گروه بنگاه‌های اقتصادی- مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین گفت: تامین و پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار بهمن ایثار طی سه مرحله ساماندهی شد و در مرحله نخست سپرده‌های یک سوم اعضا پرداخت و زمینه برای پرداخت سپرده‌گذاران مرحله دوم با سقف ۸ میلیون تومان طلب ایجاد شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، پیرو سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار کشور که به برخورد با موسسات و شرکت‌های تعاونی اعتبار غیرمجاز انجامید، تعطیلی شرکت تعاونی اعتبار بهمن ایثار نیز به عنوان یکی از شرکت‌های غیرمجاز با حدود ۳۰ ماه سابقه فعالیتی در عرصه پولی و مالی کشور و ۱۶۰ شعبه در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

با تعطیلی شرکت تعاونی اعتبار بهمن ایثار بیش از ۴۰۰ هزار نفر سپرده‌گذار در وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی قرار گرفتند که با تمهیدات بانک مرکزی، موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین کفالت شرکت تعاونی بهمن ایثار را عهده‌دار و مدیریت استرداد سپرده‌های مردم و وصول اقساط وام‌های پرداخت شده را پذیرفت. امیر حسن خانی، مدیرعامل موسسه مولی‌الموحدین با بیان اینکه پیرو تکلیف بانک مرکزی مبنی بر اولویت در بازپرداخت سپرده‌های خرد، تصمیم‌ بر این شد که در مرحله اول بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۵۰ میلیون ریال را در دستورکار قرار دهیم، گفت: خوشبختانه با مساعدت و همکاری سپرده‌گذاران فرآیند اجرایی تا این لحظه مطلوب و مرحله اول تامین و بازپرداخت سپرده‌های مردم در مراحل پایانی است. وی افزود: با پرداخت سپرده‌های ۸۰ میلیون ریالی سپرده‌های نزد تعاونی اعتبار بهمن ایثار تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر دیگر مشمول دریافت سپرده باقی می‌مانند که در خصوص تعیین‌ تکلیف برای این گروه، قرار است بانک مرکزی تصمیم‌گیری کند. برخی سپرد‌ه‌ها هم در بهمن ایثار وجود دارد که تسهیلات پرداختی در قبال سپرده «وام» به اسم سپرده‌گذار نیست. در این باره هم باید بررسی‌های لازم انجام شود تا حقی از کسی تضییع نشود، در این خصوص هم اقدامات لازم در دست انجام است.

وی ادامه داد: مطابق تکلیف بانک مرکزی، موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین مکلف به جمع‌آوری اقساط و واگذاری دارایی‌های بهمن ایثار برای تامین و بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار بهمن ایثار است که این دستورالعمل تا پرداخت آخرین ریال از مطالبات مردم ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه هر شعبه در روز جوابگوی حداکثر ۱۰۰ نفر می‌تواند باشد، سپرده‌گذاران باید در اجرایی شدن تمهیدات اندیشیده شده، بانک مرکزی و موسسه مالی - اعتباری مولی‌الموحدین را یاری کنند. امیر حسن خانی تصریح کرد: تا کنون در مورد بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر سپرده‌گذار بهمن ایثار تعیین تکلیف کرده‌ایم؛ یعنی یا کل سپرده آنها تأمین و پرداخت شده یا اینکه حداقل ۷۰ درصد سپرده‌های آنها بازپرداخت شده است که در مورد مابقی سپرده‌ها هم در آینده نزدیک با نظارت مولی‌الموحدین تعیین تکلیف خواهد شد. مدیرعامل موسسه مولی‌الموحدین تصریح کرد: کسانی که از بهمن ایثار تسهیلات دریافت داشته‌اند، مطابق قرارداد فی‌مابین سپرده‌گذار و تعاونی نسبت به پرداخت اقساط اقدام خواهند کرد.

در مورد بازپرداخت اقساط بهمن ایثار هیچ فشاری شامل حال مردم نیست و دریافت‌کنندگان مطابق بازه زمانی اقساط و تعهدات فی‌مابین شخص و تعاونی پرداخت می‌شود، خوشبختانه به این سبب هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در مورد وام‌هایی که بدون ضابطه پرداخت شده است، مقامات قضایی کشور تصمیم‌گیری می‌کنند، بالطبع متخلفان در این حوزه مورد پیگرد قانون خواهند بود که البته این موضوع شامل حال کلیه متخلفانی می‌شود که در امور پولی و مالی کشور به هر شکلی شبهه ایجاد و از حدود قانونی عدول می‌کنند.

حسن‌خانی گفت: کل سپرده‌های اعضا به تعاونی اعتباری بهمن ایثار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان معادل یک سوم سپرده‌گذاری صورت گرفته به مردم بازپس داده شده است.