عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی کشور تا ابتدای اسفند ماه نشان از رشد تولید ،‌فروش و صادرات این محصولات می دهد.

در ۱۱ ماه سال جاری شرکت های معدنی و صنایع معدنی رشد قابل توجهی را در بخش های تولید ،‌فروش داخلی و صادرات را کسب کنند. به طوری که حداقل ۴.۶ تا حداکثر بیش از ۵۰درصد افزایش عملکرد را به ثبت رساندند.
همانطور که جدول زیر نشان می دهد،‌تولید فولاد خام به 11 میلیون و 555 هزار تن رسید که در مقایسه با 9 میلیون و 753هزار تن مدت مشابه سال قبل از رشد 18درصدی برخوردار شد.
همچنین تولید انواع محصولات فولادی شامل ورق های گرم و سرد ،‌مقاطع طویل و ساختمانی به ۱۵میلیون و ۳۶۲هزار تن رسید که این رقم در مقایسه با تولید ۱۱ ماهه سال گذشته با افزایش ۷۵درصدی همراه بود .
البته باید یادآوری کرد که امارتولید به ویژه در بخش محصولات در سال 1388 تنها مربوط به شرکت های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اما در سال جاری گزارش تولید در کل کشور محاسبه شده است. اگرچه در بخش آلومینیوم ،‌مس و آلومینا که از رشد چشمگیری نیز برخوردار شده اند همچنان شرکت هایی هستند که تحت پوشش ایمیدرو قرار دارند.
بر همین اساس تولید مس کاتد در مدت مورد بررسی با کسب رشد بیش از ۶درصدی از ۲۰۴هزار تن عبور کرد. در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۹۳هزار تن از این فلز تولید شده بود.
علاوه بر این میزان تولید شمش آلومینیوم و پودر آلومینا به ترتیب به 276و 217هزار تن رسید که این ارقام از رشد نزدیک به 7 و 13درصدی خبر می دهد.
در ۱۱ ماه منتهی به ابتدای اسفند ماه میزان تولید انواع سنگ آهن فرآوری شده (کنسانتره و دانه بندی) از ۲۴میلیون و ۳۲۰هزار تن عبور کرد که این عملکرد بیش از ۴.۶درصد از تولید مدت مشابه سال ۱۳۸۸ محسوب می شود.
فروش و صادرات؛ رشد 14 تا 41درصدی
در مدت مورد بررسی همچنین میزان فروش و صادرات فولاد ،‌مس و‌آلومینیوم بین ۱۴ تا ۴۱درصد رشد پیدا کرد. در این میان فروش داخلی فولاد با رشد ۴۱درصدی به ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و فروش داخلی مس نیز با رشد ۱۴درصدی به بیش از ۱۰میلیارد تومان رسید.
همچنین شرکت های تولید شمش آلومینیوم توانستند 405میلیارد تومان از تولیدات خود را در بازار داخلی به فروش برسانند که این رقم 25درصد بیش از رقم به دست امده مدت مشابه سال گذشته است.
همچنین در این مدت فروش سنگ آهن به مرز ۱۰۰ میلیارد تومان رسید . واحد طلای موته نیز در همین مدت بیش از ۹ میلیارد تومان از این فلز را در اختیار بازار داخلی قرار داد.
صادرات مس نیز تا ابتدای اسفند ماه سال جاری به حدود 750 میلیون دلار رسید. از سوی دیگر میزان صادرات شمش آلومینیوم به مرز 315میلیون دلار رسید که 35درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال گذشته است. در این میان صادرات پودر آلومینا به عنوان ماده اصلی تولید شمش آلومینیوم با رشد 631درصدی، رقم 6.3میلیون دلار را به ثبت رساند.