سوالات متداول لیپوساکشن(جراحی حذف چربی­های اضافی شکم و پهلو)

آیا لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن است؟

به نقل از متخصص گوارش خیر. این نکته را باید در نظر داشته باشید که لیپوساکشن یک تکنیک کاهش وزن نیست بلکه روشی است برای شکل دادن به بدن و کاهش رسوبات چربی که برخی از افراد علی‌رغم داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، نمی توانند آن را کاهش دهند. لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست و در بیماران چاق یا کسانی که به شدت اضافه وزن دارند انجام نمی‌شود. لیپوساکشن برای کسانی که به طور طبیعی وزن خود را از دست می‌دهند اما همواره با یک منطقه کوچک چربی درگیر هستند و نمی‌توانند آن را آب کنند بسیار عالی و موثر است.

آیا چربی خارج شده در لیپوساکشن می‌تواند برگردد؟

به نقل از پزشک متخصص لیپوساکشن، در طی لیپوساکشن، سلول‌های (سلول‌های چربی) مسئول تجمع چربی از بین می‌روند. با این وجود، حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ضروری است، زیرا افزایش قابل توجهی در وزن می‌تواند باعث شود که چربی‌های باقیمانده در مناطق تحت درمان از نظر اندازه افزایش پیدا کنند.

آیا لیپوساکشن سلولیت را از بین می‌برد؟

لیپوساکشن روشی مؤثر برای درمان سلولیت نیست. اگرچه با از بین بردن حجم چربی در نواحی خاص، از بین بردن نوارهای فیبری (سپتا) و کمک به تخلیه غدد لنفاوی می‌توان پیشرفت چشمگیری در کاهش سلولیت‌ها حاصل کرد، اما به طور کامل از بین نمی‌روند. سلولیت سبک ممکن است بعد از لیپوساکشن ناپدید شود، اگرچه مناطق مهم سلولیت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

کدام قسمت‌های بدن قابل درمان با لیپوساکشن است؟

لیپوساکشن را می‌توان در هر مکانی از بدن که تجمع چربی وجود دارد مانند شکم، باسن، پاها، مچ پا، زانوها، بازوها و ... انجام داد. علاوه بر این، لیپوساکشن به عنوان بخشی از پیوند چربی به کار می‌رود تا بافت چربی ایجاد شود. برای این کار چربی‌ها پس از پردازش برداشته می‌شوند و برای شکل دادن مناطق دیگر بدن به عنوان راهی برای افزایش حجم استفاده می‌شود.

در طول عمل لیپوساکشن از چه نوع بیهوشی استفاده می‌شود؟

نوع بیهوشی به مناطقی که باید تحت درمان قرار بگیرند، و همچنین به میزان چربی که باید از بین برود و ترجیحات بیمار و جراح بستگی دارد، اما در هر صورت در عمل لیپوساکشن از بی‌حسی استفاده می‌شود.

  • از بی‌حسی موضعی می‌توان برای از بین بردن تجمع بسیار کوچک و موضعی سلول‌های چربی (چانه دوتایی ، ناحیه شرمگاهی) و همچنین برای اضافه کردن چربی لازم برای افزایش حجم با چربی اتولوگ خلفی استفاده کرد.

  • بیهوشی عمومی: در مواردی استفاده می‌شود که عمل در مناطق بزرگ و پراکنده بدن انجام شود.

  • بی‌حسی موضعی: برای مناطقی که در قسمت تحتانی شکم و اندام‌های تحتانی قرار دارند، ممکن است از بی‌حسی اپیدورال استفاده شود. (برگرفته از سایت متخصص زیبایی دکتر جمیلی)

آیا لیپوساکشن به بدن آسیب خواهد زد؟

لیپوساکشن به خصوص در چند روز اول می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. شدیدترین درد در هفته اول بعد از عمل رخ می‌دهد و معمولاً خیلی زیاد یا ناتوان‌کننده نیست (اگرچه درک درد از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است)، درد معمولاً با استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب کنترل می‌شود. بعد از هفته اول، درد بسیار کاهش می‌یابد، به طوری که معمولاً لازم نیست استفاده از مسکن‌ها ادامه پیدا کند. بیمار حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل جراحی  می‌تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

آیا نتایج عمل لیپوساکشن به سرعت قابل مشاهده است؟

خیر. بلافاصله بعد از عمل التهاب قابل توجهی وجود دارد که در هفته‌های اول کاهش می‌یابد. بعد از یک ماه می‌توانید تغییرات خاصی را مشاهده کنید. اما ، هرچه التهاب به آرامی از بین برود، نتایج دائمی عمل بعد از تقریباً ۶ ماه ظاهر می‌شوند. بنابراین اگر این عمل را انتخاب کرده‌اید باید صبر داشته باشید.

آیا نتایج عمل لیپوساکشن راضی کننده است؟

برای اکثر افراد بله اما برای اینکه هر بیمار از نتیجه راضی باشد لازم است که آن‌ها انتظارات واقع بینانه‌ای از درمان داشته باشند. نارضایتی از نتایج لیپوساکشن معمولاً به دلیل عدم آگاهی از روش جراحی یا عدم اطلاع در مورد اهداف لیپوساکشن است. همچنین برخی افراد انتظار دارند که لیپوساکشن روشی معجزه‌آسا باشد، که این طور نیست.

به همین دلیل ارزیابی اولیه توسط یک جراح پلاستیک باتجربه که قصد انجام این عمل را دارد بسیار مهم است. جراح باید خیلی خوب برای بیمارانی که قصد انجام لیپوساکشن را دارند مزایا، معایب، عوارض احتمالی و نتایج واقع‌بینانه‌ای که می توان انتظار داشت را توضیح دهد.

چه عوارضی ممکن است در جراحی لیپوساکشن ایجاد شود؟

مانند هر جراحی دیگری، لیپوساکشن نیز از عوارض مصون نیست. با این حال، اگر این عمل توسط یک جراح باتجربه و حرفه‌ای انجام شود عوارض آن به حداقل می‌رسد.

بعد از عمل لیپوساکشن خونریزی، کم خونی و به ندرت عفونت ممکن است رخ دهد. از دیگر عوارض غیر معمول آن می‌توان به عدم تقارن در مناطق تحت درمان و بروز بی‌نظمی‌های کانتور پوست، تغییرات بعد از بهبودی، از بین رفتن پوست، و یا تغییر در حساسیت پوستی اشاره کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.