گروه انرژی- پالایشگاه بندرعباس دوباره به لیست واگذاری برگشت؟ لایحه بودجه سال ۹۰ در حالی از سوی دولت تدوین شده که شرکت سهامی پالایشگاه بندر عباس دوباره در لیست واگذاری قرار گرفته است. این در شرایطی است که چندی پیش مسوولان نفتی از عدم واگذاری این پالایشگاه خبر داده بودند. بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری «فارس» منتشر شده، درآمد این شرکت سهامی براساس لایحه بودجه ۵ هزار میلیارد تومان و هزینه آن نیز در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

این لایحه در حالی تدوین شده که اخیرا رییس ستاد اصل ۴۴ وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرده بود که با توافقاتی که میان سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت صورت گرفته، ۱۰۰ درصد سهام دو پالایشگاه قدیمی نفت یعنی پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند. وی درباره روند واگذاری پالایشگاه‌های کشور گفته بود: «ما در وزارت نفت به دنبال این هستیم که در فرآیند واگذاری دو موضوع اصلی را مدنظر قرار دهیم.» «محسن خجسته مهر» افزود: «اولین موضوعی که وزارت نفت در روند واگذاری‌ها مدنظر قرار داده، این است که این واگذاری در زنجیره ارزش صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «دوم اینکه سهم ۲۰ درصدی وزارت نفت از سهام شرکت‌ها مربوط به ۲۰ درصد فعالیت‌های کلی بازار باشد، نه اینکه ما در تک تک پالایشگاه‌ها سهم ۲۰درصدی داشته باشیم. در واقع داشتن سهم در تک تک پالایشگاه‌ها مشکلات متعددی را ایجاد می کند و ما نمی توانیم سرمایه‌گذاری درستی انجام داده و طرح‌ها را تکمیل کنیم.»

رییس ستاد اصل ۴۴ وزارت نفت با اشاره به جلسات متعدد وزارت نفت با سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرده بود: «با توجه به جلساتی که ما با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که به جای در نظر گرفتن سهم وزارت نفت در تک تک پالایشگاه‌ها، دو پالایشگاه بندرعباس و آبادان به عنوان سهم ۲۰ درصدی نفت از کل پالایشگاه‌ها در نظر گرفته شود و سهم وزارت رفاه از این پالایشگاه‌ها از جای دیگری تخصیص یابد.»

افزون بر این، «علیرضا امینی» مدیرعامل شرکت پالایشگاه بندرعباس نیز در این رابطه گفته بود: «پالایشگاه بندرعباس در گذشته در فهرست واگذاری‌های نفت قرار داشت، اما در سال جاری دولت تصمیم گرفت که این پالایشگاه دیگر واگذار نشود.» وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته ۳۰ درصد از سهام این پالایشگاه بابت سهام عدالت واگذار شده بود، تصریح کرده بود: «اگر قرار باشد این پالایشگاه واگذار نشود، ۳۰ درصد سهام واگذار شده، از طریق سهام دیگر پالایشگاه‌ها به این پالایشگاه عودت داده خواهد شد.»