گروه بین‌الملل- تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفان در لیبی نگرانی درمورد کاهش طولانی مدت صادرات نفت از این کشور عضو اوپک را افزایش داد. درنتیجه دیروز،دوشنبه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۶ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۶۴/۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید. این بیشترین سطح قیمت نفت از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۱/۲ دلار افزایش در رقم ۴۲/۱۰۴ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۵۹/۱۱۷ دلار در هر بشکه معامله شد. طی آخر هفته، حامیان و مخالفان معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، در شهرهای مختلف به جنگ پرداختند. این مساله نگرانی درمورد درگیر‌های طولانی مدت را به وجود آورد. از آغاز قیام مردم لیبی در ماه گذشته، تاکنون روزانه تولید یک میلیون بشکه نفت کاهش یافته است. تولید نفت لیبی پیش از درگیری‌ها روزانه ۶/۱ میلیون بشکه بود. سرمایه‌گذاران همچنین نگران هستند که اعتراضات خشونت‌بار و انقلاب‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه تشدید شود. در این منطقه کشورهای ایران، عراق، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عربستان سعودی بیش از ۶۰ درصد از ذخایر به اثبات رسیده نفت جهان را در اختیار دارند.

موسسه مالی سیتی‌گروپ اعلام کرد پیش‌بینی متوسط قیمت نفت برنت را در سال ۲۰۱۱ از ۹۰ دلار به ۱۰۵ دلار افزایش داده است؛ اما انتظار ندارد ناآرامی‌های شمال آفریقا و خاورمیانه به عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، سرایت کند.

در گزارش سیتی‌گروپ آمده است:« فرض را بر این می‌گذاریم که اختلال تولید نفت تا فصل دوم ادامه می‌یابد. اختلال در تولید یا دست‌کم تهدید آن، موجب نگرانی در کل سال ۲۰۱۱ خواهد بود.»این درحالی است که برخی از تحلیل‌گران تاثیر افزایش اخیر قیمت نفت را بر تورم و رشد اقتصادی آمریکا ناچیز می‌دانند. قیمت نفت از ۱۵ فوریه تاکنون ۲۶ درصد جهش کرده است. مرکز کپیتال اکونومیکس در گزارشی عنوان کرد: «نفت بیش از ۱۰۰ دلاری اقتصاد آمریکا را به رکود بازنمی‌گرداند. برای آنکه اقتصاد آمریکا به طور جدی تهدید شود قیمت نفت باید افزایش بسیار زیادی داشته باشد.»در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۰۷/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۷۴/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.