بانک HSBC با بهره گیری از پردازش تصویر Face Recognition چگونه مشتریان جدید را جذب می کند؟

بانک HSBC با بهره گیری از پردازش تصویر Face Recognition چگونه مشتریان جدید را جذب می کند؟

نظرسنجی Signicat در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از کاربران در اروپا، به دلیل تجربه کاربری نامناسب، تلاش خود برای ثبت نام در خدمات مالی جدید را متوقف کرده اند و ۷۲ درصد به دنبال یک سیستم ثبت نام تمام دیجیتال هستند. بررسی ها نشان می دهد وفاداری مشتریانی که قادر به ثبت نام کاملا دیجیتالی هستند، بیشتر بوده و تمایل به دریافت محصولات و خدمات بیشتری را از خود نشان می دهند.

بنابراین بانک­ها برای ارائه خدمات، شناسایی، جذب و وفادار کردن مشتریان جدید از راهکار e-KYC استفاده می کنند که در واقع همان صحت سنجی اطلاعات هویتی مشتریان است اما با استفاده از فناوری های پیشرفته در بستر آنلاین. بانک پیشرو HSBC واقع در انگلستان نیز با بهره گیری از خدمات e-KYC‌ و تکنولوژی (Face Recognition) توانسته تا با ایجاد تمایز با دیگر بانک ها به مشتریان جدید دسترسی پیدا کند.

با توجه به گزارش هایی که ارائه شد و توجه به این نکته که در ایران نیز شرایط مشابهی حاکم است، بانک ها برای از دست ندادن مشتریان بالقوه و همگام سازی خدمات خود با توجه به روند تکنولوژی های به وجود آمده در زمینه احراز هویت چه راهکاری را اختیار خواهند کرد؟

نقش پردازش تصویر Face Recognition در تسهیل خدمات بانکی

اولین گام در ارائه خدمات e-KYC به بانک ها تعریف هویت دیجیتال است که پلتفرم های احراز هویت دیجیتال با بهره گیری از هوش مصنوعی و تکنولوژی هایی نظیر پردازش تصویر Face Recognition به بانک ها خدمات شناسایی هویت مشتری ارائه می دهند. اما دلیل استفاده بانک های پیشرو در دنیا برای استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر Face Recognition چیست؟

یکی از دغدغه های بانک همیشه این بوده است چگونه می توان به راه حلی دست یافت تا تجربه کاربری را فدای الزامات قانونی و دقت و امنیت نکنند؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، راهکار پردازش تصویر Face Recognition توانسته است تا در عین بهبود تجربه کاربری، باعث ارتقا دقت و امنیت در ارائه خدمات e-KYC شود. استفاده از پردازش تصویر سه دلیل اصلی دارد:

  1. حذف قضاوت انسانی: یعنی کاهش هزینه های ناشی از خطای انسانی و یا حتی تبانی، و بالا رفتن دقت و امنیت به واسطه بهره گیری از هوش مصنوعی.
  2. بهبود تجربه کاربری: که در ادامه باعث کاهش نرخ از دست دادن مشتری و کاهش چشمگیر زمان در ارائه خدمات بانکی.
  3. کاهش هزینه: خودکار کردن ۱۰۰ درصدی فرآیندها در بانک زمینه ساز حذف شعب فیزیکی و کاهش هزینه های عملیاتی.
  4. زمینه ساز گسترش و تنوع خدمات: ایجاد خدماتی نظیر افتتاح حساب غیرحضوری، افزایش سقف تراکنش ها، دریافت وام به صورت غیرحضوری، سرمایه گذاری مشترک و اعتبار سنجی.

در ادامه با بررسی بانک انگلیسی به چگونگی استفاده از این خدمات اشاره خواهیم کرد.

بانک HSBC پیشرو در استفاده از پردازش تصویر Face Recognition

بانک HSBC واقع در انگلستان که به عنوان بانک پیشگام در اقدامات بانکی مدرن در دنیا شناخته می شود، برای راحتی مشتریانش باز هم از راه حل های نوین استفاده کرده است. این بانک با همکاری شرکت Jumio که در زمینه احراز هویت دیجیتال فعالیت می کند، به کاربران خود این انتخاب را داده است تا برای افتتاح حساب از این پلتفرم برای احراز هویت خود استفاده کنند. بدین صورت که کاربر با عکس گرفتن از چهره خود و عکس از کارت شناسایی در کمتر از چند دقیقه احراز هویت می شود. در این فرآیند تکنولوژی پردازش تصویر Face Recognition مورد استفاده قرار گرفته است که با استفاده از این تکنولوژی افراد به راحتی می توانند در بانک HSBC بدون نیاز به حضور فیزیکی یک حساب بانکی برای خود باز کنند.

بانک HSBC با همکاری پلتفرم احراز هویت دیجیتال Jumio توانسته تا شناسایی هویت مشتری را به صورت ۱۰۰٪ خودکار در بیاورد. پیاده سازی این سیستم باعث شده است تا علاوه بر بالا رفتن دقت و امنیت در احراز هویت، تجربه کاربری دلپذیری را برای کاربران به همراه داشته باشد. همچنین این اتفاق باعث شده تا فرصت مناسبی برای بانک HSBC فراهم شود تا با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر و به واسطه گوشی های هوشمند، که امروزه همه افراد به آن دسترسی دارند، بانکداری تلفن همراه Mobile Banking را به بهترین نحو پیاده سازی کند.

بانک HSBC تنها بانک در دنیا نیست که از تکنولوژی پردازش تصویر Face Recognition استفاده می کند. بانک SCB در بانکوک، از سرویس iOnboard، بانک ABC در بحرین، با همکاری jumio، بانک OCBC در سنگاپور، بانک CaixaBank در اسپانیا، موسسه مالی  Ping Anنیز در چین، Seven Bank در ژاپن، Tesco Bank در انگلستان، و بانک مرکزی تایلند از خدمات e-KYC و با استفاده از فناوری پردازش تصویر بهره می برند.

یوآیدی، پلتفرم احراز هویت دیجیتال به منزله بازیگر سوم e-KYC در ایران

هویت دیجیتال در واقع اولین گام در جهت راه اندازی سیستم یکپارچه e-KYC برای بانک ها به شمار می آید. در دنیا نیز طبق گزارش ITU (International Telecommunication Union) بانک ها به پلتفرم های احراز هویت دیجیتال، برای راه اندازی سیستم e-KYC، این اجازه را داده اند تا برای کاربرانشان هویت دیجیتال تعریف کنند و فرآیند احراز هویت با استفاده از این پلتفرم ها صورت گیرد. یکی از دلایل تفویض e-KYC به یک بازیگر سوم این است که بانک ها راه اندازی صفر تا ۱۰۰ این سیستم بسیار هزینه بر خواهد بود. دلایل دیگر آن نیز، همانطور که اشاره شد، بالا رفتن تجربه کاربری در عین ارتقا دقت و امنیت است که بانک ها را قادر خواهد کرد تا خدمات خود را یکپارچه تر، وسیع تر و سریع تر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

پلتفرم دانش بنیان احراز هویت دیجیتال یوآیدی با ورود به حوزه رگ تک برای اولین بار در ایران توانسته تا خدمات e-KYC را ارائه دهد. در حال حاضر نیز یوآیدی با دو بانک در ایران شروع به همکاری کرده است.

یوآیدی از طریق هوش مصنوعی و استفاده از فناوری های Face Recognition، OCR،  Liveness Detection و متد Deep Learning راهکار خلاقانه ای را برای احراز هویت و KYC بر بستر آنلاین فراهم آورده است. یوآیدی با ارائه هویت دیجیتال احراز شده که از چهره افراد به عنوان ویژگی منحصر به فرد بایومتریک آنها بهره می گیرد، می تواند بانک ها را که نیازمند به احراز هویت کاربران خود هستند بلادرنگ احراز هویت کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.