خبرگزاری تسنیم- صادرات سنگ‌آهن ایران به چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۴۸ درصد افزایش یافت و ایران به چهارمین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن به چین تبدیل شد.

به گزارش رویترز، دولت ایران در حال مذاکره برای اعمال مالیات ۴۰ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن است تا از افزایش فروش سنگ‌آهن به چین نهایت استفاده را ببرد و درآمد حاصل از صدور سنگ‌آهن را با درآمد حاصل از صدور نفت و سایر کالاهای تحت تحریم جایگزین کند. صادرات سنگ‌آهن ایران به چین در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۳، نسبت به سال گذشته جهشی ۴۸ درصدی داشته، به طوری که ممکن است درآمد سالانه از این بخش برای ایران با قیمت های فعلی به حدود ۳ میلیارد دلار برسد.

به گفته منابع آگاه، دولت در حال حاضر در حال مذاکره با معدنچیان داخلی در مورد افزایش مالیات بر صادرات است.

به گفته تاجران چینی، به دلیل اینکه دولت ایران قصد دارد مالیاتی ۴۰ درصدی را بر صادرات وضع کند، چند محموله می‌کند چرا که اجازه خروج از بنادر ایران را دریافت نکرده‌اند.

به دلیل نگرانی از این مساله که افزایش مالیات می‌تواند منجر به کاهش صادرات شود، ممکن است این مذاکرات به انعقاد موافقتنامه‌ای برای اعمال مالیاتی کمتر از ۴۰ درصد منجر شود تا معدنچیان بتوانند از عهده هزینه‌های اضافی برآیند و به فروش ادامه دهند.

فعالان این بخش معتقدند دولت به این دلیل این مالیات را وضع می‌کند که می‌خواهد سهمی از این سود داشته باشد، اما مالیات چهل درصدی سخت‌گیرانه است، به همین دلیل فکر می‌کنیم در نهایت آنها به عددی منطقی‌تر رضایت خواهند داد.

درآمد ایران از محل صادرات نفت و سایر کالاها به دلیل تحریم‌های غرب کاهش یافته است. تحریم‌ها همچنین تعداد مشتریان سنگ‌آهن ایران را نیز کاهش داده است.

در چین انتظار نمی‌رود که این مالیات اضافه مشکل مهمی ایجاد کند، زیرا به طور کلی تقاضا در چین برای فولاد اخیرا کاهش یافته و قیمت سنگ‌آهن به کمترین سطح در شش ماه اخیر رسیده است.

به دنبال کاهش صادرات سنگ‌آهن هند به چین با هدف مبارزه با استخراج از معادن به صورت غیر قانونی، صادرات سنگ‌آهن ایران به این کشور افزایش یافته و ایران به چهارمین تامین‌کننده بزرگ سنگ‌آهن چین تبدیل شده است.

ایران در سه ماه نخست امسال، ۶۸/۵ میلیون تن سنگ‌آهن به چین صادر کرده، اما این میزان تنها ۳ درصد میزان کل واردات چین محسوب می‌شود. در مقابل، چین در همین بازه زمانی ۸/۸۹ میلیون تن از استرالیا سنگ‌آهن وارد کرده است که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

چینی‌ها معتقدند: اعمال مالیات سنگین بیش از آنکه بر چین تاثیر داشته باشد، بر صادرات ایران تاثیر خواهد گذاشت.»