تازه‌ترین تحولات هسته‌ای

علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با همتای اروگوئه‌ای خود- عکس :‌خبرگزاری مهر، محسن رضایی

صالحی: اشتون به جلیلی نامه نوشته است

سوخت‌گذاری مجدد در نیروگاه بوشهر آغاز شده است سوخت‌گذاری دوباره در نیروگاه بوشهر

صالحی: اشتون به جلیلی نامه نوشته است

برای اطمینان از آسیب ندیدن سوخت رآکتور بوشهر، این سوخت از قلب رآکتور خارج، شست‌وشو و چک شد

دنیای‌اقتصاد- علی اکبر صالحی، وزیر خارجه از آغاز سوخت‌گذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد. صالحی همچنین با اعلام اینکه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی به سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نامه نوشته است، خبر داد که جلیلی در حال تهیه پاسخ نامه اشتون است.

به گزارش ایرنا، صالحی دیروز در کنفرانس مشترک خبری با همتای اروگوئه‌ای خود در پاسخ به اینکه آیا خبر شرکت روس اتم درباره آغاز سوخت‌گذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر را تایید می‌کنید؟ ضمن تایید این خبر گفت: بین روزهای ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت شاهد بحرانی شدن رآکتور خواهیم بود.

صالحی تاکید کرد: هیچ گام و اقدامی را انجام نخواهیم داد جز اینکه قبل از آن متخصصان ایمنی از ایران، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان لازم را در رابطه با ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر به ما بدهند.

وی مشکل به وجود آمده در نیروگاه هسته‌ای بوشهر را فنی خواند و تاکید کرد: بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که نیروگاه‌های هسته‌ای به اعتبار طبیعت خود و به اعتبار اینکه اهمیت بسزایی دارند و به دلیل اینکه نیروگاه بوشهر با اطمینان کامل راه‌اندازی شود، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا سوخت از قلب رآکتور خارج شود ولو اینکه راه‌اندازی شدن آن ۲ ماه به تاخیر بیفتد.

صالحی با بیان اینکه برای اطمینان از آسیب ندیدن سوخت رآکتور بوشهر، این سوخت از قلب رآکتور خارج، شست‌وشو و چک شد، اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود نداشت و از روز گذشته سوخت‌گذاری مجدد در نیروگاه بوشهر آغاز شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، ایران در تاریخ ۴ اسفند سال ۱۳۸۹ سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را از این نیروگاه خارج کرد. در آخرین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که شامگاه جمعه ۶ اسفند سال ۱۳۸۹ در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، اعلام شد که ‌ایران چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ طی نامه‌ای به آژانس اطلاع داده است که باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآکتور خارج کند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همان روز درباره این بخش از گزارش فصلی آژانس اتمی اعلام کرد که براساس درخواست روسیه برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات فنی، سوخت از داخل قلب رآکتور خارج و پس از انجام آزمایش‌ها مجددا در قلب رآکتور قرار می‌گیرد. او گفت: این درخواست روسیه مورد موافقت ایران قرار گرفته است و با توجه به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر، این موضوع از سوی ایران به آژانس نیز اطلاع داده شده است و آژانس بر این روند نظارت کامل دارد. سلطانیه تاکید کرد: مسوول کامل تکمیل نیروگاه اتمی‌بوشهر با ایمنی بالا، روسیه است و ایران همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تاکید قرار داده است. همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که در اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها درباره خارج‌کردن سوخت نیروگاه بوشهر بزرگنمایی شده و اقدامات انجام شده عادی است.

مکاتبه میان جلیلی و اشتون

وزیر خارجه کشورمان دیروز در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با همتای اروگوئه ای خود در رابطه با مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ نیز خبر داد: به تازگی خانم اشتون نامه‌ای را برای آقای جلیلی ارسال کرده بود که آقای جلیلی نیز در حال آماده کردن پاسخ آن است. صالحی تصریح کرد: ما همواره علاقه‌مند به مذاکره هستیم.

بر اساس این گزارش، ایران و ۱+۵ طی روزهای اول و دوم بهمن سال ۱۳۸۹ برای سومین بار در استانبول پشت میز مذاکره نشستند. این مذاکرات بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان یافت. کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ پس از پایان این مذاکرات با بیان این که پیش‌شرط‌های ایران غیر قابل پذیرش است، گفت: ۱+۵ از موضع ایران در گفت‌و‌گوها «دلسرد» شده است. وی در عین حال، خبر داد که هیچ مذاکرات جدیدی با ایران برنامه‌ریزی نشده است، اما در مذاکرات همچنان باز است. سعید جلیلی هم بر آمادگی ایران برای انجام دور بعدی مذاکرات حول نقاط مشترک تاکید کرد. آن چنان که خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده‌ بودند، هیات ایرانی در جریان مذاکرات با گروه ۱+۵( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) بر دو موضوع «لغو تحریم‌ها» و «پذیرش حق غنی سازی اورانیوم» تاکید کرده بود. همان موضوعاتی که اشتون پس از پایان مذاکرات از آنها به عنوان پیش شرط یاد کرد. از همین رو، جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان مذاکرات به صراحت گفته بود: امروز یکی از بحث‌های اساسی که وجود دارد و در این گفت‌وگوها به جد روی آن تاکید شد، این بود که باید حق اعضای ان‌پی‌تی در حقوقی که دارند، رسما اعلام شود و به رسمیت شناخته شود، اینها اسمش پیش شرط نیست و لازمه بحث است.

پایبند به اصل عدم مداخله در امور کشورها

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با لوئیس المگرو، وزیر خارجه اروگوئه با اشاره به اصل عدم مداخله در امور کشورها، خاطرنشان کرد: ما به این اصل معتقدیم و کاملا به آن پایبند هستیم و تا امروز نیز پایبندیم. اگر موضع‌گیری کردیم در ارتباط با محکومیت خشونت علیه مردم بود و اینکه اکثریت مردم با این خیزش‌ها مطالباتی را مطرح می‌کنند و ما همواره اعلام کردیم این مطالبات مشروع اکثریت مردم بایستی مدنظر قرار داده شود و لاغیر.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضع‌گیری‌ها، اظهارات و صحبت‌های دیگران در قبال این تحولات، خاطرنشان کرد: در همین برهه و فضای تحولات منطقه‌ای شاهدیم که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اتهامات واهی دیگری به ایران می‌‌زنند، به عنوان مثال، بحث‌ جاسوسی ایران در کویت بود. در صورتی که دولت کویت همین مساله را حدود یک سال و نیم پیش رسما نفی کرده بود.

وی افزود: من در صحبتی که با وزیر خارجه کویت داشتم همین مطلب را گفتم و آنها گفتند شما در امور داخلی کویت دخالت می‌کنید که ما پاسخ دادیم که اگر هدف ما آسیب رسانی به کویت بود آن زمان که صدام به کویت حمله کرد و کویت در آسیب پذیرترین وضعیت خود قرار داشت، به این کشور کمک نمی‌کردیم و به‌‌رغم اینکه کویت در حمله صدام علیه ایران به صدامیان کمک کرده بود، بزرگوارانه درهای برادری را به روی مردم و دولتمردان کویت باز کردیم و آنها را پناه دادیم. صالحی گفت: چگونه است که کویت الان این رفتار بزرگوارانه ایران را نادیده می‌گیرد که یکی «غمض عین» (چشم‌پوشی) نسبت به همکاری‌هایی است که با رژیم صدام داشتند و دوم رحمت و شفقتی است که در زمان حمله صدامیان به آنها داشتیم و الان پاسخگویی آنها این است که در این برهه بر خلاف موضع‌گیری رسمی یک سال و نیم پیش خود که کاملا این موضوع تصنعی دروغ را نفی کرده بودند، امروز مجددا این موضوع تصنعی را مطرح می‌کنند و این قابل سوال است.

وی ادامه داد: به هر حال هر حرف و حدیثی می‌شود برای فرار به جلو و فرافکنی و برای این است که قادر به پاسخگویی به قیام مشروع مردم بحرین نیستند. این مردم خواسته‌ای نداشتند جز اینکه یک مقدار از آزادی لازم شهروندی خودشان برخوردار باشند و همین و بس.

صالحی افزود: شعارهای مردم بحرین مثل شعارهای مردم مصر و تونس بود، ولی آنها به عبث کار می‌کنند که به گونه‌ای این مسائل را طائفه‌ای نشان دهند که به نظر ما با آمدن نیروهای سعودی به بحرین این خود نشان از این دارد که دیگران متاسفانه در شیپور طائفه‌گری می‌دمند.

سعودی‌ها راه خطایی را در پیش گرفتند

صالحی با بیان اینکه سعودی‌ها راه درستی را در پیش نگرفتند و راه خطایی را در پیش گرفتند، اظهار داشت: راه خطا، آثاری سلبی در آینده خواهد داشت. اصولا فرق حق و باطل این است که حرکت باطل زود نمودار می‌شود، ولی حق یک مقدار طول می‌کشد. مثل ساختن ساختمان است که طول می‌کشد تا برای افکار عمومی جهان روشن شود. باطل مثل تخریب یک ساختمان است.

وزیر خارجه افزود: ورود به بحرین یک امر باطلی بود. فکر می‌کنند مردم را سرکوب کردند، ولی این نارضایتی‌ها و ناخرسندی‌ها در دل مردم خواهد ماند و یقینا به سهولت نمی‌توانند از این اتفاق که رخ داده عبور کنند. این اشتباه بزرگی است که آنها مرتکب می‌شوند.

پاسخ غیرعقلانی عربستان

وی اضافه کرد: زمانی که مسوولیت وزارت خارجه را عهده‌دار شدم، اولین اولویتم این بود که با کشور دوست و برادر عربستان رابطه قوی برقرار کنیم و همه تلاش‌ها را انجام دادیم، ولی متاسفانه پاسخی که دریافت کردیم غیرعقلانی و غیر حساب شده بود و رفتاری را از آنها دیدیم که آینده نویدبخشی را نشان نمی‌دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این آمادگی از طرف ما هست. عربستان سعودی باید هر چه سریعتر خاک بحرین را ترک کند و تا اینکه مسائل بیش از این پیچیده‌تر نشده، کشورهای منطقه با هم رایزنی کنند و اگر ابهامات، سوء تفاهمات و عدم اعتماد‌هایی هست بنشینند و از طریق مجاری دیپلماسی این امور را حل و فصل کنند.

تقدیر از اقدام دولت عراق

صالحی درباره اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق با بیان اینکه این هم در قانون اساسی عراق آمده و هم آخرین تصمیماتی بوده که قوه قضائیه عراق اتخاذ کرده است، گفت: عراقی‌ها بر اساس قانون اساسی و تصمیمات دستگاه قضایی این کشور نمی‌توانند به گروه‌های تروریستی در خاک این کشور از جمله گروهک منافقین که از آن خاک به عنوان مبنا و سکوی پرتابی برای حرکت علیه کشورهای همسایه عراق استفاده کنند، پناه دهند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این اقدام حکومت عراق که از طرف ما قابل تقدیر است، اقدامی است در جهت عملیاتی کردن و پیاده کردن قانون اساسی و مصوبات و تصمیمات قوه قضائیه این کشور.

آمریکا مشکل خود را حل کند

وزیر خارجه در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا که در آن به وضعیت حقوق بشر ایران پرداخته شده نیز گفت: وضعیت حقوق بشر ما روشن است و عملکرد آمریکا در افغانستان و عراق و پاکستان هم روشن است. آمریکا بدون اجازه هر جا را که می‌خواهد بمباران می‌کند، هر کاری می‌خواهد می‌کند و مردم بیگناه را می‌کشد و این اواخر هم که در لیبی شاهد اقدامات آنها هستیم که مردم بیگناه را کشتند و گفتند اشتباه کردیم. در جاهایی هم تاسیسات کشور را نابود می‌کنند و می‌گویند اشتباه کردیم. رییس دستگاه دیپلماسی خطاب به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: ماهواره‌های شما با این ادعایی که از لحاظ تکنولوژی دارید که همه چیز را رصد می‌کنید، چطور می‌شود مردم بیگناه را بکشید و تاسیسات به این عظیمی را تخریب کنید و بعد بگویید اشتباه شده است.

صالحی ادامه داد: حرف آمریکا در ارتباط با حقوق بشر مسموع نیست. کسی که خودش گرفتار این مساله است، نمی‌تواند دیگران را زیر سوال ببرد، اول مشکل خود را در ابعاد حقوق بشری حل کند بعد راجع به دیگران اظهارنظر کند.

پاسخ به موضع ضد ایرانی اردنی‌ها

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی که گفته بود سفر پادشاه اردن به ایران بنا به دلایلی به تعویق افتاده، به اظهارات یکی از مقامات رسمی اردن مبنی بر اینکه زمانی تعیین نشده بود که بخواهد به تعویق بیفتد و همچنین اظهارات وزیر خارجه اردن و یکی از مقامات این کشور که مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شده‌اند، نظر صالحی را در این باره پرسید که وی گفت: وزارت خارجه هر موقعی که مسوولی یا رییس مملکتی از کشوری دعوت شده باشد، در زمان خودش اطلاع رسانی می‌کند و این مساله خیلی پیچیده و غامضی نیست.

وی افزود: وزارت خارجه هر زمان ضرورت داشت در ارتباط با این مساله اطلاع رسانی لازم را خواهد کرد.

کارخانه هسته‌ای کرج محرمانه نیست

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای گروهک تروریستی منافقین مبنی بر وجود کارخانه‌ای هسته‌ای در نزدیکی تهران که تجهیزات مربوط به سانتریفیوژ‌ها را تولید می‌کند، گفت: در مورد کارخانه مورد نظری که منافقین اعلام کردند، من تعجب می‌کنم این کشف جدیدی نیست. نطنز و اصفهان را هم اعلام کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما سانتریفیوژ‌ می‌سازیم و در بخش‌های مختلف کشور ساخت قطعات سانتریفیوژ‌ انجام می‌شود. کارخانه‌ای هم در کرج هست که قبلا خبرنگاران از آن بازدید کرده بودند و آنجا قطعات را می‌سازیم. چیز سکرت و محرمانه‌ای نیست. صالحی افزود: فکر می‌کنم اطلاعات و معلومات‌شان تهی شده و وضعیت منافقین به گونه‌ای است که الان شاهدیم در عراق چه اتفاقی افتاده. در دنیا هم منافقین تکلیفشان روشن است و مشخص است از چه اصولی پیروی می‌کنند، چه در کارنامه خودشان دارند و چه فجایعی را به بار آوردند.

منافقین نفس‌های آخر را می‌کشند

وی گفت: این گروه نفس‌های آخر خود را می‌کشد برای اینکه احساس زنده بودن را به خودشان بدهند، هر از چند گاهی حرف‌هایی را می‌زنند و حالا دیگر به جایی رسیده‌اند که بیایند و بگویند نطنز و اصفهان هم هست.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر این گروهک اطلاعاتی ندارند می‌توانند اطلاعات لازم را از سایت سازمان انرژی اتمی دریافت و برای دوستانشان بازگو کنند. وزیر خارجه بار دیگر گفت: این سایت چیز جدیدی نیست، کارخانجات متعددی در کشور هستند که مشغول ساخت تجهیزات مورد نیاز سازمان انرژی اتمی می‌باشند.

عکس: خبرگزاری مهر