10 بانک خارجی در راه ایران - ۲۸ بهمن ۸۶

دنیای اقتصاد - طهماسب مظاهری، رییس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی با اشاره به رفع محدودیت‌های فعالیت بانک‌های خارجی در ایران از اعطای مجوز به چهار بانک خارجی برای ثبت در کشور خبر داد و اعلام کرد که شش بانک دیگر نیز تقاضای خود را برای فعالیت در کشورمان ارائه کرده‌اند. مظاهری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تصویب قانون پولشویی گفت: این قانون به دولت این امکان را می‌دهد که یک مجموعه نظام سالم اقتصادی را به جامعه بین‌المللی معرفی کند و بهانه را از کسانی که می‌خواستند باعث زحمت کشور شوند، بگیرد.

همزمان، داوود دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ خارجی بدون توجه به فشارهای آمریکا برای سرمایه‌گذاری در کشورمان مصمم هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با توجه به شرایط ویژه ایران به لحاظ بازدهی سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بزرگ خارجی بدون توجه به فشارهای آمریکا برای سرمایه‌گذاری در کشورمان مصمم هستند.

داوود دانش‌جعفری صبح دیروز در حاشیه همایش بانک توسعه اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، رقم جذب شده در ۹ ماهه ابتدای سال‌جاری را ده‌میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این رقم مربوط به امضای موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی است؛ این درحالی است که این رقم در مقایسه با سال گذشته که حدود ده‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بوده، افزایش نشان می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رشد ۱۳۸‌درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۸۴ افزود: پیش‌بینی ما این است که این رقم در سال‌جاری و تا پایان سال رشد خوبی داشته باشد.

به گفته وی، این رقم در حالی محقق شده که ایران محدودیت‌هایی از جانب برخی کشورهای دنیا نظیر آمریکا داشته، این درحالی است که دلیل این رشد شرایط ویژه ایران به لحاظ بازدهی سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران را متمایل به سرمایه‌گذاری در کشورمان کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این رشد در شرایطی محقق شده است که محدودیت‌هایی از جانب برخی کشورها مانند آمریکا علیه ایران وجود داشت. عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد

10بانک خارجی در آستانه بازار پول ایران

رییس‌کل بانک مرکزی از اعطای مجوز به ۴ بانک خارجی برای ثبت در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۳ بانک خارجی کارهای خود در این باره را آغاز کرده‌اند و البته حدود ۶ بانک دیگر نیز تقاضاهایی برای تاسیس شعبه در کشورمان ارائه کرده‌اند.

تامین اسکناس پایان سال

به گزارش خبرگزاری مهر، مظاهری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به میزان کافی اسکناس در اختیار بانک‌ها قرار داده است، گفت: تا روز گذشته بیش از ۲۵‌هزار میلیارد ریال موجودی منتشر نشده در کشور وجود دارد.

به گفته وی چک‌پول‌ها نیز همواره بخشی از کمبود اسکناس در بازار را جبران کرده است و امیدواریم برای شب عید مشکلی از نظر کمبود اسکناس در کشور ایجاد نشود.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: با کمک چک‌پول‌ها و اسکناس‌ها مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد شد، اما در سال آینده سعی در کاهش حجم چک‌پول‌ها و افزایش حجم پول و اسکناس خواهیم داشت.

اعطای مجوز فعالیت به بانک‌های خارجی

مظاهری در مورد حضور بانک‌های خارجی در کشور گفت: در گذشته محدودیت‌هایی در این خصوص وجود داشته که هم‌اکنون این محدودیت‌ها با توجه به توافقات صورت گرفته، برداشته شده است.

وی از اعطای مجوز به ۴ بانک خارجی برای ثبت در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۳ بانک کارهای خود را آغاز کرده‌اند و البته حدود ۶ بانک دیگر نیز تقاضاهایی در این خصوص ارائه کرده‌اند که در حال بررسی است.

رییس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌هایی که در کشور ایجاد خواهند شد در پی تقاضاهایی از کشورهای آسیایی، عربی و اروپایی صورت گرفته است.

تحریم

مظاهری در مورد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت: ایران با این تحریم‌ها دچار مشکل نخواهد شد، گرچه دردسرهایی ناشی از عنادهای دولت آمریکا با ملت ایران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ایران دارای ظرفیت بالایی است، بنابراین با این تحریم‌ها مشکل جدی نخواهد داشت و در دنیای بسیار بزرگ امروز قابلیت‌های بسیار زیادی برای ایران وجود دارد.

مظاهری اظهار داشت: بخش خصوصی ابتکارات بسیار خوبی برای پوشش این گونه اقدامات خصمانه را یافته است.

قانون مبارزه با پولشویی

وی در مورد قانون مبارزه با پولشویی گفت: این لایحه چند سال در جریان بررسی و تصویب بوده است که به دلیل اهمیت لایحه این اقدام به طول انجامید.

رییس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: برای مراقبت از صحت و سلامت عملیات پولی و بانکی، مشخص شدن حدود اختیار، نحوه گردش کار و جلوگیری از ورود خدشه به فعالیت افرادی که به صورت سالم کار می‌کنند، تصویب لایحه به طول انجامید.

وی با اشاره به اینکه متن آماده شده، پولشویی را به عنوان یک اقدام مجرمانه تلقی می‌کند، افزود: تصویب لایحه این امکان را فراهم می‌کند که جامعه بین‌المللی، نظام اقتصادی کشور را به عنوان یک نظام سالم بشناسد و با این لایحه بهانه برخی افراد نیز گرفته می‌شود.

سیاست‌های پولی سال ۸۷

مظاهری از تصویب پیش‌نویس بسته سیاست‌های پولی سال ۸۷ کشور در بانک مرکزی خبر داد و افزود: مراحل تصویب نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مذاکراتی در اجلاس امروز(دیروز) در خصوص پول واحد کشورهای اسلامی صورت گیرد، گفت: این موضوع، ایده خوبی است که با آن فاصله بسیار داریم.

حراج سکه

رییس‌کل بانک مرکزی در مورد حراج سکه در بانک کارگشایی وتاثیر آن در بازار اظهار داشت: هدف از چنین اقدامی تنظیم قیمت سکه در بازار متناسب با تغییرات قیمت بین‌المللی طلا است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش تقاضا برای خرید سکه در شب عید موجب افزایش قیمت غیرطبیعی سکه شده است.

مظاهری گفت: باتوجه به اینکه قیمت طلا در بازار رو به افزایش است و این روزها بالاترین نرخ‌ها را در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم، بنا نداریم که یارانه‌ای به سکه تعلق دهیم و می‌خواهیم قیمت آن را ثابت نگه داریم.

مظاهری بیان کرد: نوسان قیمت سکه ناشی از نوسان قیمت طلا در بازار جهانی است و حراج سکه در بانک کارگشایی و عرضه سکه در این ماه‌ها ابزاری برای فروکش قیمت‌های کاذب است.

وی درخصوص هدف از ضرب سکه‌های ۵/۲ بهار آزادی گفت: سکه ۵/۲ بهار آزادی پیش از این نیز (حدود ۱۸‌سال پیش) وجود داشته و تعدادی سکه ضرب شده در حال حاضر نیز وجود دارد، اما چون تعداد آن کم بوده، بسیار بیشتر از قیمت واقعی خود به فروش رسیده است.

مظاهری در خصوص رشد صنعت کشور اظهار داشت: بانک مرکزی مرجع پیش‌بینی نیست و رشد صنعت را می‌توان در انتهای سال اعلام کرد؛ اما میزان رشد کل صنعت در سال گذشته معادل ۵/۸‌درصد بوده است.