گروه بورس - هدیه لطفی: روز گذشته دو بلوک نیم درصدی، معادل 20 میلیون سهم از سهام شرکت همراه اول در بازار فرابورس عرضه و فروخته شد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته در بازار اول فرابورس دو بلوک نیم درصدی از سهام همراه اول به قیمت هر سهم ۴ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد که در جریان فروش بلوک‌های مزبور، رقمی معادل ۸۶ میلیارد تومان روانه بازار شد.
یادآور می‌شود شرکت مخابرات در راستای فروش سهام همراه اول در نظر دارد 5/4 درصد از سهام «همراه» را تا پایان امسال به فروش رساند که با توجه به عرضه یک درصدی روز گذشته، 5/3 درصد دیگر نیز تا پایان سال عرضه می‌شود.
نحوه و زمان عرضه این درصد از سهام روز شنبه نهایی می‌شود.
معامله بلوک «لیزینگ ایرانیان»
همچنین روز گذشته بلوک ۱۵ درصدی لیزینگ ایرانیان در بازار فرابورس عرضه شد و به فروش رفت.
بر این اساس صبح دیروز بلوک 15 درصد از سهام شرکت لیزینگ ایرانیان به قیمت پایه 380 تومان از سوی کارگزاری خبرگان سهام به ارزش ارزش کل پایه آن 57 میلیارد تومان عرضه شد. در همین حال دو رقیب برای خریداری این بلوک رقابت کردند که سرانجام یکی از رقبا به قیمت 385 تومان موفق به تصاحب آن به ارزش 57 میلیارد و 750 میلیون تومان شد.
صف‌های خرید در بازار
از سویی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با تجمع صف‌های خرید سپری کرد.
در این بازار شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان و حق‌تقدم آن و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند.
همچنین روز گذشته 80 درصد از سهام دو شرکت فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور نیز در صف خرید بود و در نتیجه این دو شرکت رشد قیمت 5 درصدی سهام را در کارنامه خود ثبت کردند.
یادآور می‌شود در پایان روز کاری گذشته نماد حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان پس از پایان مهلت استفاده از آن متوقف شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت سیمان سبزوار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تصویب سود نقدی بازگشایی شد و در اولین روز بازگشایی، یک میلیون و ۶۹۰ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل یک میلیون و ۷۶۰ هزار ریال کسب کرد.
در بازار فرابورس دیروز از 19 نماد معامله‌شده، تعداد 6 نماد با کاهش قیمت و مابقی با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.
بر این اساس نمادهای بالاست، مرجان‌کار، عمران و توسعه شاهد و گواهی تسهیلات مسکن دوره آذرماه به ترتیب ۳۳ صدم درصد، ۶۷/۱ درصد، ۳۶/۲ درصد و ۶۷/۲ درصد کاهش نرخ یافتند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی «پکویر»، «وایران»، «ودی»، «سبحان» و «همراه» شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند. ارزش کل معاملات بازار در روز گذشته به رقم یک هزار و 73 میلیارد و 916 میلیون ریال رسید که این رقم در پی معامله 30 میلیون و 191 سهم در میان سه هزار و 248 نفر سهامدار صورت گرفت.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته ۶ هزار و ۶۵۰ برگه از اوراق سه شرکت سپرده سعدی، مشارکت توسعه و بانک کشاورزی معامله شد که این اوراق در مجموع ارزشی معادل ۶ میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال روانه بازار کرد.
اعلام سود 90 «وایران»
همچنین شرکت لیزینگ ایرانیان گزارش پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۹۰ را به بازار اعلام کرد.
بر این اساس شرکت لیزینگ ایرانیان پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه 90 با سرمایه یک هزار میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ 410 ریال در نظر گرفته است.
همچنین سود سال جاری شرکت نیز مبلغ ۵۱۰ ریال پیش‌بینی شده است.
از سوی دیگر پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی 90 «وایران» در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از عملیات لیزینگ 37 درصد افزایش، هزینه تامین مالی عملیات لیزینگ 255 درصد افزایش، سود عملیاتی 18 درصد کاهش و سود خالص نیز 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.
هیات‌مدیره این شرکت در نظر دارد ۹۰ درصد از سود خالص سال ۹۰ را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.