دنیای اقتصاد- علی‌اکبر صالحی در ادامه مواضع مثبت مسوولان ایرانی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ از آغاز رفع تدریجی تحریم‌ها خبر داده و گفته است که از این پس نه تنها تحریم‌ها تشدید نخواهد شد، بلکه شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود. پیش از این با پایان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، دو طرف با ابراز رضایت از روند مذاکرات از دور دوم این مذاکرات در ماه آینده خبر داده بودند. وزیر امور خارجه ایران در آن زمان نیز اعلام کرده بود که «طرفین احساس می‌کنند برای نوعی برون رفت از شرایط فعلی آمادگی ایجاد شده است.» تداوم خوش‌بینی وزیر امور خارجه به تحولات هسته‌ای

صالحی: رفع تدریجی تحریم‌ها آغاز شد

دنیای‌اقتصاد- در ادامه اظهارنظر‌های خوش‌بینانه و مثبت وزیر امور خارجه ایران پیرامون پرونده هسته‌ای و مذاکرات مرتبط با آن، علی‌اکبر صالحی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: از امروز به بعد شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود.

به نظر می رسد اشاره صالحی به بسته پیشنهادی جدید گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی باشد که گفته می‌شود، بر اساس آن به ایران پیشنهاد شده که «مقدار محدودی از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را حفظ کند، اما از تولید بیشتر آن دست بکشد و موقتا فعالیت سایت فردو را تعلیق کند. در مقابل گفته‌اند گروه ۱+۵ چند قلم از تحریم‌ها همچون تجارت طلا و محصولات پتروشیمی و همچنین معاملات خرد بانکی را لغو می‌کنند و شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز متعهد می‌شوند که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع نکنند.»

صالحی روز جمعه نیز در تحلیل خود از مذاکرات اخیر گفته بود: «طرفین امروز احساس می‌کنند برای نوعی برون رفت از شرایط فعلی آمادگی ایجاد شده است. اعلام آمادگی‌ای که به تازگی آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو داشته‌اند، با گذشته فرق دارد. وقتی بررسی می‌کنیم شدت و گستردگی و شرایط را متفاوت می‌بینیم.»

ارزیابی صالحی از کاهش تحریم‌ها

اما آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، صالحی دیروز هم در حاشیه حضور در همایش معاونین و فرماندهان مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث تحریم‌ها اظهار کرد: ما تحریم ها و همچنین این موضوع را که از امروز تحریم‌ها نه فقط تشدید نخواهد شد، بلکه شاهد رفع تدریجی آنها خواهیم بود تفأل به خیر می‌دانیم . صالحی با بیان اینکه دیگر از این بیشتر چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با ابتکار و درایتی که به خرج داده، تمامی فشارهای وارد شده را دور زده و توانسته از سلبیات بکاهد و به گونه‌ای عمل کند که دشمن خسته شود. به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، اگر تا به امروز دشمن ۱۰۰ دلار برای ایجاد تحریم‌ها علیه ایران هزینه کرده باشد حتی ۱۰ دلار نیز از آن منفعت نبرده است.

وی ادامه داد: بحمدالله تا به امروز جمهوری اسلامی توانسته آثار تحریم‌ها را کاهش بدهد؛ به طوری که به‌رغم اظهارات قبلی غربی‌ها مبنی بر «وارد کردن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران»، امروزه وضعیت جور دیگری است و آنان به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند.

صالحی، ملت ایران را ملت بزرگی دانست و با بیان اینکه «اقتصاد کشورمان درونزاست»، گفت: اقتصاد ایران، مانند اقتصاد آلمان که اقتصادی صادراتی است، نیست و حجم تبادلات اقتصادی ما چیزی در حدود یک تریلیون دلار بر اساس قدرت خرید است.

وی مشکل به وجود آمده در کشور را ناشی از دستیابی به ارز خارجی دانست و افزود: کل ارز خارجی ما از فروش نفت در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود که حداکثر در مقابل یک تریلیون دلاری که بر اساس قدرت خرید مردم است، ۱۰ درصد را شامل می‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه توانستیم بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را خنثی کنیم، گفت: کشور ایران دارای ۱۵ همسایه آبی و خاکی است که قطعا چنین کشوری را به زحمت می‌توان تحریم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به ایجاد بازارچه‌های مرزی در مناطق مرزی کشور نیز گفت: تعداد این بازارچه‌ها که در سال‌های اخیر ایجاد شده، قابل مقایسه با گذشته نیست.

به گفته وی، وزارت امور خارجه در شورای‌عالی امنیت ملی، مشغول تنظیم اسنادی است که رسیدگی به امور مرزنشینان و ارائه تسهیلات برای ارتقای زندگی آنان را شامل می‌شود. صالحی ابراز امیدواری کرد که آثار ایجابی این اسناد از سال ۹۲ خود را نشان دهند.

ناخرسندی نتانیاهو از مذاکرات آلماتی

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از تداوم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» دیروز در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد که نشست اخیر ایران و ۱+۵ که در شهر «آلماتی» قزاقستان برگزار شد، نتیجه‌ای جز زمان دادن به ایران برای حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته است.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پیش از این هم مدعی شده بود که مذاکرات تنها زمان ایران برای حرکت به سمت بمب هسته‌ای را افزایش می‌دهد. وی در این مورد گفت: ایران می‌خواهد در زمان به وجود آمده به غنی‌سازی مواد هسته‌ای با هدف ساخت بمب ادامه دهد و همچنان به سمت این هدف حرکت می‌کند.

نتانیاهو که در یک ماه گذشته در تشکیل کابینه جدید ناکام مانده، می‌گوید: اکنون دشمنان اسرائیل با هم متحد شده‌اند و لازم است تا «اسرائیلی‌ها نیز برای مقابله با این تهدیدها با هم متحد شوند». روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در مورد صحبت‌های نتانیاهو نوشته است که وی در تلاش خود برای تشکیل کابینه از «کارت ایران» استفاده می‌کند.

عکس: ایرنا