معاملات  فولادسازان خصوصی در حداقل ماند

عکس: حمیدجانی‌پور

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: آخرین عرضه‌های فولادی دیروز در حالی انجام شد که مشکلات و چالش‌های رینگ بورس کالا به خصوص عدم فروش محصولات فولادسازان خصوصی همچنان پابرجا است. بر اساس این گزارش دیروز نیز در بورس کالا محصول برخی از فولادسازان بخش خصوصی به جز دولتی‌ها عرضه شد؛ اما معامله‌ای روی آنها صورت نگرفت.

به گفته فعالان بازار، در شرایطی که محصول شرکت‌ها به صورت نقدی و بدون هزینه‌های بورس با همین نرخ در خارج از بورس کالا معامله می‌شود، انگیزه‌ای برای تامین کالا از بورس به وجود نمی‌آید. به عقیده این گروه تاکید بیش از حد بر تثبیت قیمت‌ها باعث شده تا فرآیند تصحیح نرخ‌ها حتی به لحاظ تعدیل قیمت نیز در بورس انجام نشود تا جایی که بسیاری از فعالان بازار بیشترین ایراد را به این سیاست می‌گیرند؛ چراکه باعث شد تا به اصطلاح، بازار از طرف دیگر بام بیفتد. به گفته معامله‌گران، نرخ‌های بورس اگرچه به لحاظ هزینه‌های تولید منطقی است، اما با توجه به واردات بسیار زیادی که در بخش شمش شده این قیمت‌های بورس نتوانست حتی در روزهای آخر سال نیز برای خریداران جلب توجه کند.

به گفته برخی، در حال حاضر شمش زیادی در بازار وجود دارد و از این رو پیش‌بینی تاجران این است که با وجود این شمش، تولید محصول نهایی افزایش یافته و نرخ‌ها فعلا تغییری نمی‌کند در نتیجه برای خرید عجله نمی‌کنند.

در همین حال گفته می‌شود با وجود اینکه احتمال دارد نرخ‌ها روند رو به رشدی را در سال آینده به خود بگیرند اما ورود بیش از حد شمش به کشور این احتمالات را از بین برده است و امکان دارد نرخ‌ها تغییر زیادی نکند. اما در مقابل برخی نیز معتقدند ورود شمش ارزان قیمت به کشور به معنی این نیست که به دست تولیدکننده هم با همین قیمت می‌رسد.

به گفته این افراد از آنجا که برای بخشی از این شمش‌های وارداتی، از ریفاینانس استفاده شده و با توجه به این واقعیت که بسیاری از این واردکننده‌ها تجاری هستند که تخصصشان بازار فولاد نیست و حتی تولید کننده‌ها هم نیستند، بنابراین بخش عمده ای از این کالاها با نرخ‌های ارزان به بازار پیشنهاد می‌شود تا واردکننده‌ها بتوانند به وجوه نقد برسند؛ اما همه خریداران تولیدکننده نیستند و چرخیدن این کالاها در بازار در نهایت باعث می‌شود تا با قیمت‌های بالاتر از نرخی که در بازار پیشنهاد شده‌اند به دست تولیدکننده برسند. از این رو به گفته این گروه، احتمالا نرخ این شمش‌ها بر محصول نهایی تاثیر زیادی نخواهد گذاشت.

اما درمیان تمامی این تحلیل‌ها، تحلیل محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه با تثبیت اجباری قیمت‌ها در این مدت، نرخ‌ها در اردیبهشت با شیب تندی افزایشی خواهد شد و این تحلیلی است که اکثر فعالان بازار آهن در خصوص آینده دارند.

دیروز ذوب آهن همانند هفته قبل بر تنوع عرضه‌های خود افزود که این اتفاق بعد از یک دوره طولانی عرضه‌های یکسان اتفاق افتاد. دیروز تیرآهن ۱۴ ذوب آهن با نرخ ۷۶۰ تومان ۱۵ هزارو ۸۸۰ تن ، تیرآهن ۱۶ با نرخ ۷۶۰ تومان ۱۵۰۰ تن ، سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۰، ۷۷۰ تومان ۵ هزارو ۷۵۰ تن ، میلگرد مخلوط ۷۷۰ تومان ۲ هزار تن، میلگرد مخلوط ۸ تا ۳۲ با نرخ ۷۷۰ تومان در دو سبد ۴۴۰ تن و ۴۰ هزارو ۴۸۰ تنی و سبد میلگرد و تیرآهن ۷۶۵ تومانی ۲ هزارو۴۲۰ تن معامله شد .

فولاد کویر نیز ۲۲۰۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۳۲ را با نرخ ۷۷۰ تومان معامله کرد. میلگرد ۱۴ تا ۲۵ آذربایجان نیز با نرخ ۷۷۰ تومان ۲۲۰ تن و میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان با نرخ ۷۷۰ تومان ۸ هزارو ۳۰ تن و میلگرد گروه ملی با نرخ ۷۶۰ تومان ۲ هزارو ۲۰۰ تن معامله شد.