فهرست جدید اخراجی‌های بازار پول

گروه بازار پول - بانک مرکزی در فهرست جدید تعاونی‌های اعتبار غیرقانونی، اسامی ۲۱ موسسه غیر‌مجاز را اعلام کرد. این سومین فهرست بانک مرکزی ،پس از سه اولتیماتومی است که از ابتدای سال ۸۸ به موسسات غیر‌مجاز داده شده است.

بانک مرکزی در این فهرست اسامی تعاونی‌های اعتباری غیر‌مجاز را به این شرح اعلام کرده است:۱-تعاونی اعتباری وحدت سبز تنکابن،۲- تعاونی اعتباری بعثت اسفراین، ۳- تعاونی اعتباری روئین اسفراین، ۴- تعاونی اعتباری رویان اسفراین، ۵- تعاونی اعتباری نورآفرینان قائم تهران، ۶- تعاونی اعتباری توکل مینودشت گرگان، ۷- تعاونی اعتباری کوثر گرمن شاهرود، ۸- تعاونی اعتباری بانوان نیکو کار سمنان، ۹- تعاونی اعتباری مساوات روستای سمنان، ۱۰- تعاونی اعتباری انصاف‌کاران ساوجبلاغ، ۱۱- تعاونی اعتباری گنبد سبز اصفهان، ۱۲- تعاونی اعتباری احد،۱۳- تعاونی اعتباری اعتصام گرگان، ۱۴- تعاونی اعتباری ایثارگران خور(هشتگرد)، ۱۵- تعاونی اعتباری خرداد اسلامشهر، ۱۶- تعاونی اعتباری کوثر سمنان، ۱۷- تعاونی اعتباری صبح قریب تبریز، ۱۸- تعاونی اعتباری تسهیل اطمینان، ۱۹- تعاونی اعتباری فرهنگیان هیو، ۲۰- تعاونی اعتباری عدالت گستر اصفهان و ۲۱- صندوق مالی و توسعه مازندران.

البته مقامات بانک مرکزی از تعطیلی ۸۰۰تعاونی اعتبار غیر‌مجاز تا پایان سال جاری خبر داده‌اند. سید حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی چندی پیش در واکنش به این نکته که چرا باوجود فعالیت موسسات و تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در شهرهای بزرگ، بانک مرکزی به تعطیلی این موسسات در شهرهای کوچک روی آورده و اقدامی نسبت به فعالیت این موسسات در تهران نمی‌کند، گفته بود: بانک مرکزی به طور متوسط در هر هفته ‌اسامی ۱۰ موسسه و تعاونی غیرمجاز را اعلام خواهد کرد و در پایان سال دیگر تعاونی اعتباری غیر‌مجاز نخواهیم داشت.

قائم‌مقام بانک‌ مرکزی در مورد تعاونی‌های غیرمجاز موجود نیز تاکید کرده بود: بانک مرکزی برخی از این تعاونی‌های فعلی را به سمت تبدیل به موسسات مالی مجاز هدایت می‌کند که البته زمان تعیین شده برای آنها نیز به اتمام رسیده و مدارک آن گروه از تعاونی‌های توانمند گرفته شده است.

پورمحمدی همچنین در خصوص تبلیغات تلویزیونی این موسسات گفته است: هیچ کدام از تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز حق تبلیغ در تلویزیون را ندارند به جز یک موسسه؛ البته این موسسه موافقت اصولی کلی را از بانک مرکزی دریافت کرده، ولی عملیات این موسسه هنوز مجوز نگرفته است.

این در حالی است که اولین اولتیماتوم بانک مرکزی در بسته پولی سال ۸۸ بود که به موسسات غیر‌مجاز مهلت داده شده بود تا پایان آذرماه همان سال مجوز خود را دریافت کنند.

این اولتیماتوم کارساز نشد تا اینکه بانک مرکزی در سوم خرداد ماه امسال، با برگزاری همایشی به همه تعاونی‌های غیر‌مجاز مهلت داد تا ۴۵ روز نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

این مهلت بنا به اظهارات مقامات وزارت تعاون به زمستان امسال کشیده شد و حال بانک مرکزی با اعلام فهرست‌های هفتگی، در پی اعمال نظارت قانونی خود است.

البته در یک اقدام دیگر، بانک مرکزی اسامی تعدادی از تعاونی‌های اعتبار را اعلام کرد که با ادغام، به گونه‌ای دیگر ساماندهی خواهند شد.

در اقدام دیگری تکفل برخی تعاونی‌های مشکل‌دار بر عهده دیگر موسسات گذاشته شد که از آن جمله تعاونی بهمن ایثار است.

تعاونی بهمن ایثار پس از بروز بحران، تحت کفالت موسسه اعتباری مولی‌الموحدین قرار گرفت. مقرر شد تا مشکلات این تعاونی اعتبار مرتفع شود. در این راستا مدیر روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین گفت: جلسه‌ای با حضور نمایندگان نهادهای مرتبط با مشکل تعاونی اعتبار بهمن ایثار در استانداری تهران تشکیل شده است که امیدواریم نتیجه این جلسه در حل مشکل سپرده‌گذاران بهمن ایثار تاثیر داشته باشد.

حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سیاست‌های اتخاذی مسوولان موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین مبنی بر مدیریت مشکل تعاونی اعتبار بهمن ایثار مطابق تمهیدات اندیشیده شده در دست اجرا و مورد تاکید مسوولان امر است. وی تاکید کرد: مسوولانی که به نوعی با معضل ایجاد شده برای سپرده‌گذاران تعاونی بهمن ایثار مرتبط هستند، نهایت تلاش خود را در جهت رفع این مشکل به کار گرفته‌اند؛ بنابراین امیدواریم به زودی مشکل این تعاونی هم رفع شود.

وی گفت: تکلیف سپرده‌گذاران شرکت تعاونی اعتبار بهمن ایثار به تصمیمی بستگی دارد که در جلسه‌ امروز استانداری تهران با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، موسسه مالی - اعتباری

مولی‌الموحدین، شرکت تعاونی اعتبار بهمن ایثار و وزارت تعاون، اتخاذ خواهد شد.