تغییر در آیین‌نامه اتاق پایاپای و توقف معاملات بورس

گروه بورس کالا - تغییر مقررات اتاق پایاپای و مخالفت عرضه کننده‌ها با این تغییرها باعث شد تا عرضه کالاهای فولادی انجام نشده و رینگ فولاد بدون هیچ معامله‌ای به کار خود پایان دهد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روز گذشته در حالی که عرضه محصول چندین شرکت از جمله یک شرکت جدید (ذوب‌آهن ارومیه ) از قبل اعلام شده بود، اما بورس اعلام کرد که از این پس تغییراتی در آیین‌نامه اتاق پایاپای انجام می‌شود که شرکت‌ها موظفند براساس آن عمل کنند که شروع این دستورالعمل نیز از معاملات رینگ فولاد دیروز انجام شد. از جمله این تغییرات این است که شرکت‌های تولیدی باید به کارگزاران عرضه‌کننده وکالت دهند تا حواله‌های فروش را پس از تسویه صادرکنند. علاوه بر این گفته می‌شود تغییرات عمده‌ای در بخش نرم افزاری عملیات اتاق پایاپای و واریز وجه انجام شده است که همگی این موارد با مخالفت عرضه‌کننده‌ها مواجه شد به طوری که حتی ذوب آهن نیز حاضر به انجام معامله با این شرایط نشد. ایرادی که اغلب کارشناسان و فعالان بورس کالا به این تغییرات می‌گیرند در دو بخش است که یکی در خصوص کلیت و اصل تغییرات و دیگری نوع اطلاع رسانی بورس است. به عقیده تولیدکننده‌ها اگر چه این قاعده که کارگزار عرضه کننده مسوول صدور حواله باشد در بورس‌های دیگر دنیا اجرا می‌شود، اما برای بورس کالا در ایران زود است به خصوص اینکه در هفته‌های پایانی سال قرار داشته و شرکت‌ها با این تغییرات دچار مشکلات زیادی در حسابرسی و دفاتر خود می‌شوند.

از سوی دیگر برخی به این موضوع که آگاهی و تعامل لازم با شرکت‌ها شکل نگرفته، اعتراض دارند. به گفته این گروه بسیاری از شرکت‌ها کمترین اطلاعی از این موضوع و تغییرات مربوطه نداشته و همین موضوع باعث شد تا به دنبال ذوب‌آهن، دیگر شرکت‌های خصوصی نیز عرضه‌های خود را انجام ندهند.

کارگزاران هم معتقدند که این سیستم بهتر بود به صورت آزمایشی انجام می‌شد تا عیب یابی شده و شرکت‌ها آمادگی لازم را پیدا می‌کردند خصوصا اینکه سیستم حساب‌های متمرکز نیز به عنوان سیستم جدید معاملاتی اخیرا اجرا شده و کارگزاران درگیر این موضوع بوده‌اند و این تغییرات اتاق پایاپای نیز در انتهای سال به آن اضافه شد. به گفته برخی از فعالان این گونه تغییرات در مقررات خصوصا برای شرکت‌های خصوصی که تازه پذیرفته شده‌اند در بورس مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.