گروه خودرو - آمار واردات خودرو در فروردین‌ماه امسال به نظر می رسد با تناقصاتی در اظهارات و نمودارهای تهیه شده توسط گمرک همراه است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی روز گذشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور در نخستین ماه سال جاری را ۵۱۸ دستگاه خواند که رییس کل گمرک در گفت‌و‌‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها از واردات ۸۰۰ دستگاه خودروی خارجی به کشور خبر داده است. از سوی دیگر طبق بخشنامه‌ای که دولت در اواخر سال گذشته در مورد واردات برخی از کالاهای غیر‌اساسی ابلاغ کرد و این بخشنامه نیز به تایید وزیر صنعت و معدن و تجارت رسید، هزار دستگاه خودروی لوکس در فروردین ترخیص و وارد کشور شد که این تعداد واردات نیز در آمار گمرک لحاظ نشده است. در هر صورت طبق آمار رسمی گمرک در فروردین امسال واردات انواع خودروهای سواری به کشور با کاهش ۳/۶۸ درصدی به ۵۱۸ دستگاه رسیده است. در بهار سال گذشته بیش از ۱۷۵ میلیون دلار واردات خودرو به کشور انجام شد که ۲۰ درصد در تعداد و ۱۲ درصد در ارزش نسبت به سال ماقبل آن رشد داشته است.

بر این اساس در نخستین ماه سال جاری ۵۱۸ دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش ۱۲ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر ارزشی نیز ۶/۶۳ درصد کاهش یافته است. همچنین وزن خودروهای وارداتی هم با افت ۸/۶۶ درصدی بالغ بر هزار تن شد.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی فروردین امسال مبلغ ۲۲ هزار و ۷۳۶ دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۷۴/۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین حدود ۹۴ درصد از خودروهای وارداتی به کشور طی ماه فروردین از مبدا امارات وارد ایران شد. تعداد اندکی خودرو نیز از طریق کره‌جنوبی، کویت و سایر کشورها وارد ایران شدند.