برخورداری از مزیت‌های نسبی در فولاد حتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها

گروه بورس کالا- در حالی که بیش از یک ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بخش خانگی و صنعت می‌گذرد، ترسیم چشم‌اندازی واقع‌بینانه برای صنایع انرژی بر از جمله فولاد‌، الزامی است. از این‌رو همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن، نقطه‌ای است که سیاست‌گذاران تولیدی و تجاری از این حوزه با فعالان حرفه‌ای در بازار محصولات و سهام آن می‌توانند از نزدیک ارتباطی تعاملی داشته باشند. برخی از کارشناسان صنعت فولاد معتقدند که در گام‌های بعدی اجرای این طرح،باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که این صنعت به عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر، توان رقابت با صنایع دنیا را در خود ایجاد کند. به اعتقاد این کارشناسان، از آنجایی که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی تنها یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی است، دولت باید همزمان با آن، تدابیری را لحاظ کند که تولید و صنعت دچار مشکل نشوند.

«محمود اسلامیان» که اکنون ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان را دارد سه موضوع اصلاح نظام بانکی، اصلاح نرخ ارز و تامین مالی یا ارائه تسهیلات ارزان قیمت را از جمله مواردی می‌داند که همزمان با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درخصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر صنعت فولاد، اظهار کرد: «همه نخبگان کشور با اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و جلوگیری از اسراف منابع موافق هستند. اما طرح تحول اقتصادی شامل ۷ محور است که یکی از آنها آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است. بنابراین تغییر قیمت حامل‌های انرژی هم در صنعت فولاد و هم در سایر صنایع بر قیمت تمام شده واحدهای تولیدی اثر می‌گذارد که البته این تاثیر در صنایعی که از انرژی گاز استفاده می‌کنند ملموس‌تر است.» رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان افزود: «بنابراین اگر اقداماتی از جمله افزایش تولید و بهره‌وری در این طرح برای مقابله با افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی شده، انجام شود صنایع می‌توانند از این مرحله عبور کنند.»

اسلامیان با اشاره به مزیت‌های صنعت فولاد کشور تصریح کرد: هم اکنون میزان تولید فولاد در دنیا از مرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن عبور کرده که از این میزان ۶۰۰ میلیون تن متعلق به چین است، از این رو با توجه به روند افزایشی مصرف فولاد در دنیا، ایران با برخورداری از امکانات و ذخایرموجود در کشور می‌تواند جایگاه خود را درزمینه این صنعت تا سطح مطلوبی افزایش دهد. به گفته وی، با مساعدت سیستم بانکی کشور و حمایت‌های دولت با اجرای طرح‌های توسعه فولاد، علاوه بر تامین نیازهای کشور، می‌توان به بازارهای صادراتی دنیا دست یافت.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان با اشاره به سیاست دولت برای تثبیت قیمت فولاد همزمان با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: در حال حاضر تثبیت قیمت‌ها در حال انجام است و برای یک دوره زمانی لازم است، اما در کنار اصلاح قیمت حامل‌های انرژی سه موضوع سودبانکی، تسهیلات ارزان قیمت و اصلاح نرخ ارز نیز باید دیده شود. اسلامیان، افزایش ۱۶ برابری قیمت سنگ آهن در دنیا نسبت به ۱۰ سال اخیر، برخورداری از ذخایر انرژی گاز و زغال‌سنگ وهمچنین نیروی انسانی متخصص در کشوررا از مزیت‌های نسبی ایران برای رقابت‌پذیری در صنعت فولاد حتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها، دانست.

به گفته وی، از سویی تعرفه پایین واردات فولاد حاکی از توان رقابت‌پذیری صنایع فولاد کشور است. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان افزود: امید است با اجرای طرح‌های فولادی در کشور میزان تولید فولاد از ۱۲ میلیون تن کنونی به ۲۵ میلیون تن تا ۵ سال آینده برسد.

وی درخصوص توانمندی صادراتی فولاد کشور تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون صنایع فولاد کشور با برخورداری از بهترین استاندارد‌های جهانی قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.