.

سمندها هم بدون تغییر بوده‌اند و به ترتیب در مدل‌های LX و SE به ترتیب ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲۲ میلیون تومان هستند.

پرایدهای سایپا هم در مدل ۱۱۱ این روزها ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در مدل‌های ۱۳۱ و ۱۳۲ هم ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارند. تیبا نیز هم‌اکنون روی ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اما مگان هم که در لیست بدون قیمت‌ها جا دارد و در انتظار اعلام نرخ تورم بخشی است، این هفته همان ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هفته گذشته بود. ماکسیما هم همان ۱۱۲ میلیون تومان هفته گذشته است، اما در عوض تیانا دیگر نیسان پارس خودرو با دو میلیون افزایش قیمت به ۱۳۸ میلیون تومان رسید.

اما تنها شاسی‌بلند ایران‌خودرو یعنی ویتارا هم در مدل اتومات خود بدون تغییر بوده و ۱۲۲ میلیون تومان است.

حال باید دید که خرید و فروش در بازار هم مانند خرید و فروش در کارخانه رونق خواهد گرفت یا خیر، چراکه بعد از اعلام قیمت‌ها خودروسازان از رونق خرید و فروش و استقبال مشتریان فراوان سخن گفتند. این در حالی است که واقعیت بازار خودرو چیز دیگری را نشان می‌دهد.