گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس در نخستین روز از دومین ماه سال جدید، رونق مناسبی نداشت و در مقایسه با روز یکشنبه به حدود یک‌سوم کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار ما، ذوب‌آهن همچنان پیشتاز بازار فرابورس است و دیروز نیز حدود نیمی از حجم معاملات بازار به این نماد اختصاص داشت.

نماد یادشده که روز شنبه با صف فروش همراه شده بود، دیروز، با رشد قیمت مواجه شد، اما این رشد تا پایان بازار تداوم نداشت و بازار با افت قیمت این نماد به کار خود پایان داد.
از سوی دیگر با اقبال به گروه قندی، دو نماد قندی شیروان و چهارمحال که از نمادهای مورد توجه معامله‌گران هستند، دیروز با صف خرید روبه‌رو شدند.
همچنین نمادهای مرجان‌کار و بالاست و در گروه ساختمانی، نمادهای ثتران و باغمیشه رشد قیمتی را شاهد بودند اگرچه حجم معاملات این دو نماد ساختمانی قابل توجه نبود.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بازار فرابورس دادوستد بیش از ۳۳ میلیون اوراق بهادار را به ارزش حدود ۲۴۱ میلیارد ریال در ۸۳۹۳ دفعه به ثبت رساند که این میزان در مقایسه با روز شنبه کاهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود.
دیروز ذوب‌آهن توانست با کسب معاملات 48 میلیارد ریالی، بیشترین ارزش مبادلات بازار را رقم بزند. پس از این نماد، نمادهای پتروشیمی مارون و نفت پاسارگاد به ترتیب با ارزش معاملات 5/11 میلیارد ریالی و 4/11 میلیارد ریالی در جایگاه دوم و سوم ارزش مبادلات قرار گرفتند.
در همین حال، ذوب‌آهن اصفهان با دادوستد ۱۷ میلیون سهمی خود بیشترین حجم معاملات بازار را دارا شد. بانک دی و بانک حکمت ایرانیان نیز به ترتیب معاملات ۸/۲ میلیون سهمی و ۲ میلیون سهمی را در بازار روز گذشته فرابورس به نظاره نشستند.
دیروز نماد بالاست توانست رشد قیمت 5 درصدی را در بازار به ثبت برساند و پس از آن قند شیروان و قند چهارمحال با 99/4 درصد رشد و 94/4 درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای بازار از آن خود کردند.
این در حالی است که روان فن‌آور، سبحان دارو و پخش البرز به ترتیب با افت قیمت ۹۷/۴ درصدی، ۵۳/۴ درصدی و ۲۸/۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. گزارش دنیای اقتصاد حاکی است از میان ۸۴ نمادی که روز گذشته در بازار فرابورس دادوستد شدند، ۱۸ نماد با رشد قیمت و ۳۸ نماد با افت قیمت همراه شدند و ۲۸ نماد نیز بدون تغییر ماندند.
برگزاری مجمع فرابورس در
۱۵ اردیبهشت‌ماه
بنابراین گزارش معاون اجرایی فرابورس گفت: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرابورس ایران ساعت 15بعد از ظهر روز یکشنبه 15اردیبهشت برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، محسن‌حمیدیان با اعلام این مطلب افزود: در این جلسه گزارش هیات مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ به صاحبان سهام ارائه و در ادامه این جلسه صورت‌های مالی منتهی به
30 اسفند91 تصویب می‌شود.
به گفته وی در این مجمع علاوه بر تصمیم‌گیری درخصوص میزان سود تقسیمی، بازرس، حسابرس اصلی و علی‌البدل و روزنامه کثیرالانتشار نیز انتخاب خواهد شد.
معاون اجرایی فرابورس خاطر نشان کرد: سود پرداختی هر سهم فرابورس در سال مالی منتهی به 29 اسفند 90، 400ریال بود و در سال 91 برای سهامدارانی که شماره حساب اعلام کردند، واریز شد.
حمیدیان افزود: پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱، ۵۰۸ ریال بوده که مبلغ ۵۵۴ ریال محقق شده است.
وی تصریح کرد: مجمع در ساعت 15 بعد از ظهر روز یکشنبه 15 اردیبهشت در محل سالن آمفی تئاتر موسسه مطالعات بهره‌وری منابع انسانی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی، خیابان نهم تشکیل می‌شود.
همچنین براساس پیغام ناظر بازار با توجه به برگزاری مجمع یادشده، کلیه درخواست‌های معاملات توافقی با تعداد کمتر از ۱۰۰ هزار سهم در صورت دریافت درخواست مربوطه و رعایت قوانین و دستورالعمل تا ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۹۲ قابل بررسی و انجام است. درخصوص درخواست‌های بیشتر از تعداد یادشده نیز با توجه به ضرورت استعلام از سازمان بورس، کارگزاران باید مهلت زمانی به منظور استعلام یادشده را در نظر داشته باشند.
نماد «فرابورس» در پایان معاملات روز چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه متوقف خواهد شد.
گشایش نماد صنایع خراسان در بازار پایه
در همین حال رییس اداره عملیات بازار گفت: نماد شرکت احیای صنایع خراسان با سرمایه 105میلیارد و 600 میلیون ریال یکشنبه 15اردیبهشت در بازار پایه فرابورس گشایش می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام این خبر افزود: به دنبال درج شرکت احیاء صنایع خراسان با سرمایه 105میلیارد و 600میلیون ریال در بازار پایه و در راستای اجرای ماده 3 «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه» نماد معاملاتی این شرکت یکشنبه 15 اردیبهشت در بازار عادی گشایش می‌یابد.
وی ادامه داد: در روز عرضه اولیه به روش گشایش نماد، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان گشایش می‌یابد و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.
محسنی خاطرنشان کرد: پس از گشایش نماد دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود و تایید معاملات و قیمت‌گذاری سهام در روز گشایش نماد منوط به معامله حداقل یک میلیون سهم شرکت است.
بانک آینده به بازار پایه می‌رود؟
از سوی دیگرمدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: شرکت‌های سهامی عام همانند بانک آینده می‌توانند به بازار پایه فرابورس وارد شده و پس از احراز شرایط، به بورس وارد شوند.
محمود‌رضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد ورود بانک آینده به بورس، اظهار کرد: این بانک به عنوان شرکت سهامی عام می‌تواند در بازار پایه فرابورس، معاملات سهام انجام دهد اما فعلا به عنوان شرکت پذیرفته شده در بازار سهام نمی‌تواند وارد بورس شود.
وی در ادامه افزود: این بانک باید شرایط حضور در بورس را احراز کند که یکی از آنها کسب سود سالانه و در صورتی که شرایط را داشته باشد، می‌تواند به عنوان یکی از شرکت‌های سهامی عام وارد تالار بورس شود.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر این بانک می‌تواند معاملات خود را در بازار پایه آغاز کند تا به تدریج شرایط برای ورود به بازار را کسب کند.
وی در مورد سرنوشت سهامداران بانک تات، تصریح کرد: این سهامداران به عنوان سهامداران بانک آینده محسوب خواهند شد.
خواجه نصیری در مورد ویژگی بازار پایه فرابورس گفت: در این بازار شرکت‌ها پذیرش نمی‌شوند، بلکه تنها امکان نقل و انتقال سهام آنها فراهم می‌شود، زیرا طبق قانون برنامه پنجم توسعه نقل و انتقال همه شرکت‌های سهامی عام از طریق بازار پایه امکان‌پذیر است.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تصریح کرد: اگر شرکتی در سال آخر مالی سودده نباشد، می‌تواند به فرابورس وارد شده و در صورتی که شروط سرمایه، سهام شناور آزاد و چند مولفه دیگر فراهم شود، پس از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت، برای ورود به بورس تصمیم‌گیری خواهد شد.