پیشروی مخالفان قذافی به سمت ترابلس

یکی از شورشیان مخالف قذافی در حال دفاع / عکس: AP

سرهنگ قذافی به غرب هشدار داد که بی‌ثباتی، لیبی را به دامن بن‌لادن خواهد انداخت احسان ابطحی

هواپیما‌های جنگی لیبی دیروز حملاتی هوایی علیه مواضع مخالفان انجام دادند و مزدوران وفادار به سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور این کشور به شدت با نیروهای مخالف در خیابان‌های شهرهای مختلف درگیر بودند. این در شرایطی است که مخالفان در حال پیشروی به سمت غرب و شهر ترابلس، پایتخت، در مسیر کناره دریای مدیترانه هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس از شهر راس لانوف، مخالفان حکومت دیکتاتوری قذافی که اوایل هفته گذشته موفق شده ‌بودند بیشتر بخش‌های شرقی لیبی را به کنترل خود در آورند، دیروز تلاش کردند تا به سمت ترابلس، پایتخت حرکت کنند. این مخالفان موفق شدند در مسیر حرکت به ترابلس دو بندر نفتی بریقه و راس لانوف را به تصرف خود در آورند. مخالفان در ادامه مسیر به سمت غرب حرکت کردند و با حملات هوایی و همچنین درگیری‌های زمینی با مزدوران قذافی مواجه شدند.

در همین حال خبرنگار آسوشیتد‌پرس که در محل حضور داشت گفت که وفاداران به قذافی شهر بن جواد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق شهر سرت - شهری که پایگاه معمر قذافی به شمار می‌رود- را باز پس گرفته‌اند. به گفته ناظران درگیری‌های آینده در شهر سرت می‌تواند بسیار تعیین کننده و سرنوشت‌ساز باشد. شاهدان عینی همچنین از حملات هوایی علیه مواضع مخالفان و درگیری‌های بسیار سنگین تن به تن خبر داده‌اند.

خیزش مردم لیبی علیه دیکتاتوری ۴۲ ساله سرهنگ قذافی، سردمدار این کشور از روز پانزدهم ماه فوریه - ۲۶ بهمن‌ماه- آغاز شده‌است، خیزشی که الهام گرفته از قیام مردم کشورهای همسایه یعنی تونس و مصر علیه دیکتاتوری‌های زین‌العابدین بن علی و حسنی مبارک بود. این در شرایطی است که به باور بسیاری از کارشناسان بر خلاف تونس و مصر که دیکتاتور‌های آن پس از اندکی مقاومت سقوط کردند، درگیری‌ها در لیبی به جنگی خیابانی تبدیل شده‌است که می‌تواند هفته‌ها و شاید ماه‌ها به درازا بیانجامد. از سویی، مخالفان رژیم قذافی از حمایت واحد‌های نظامی فراری ارتش بر‌خوردارند و با دستیابی به انبار مهمات علیه نیروهای وفادار به قذافی می‌جنگند و از سوی دیگر مزدوران قذافی تلاش می‌کنند تا ضدحملات جدیدی علیه شهر بریقه انجام دهند. این در حالی است که در شهر زاویه که هنوز در اختیار مخالفان است، در روزهای گذشته درگیری‌های خونین خیابانی رخ داده‌است.

در این میان ایالات‌متحده نیروهای نظامی خود را به سواحل لیبی نزدیک‌تر و اعلام کرد که از گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی آگاهی دارد. سازمان ملل‌متحد قصد دارد با اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مانع از حملات هوایی نیروهای قذافی علیه مخالفان شود. این در شرایطی است که سازمان ملل متحد اخیرا تحریم‌هایی را علیه لیبی، این کشور قبیله‌ای نفت‌خیز واقع در شمال آفریقا وضع کرده‌است.در همین حال به دلیل نا‌آرامی‌های لیبی و فلج شدن این کشور و تاسیسات نفتی آن قیمت‌ جهانی نفت در بازار‌های جهانی به شدت افزایش یافته‌است.

سحرگاه دیروز همچنین در شهر ترابلس که در کنترل نیروهای وفادار به قذافی قرار دارد ساکنان شهر با صدای انفجار و نامعمول از خواب بیدار شدند. صدای ممتد شلیک گلوله هم در شهر شنیده می‌شد و برای بیش از دو ساعت طول کشید. دلیل شلیک‌های گلوله تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نبود اما مقامات لیبی ادعا کردند که این انفجار‌ها و شلیک‌های گلوله جشن و شادمانی بوده‌است چون نیروهای وفادار به قذافی شهر راس لانوف و شهر مصراته در نزدیکی ترابلس را باز پس گرفته‌اند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گزارشگران خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در اوایل دیروز شاهد بودند که شهر راس لانوف همچنان در اختیار مخالفان است و ساکنان شهر مصراته هم گفتند که این شهر در اختیار مخالفان رژیم قذافی است.

در همین حال دیروز هزاران نفر از هواداران قذافی برای انجام یک راهپیمایی به میدان مرکزی شهر رفتند و با تکان دادن پرچم‌های سبز، شلیک هوایی و در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی حمایت خود را از رژیم قذافی اعلام کردند.

صد‌ها نفر دیگر هم به اردوگاه نظامی باب العزیزیه - محل زندگی قذافی رفتند - و با تکان دادن پرچم به شادمانی پرداختند. مردان مسلح لباس شخصی در برابر دروازه‌ها ایستاده بودند و به هوا شلیک می‌کردند. این در حالی است که مشخص نبود قذافی کجاست.

هشدار سرهنگ

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که دیکتاتور لیبی به غرب هشدار داد که به این کشور در مبارزه به آنچه او قیام‌های الهام گرفته از القاعده خواند، کمک نکند چون با سیلی از آوارگان رو به رو خواهد شد. قذافی در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی گفت بی ثباتی، لیبی را به دامن اسامه بن لادن، سرکرده القاعده خواهد انداخت. در همین حال مخالفان قذافی تاکید کردند که «شورای ملی» تنها نماینده قانونی و مشروع لیبی به شمار می‌رود. مصطفی عبدالجلیل، رییس این شورا گفت که با دولت‌های اروپایی و عربی در ارتباط است و انتظار دارد جامعه بین المللی، این شورا را به رسمیت بشناسد. این شورا نقش دولت انتقالی را ایفا می‌کند. عبدالجلیل اضافه کرد که این شورا خواهان حضور نیروهای خارجی در خاک لیبی نیست، اما از حملات هوایی برای بیرون راندن سرهنگ قذافی از قدرت حمایت می‌کند.