رشد صادرات خودرو به بهای افت قیمت

گروه خودرو - اگرچه براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی، در ۱۱‌ماهه سال‌جاری خودروسازان رشد ۴۶/۶۶‌درصدی صادرات را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کردند، اما این رشد صادرات با افت قیمت خودروهای مذکور همراه بود. براساس آمار اعلام شده در ۱۱ ماهه سال جاری میانگین قیمت هر خودرو صادراتی برابر با شش‌هزار و ۲۷۰ دلار بوده که این رقم از افت ۶‌درصدی قیمت خودروهای صادراتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

کارشناسان خودرو معتقدند رشد نرخ ارز در سال جاری افت قیمت خودروهای صادراتی را به همراه داشته، اما این افت به ضرر خودروسازان داخلی نبوده چرا که کاهش قیمت موجب شده تا قیمت خودروهای صادراتی واقعی و به این طریق رشد صادرات در کارنامه خودروسازان ثبت شود.

به گفته کارشناسان رشد نرخ ارز علاوه بر واقعی شدن قیمت خودرو در سال جاری موجب شد تا بخشی از هزینه‌های خودروسازان نیز جبران شود که این امر در نهایت به نفع خودروسازان تمام شده است.

علاوه بر نرخ ارز، برخی دیگر از کارشناسان بازار رقابتی جهان را از دیگر دلایل افت قیمت خودروهای صادراتی عنوان می‌کنند. به گفته آنها محصولات فعلی خودروسازان توان رقابت با محصولات روز در بازار جهانی را ندارند به همین دلیل خودروسازان برای حضور در بازار به ناچار باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند که این امر تفاوت ۱۰‌درصدی میان ارزش خودروهای صادراتی و تعداد را به همراه داشته است.

داود میرخانی رشتی دبیر سابق انجمن خودروسازان نیز در این خصوص می‌گوید: بحران جهانی موجب رقابتی شدن بازار جهانی در یکی دو سال گذشته شده که این امر افت قیمت خودرو در بازار را به همراه داشته است؛ به همین دلیل خودروسازان داخلی نیز برای حضور در این بازار به ناچار قیمت محصولات خود را کاهش دادند که این امر افت قیمت محصولات صادراتی را به همراه داشت.

هرچند برخی از کارشناسان روند مذکور را مطلوب ارزیابی می‌کنند اما میرخانی رشتی معتقد است که ادامه این روند افت بیش از حد ارزش صادراتی‌ها را به همراه خواهد داشت که این امر به نفع خودروسازان داخلی نخواهد بود.

براساس آمار اعلام شده در ۱۱ ماه سال جاری خودروسازان در مجموع موفق به صادرات ۶۴‌هزار و ۲۳۱ دستگاه انواع خودروی صادراتی به ارزش ۴۰۳ میلیون دلار شدند که آمار مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۴۶/۶۶‌درصدی به لحاظ تعداد و رشد ۸۱/۵۶‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مذکور اکثر خودروهای صادراتی به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده است؛ به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی ۶۰‌هزار و ۲۴۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۸۲میلیون و ۴۳۳ هزار دلار به عراق ، دو‌هزار و ۴۹۷ دستگاه خودرو به ارزش ۱۰‌میلیون و ۷۴۲ هزار دلار به سوریه و ۸۴۴ دستگاه خودرو نیز به ارزش ۴‌میلیون و ۲۳۳‌هزار دلار به ونزوئلا صادر شد.

رشد صادرات قطعه

همچنین براساس آمار مذکور در ۱۱ ماه سال جاری خودروسازان و قطعه‌سازان در مجموع موفق به صادرات چهار‌هزار تن قطعات منفصله (CKD) به ارزش ۲۲ میلیون دلار شدند که آمار مذکور از رشد ۳۳/۳۳‌درصدی به لحاظ وزن و رشد ۱۴/۵۷‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

در مدت زمان مذکور بیشتر قطعات منفصله صادراتی به سه کشور سوریه، ونزوئلا و افغانستان صورت گرفته است.

از مجموع قطعات صادراتی در مدت زمان مذکور دو‌هزار و ۸۱۸‌هزار تن قطعه به ارزش ۱۴ میلیون و ۳۰۹‌هزار دلار به سوریه صادر شده که آمار مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۵۴/۷۱‌درصدی صادرات به لحاظ وزن و رشد ۰۷/۶۵‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد‌، علاوه بر سوریه یک‌هزار و ۱۱۱ تن قطعه نیز به ارزش هفت ‌میلیون و ۶۳۵‌هزار دلار به ونزوئلا صادر شده که صادرات به این کشور نیز به لحاظ حجم از رشد ۲۱/۲۸‌درصدی و به لحاظ وزن نیز از رشد ۷۲/۳۴‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد. اما با نگاهی به رتبه سوم جدول با افغانستان مواجه می‌شویم، این کشور به تازگی وارد جدول صادرات قطعه سازان و خودروسازان شده است. بر همین اساس در مدت زمان مذکور هفت تن قطعه CKD به ارزش ۲۱‌هزار دلار به این کشور صادر شده است.

رشد صادرات قطعات (CKD) نشان‌دهنده رشد تولید خودروسازان در سایت‌های خارج از کشور است.

رشد قیمت وارداتی‌ها

برخلاف خودروهای صادراتی که در ۱۱ ماه سال جاری افت قیمت را تجربه کردند، وارداتی‌ها در مدت زمان مذکور باز هم رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.

طی این مدت هر خودرو وارداتی با قیمت ۲۰‌هزار و ۷۲۶ دلار ارزش‌گذاری شده که رقم مذکور ۳۱/۳ برابر قیمت هر خودرو صادراتی است.

رشد واردات تنها به تعداد قیمت خودروهای وارداتی منتهی نشده، بلکه در مدت زمان مذکور وارداتی‌ها به لحاظ تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۸/۱۲درصدی را تجربه کردند.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مذکور در مجموع ۳۹‌هزار و ۲۶۳ دستگاه انواع خودروسواری به ارزش ۸۱۴ میلیون دلار وارد کشور شده است که آمار مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۵۸/۱۲‌درصدی به لحاظ تعداد و رشد ۱۲/۱۷‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.

ادامه صدر نشینی کره

از سوی دیگر کره همچنان در ۱۱ ماهه گذشته صدرنشین صادرکنندگان خودرو به ایران بوده است.

در مدت زمان مذکور در مجموع ۲۵‌هزار و ۸۳۵ دستگاه خودرو سواری از این کشور به ایران صادر شده است .پس از کره، رتبه دوم به ژاپن اختصاص دارد به طوری که در مجموع شش‌هزار و ۹۲۷ دستگاه از خودروهای وارداتی محصولات این کشور بود، رتبه سوم تولیدکننده خودروهای وارداتی نیز در اختیار آلمان قرار دارد، در این مدت در مجموع‌هزار و ۷۴۳ دستگاه خودرو از خودروهای این کشور که عمدتا بنز و بی‌ام‌و را شامل می‌شود، وارد کشور شده است.

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که از مجموع خودروهای وارداتی ۱۹‌هزار و ۲۰۶ دستگاه خودرو از کره، ۹‌هزار و ۷۲۰ دستگاه از امارات متحده عربی و دو‌هزار و ۷۵۴ دستگاه نیز از عمان وارد کشور شده است.

فرانسه مقام اول در صادرات قطعه به ایران

علاوه بر رشد واردات خودرو، در ۱۱ ماهه سال جاری واردات قطعه منفصله (CKD) نیز با رشد بیش از ۵۰‌درصد همراه بوده است.

در مدت زمان مذکور ۲۶۰‌هزار تن انواع قطعه منفصله به ارزش دو میلیون و ۵۸۹‌هزار دلار وارد کشور شده است که آمار مذکور از رشد ۲۹/۵۰‌درصدی به لحاظ تعداد و رشد ۹۶/۴۴‌درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.براساس آمار اعلام شده فرانسه صدرنشین صادرات قطعه به کشور است، به طوری که در ۱۱ ماهه سال جاری در مجموع ۶۸‌هزار تن انواع قطعات منفصله به ارزش ۹۲۱هزار از این کشور وارد شده است. پس از فرانسه ژاپن که در جایگاه دوم صادرکنندگان خودرو به کشور است در صادرات قطعه نیز رتبه دوم را به نام خود ثبت کرد. در این مدت در مجموع ۴۳‌هزار تن قطعه به ارزش ۵۷۳ میلیون دلار از این کشور وارد شد.اما جایگاه سوم در جدول صادرکنندگان قطعه به چین اختصاص یافته است.