بازار با «پلاک 90» تکان خورد

گروه خودرو- اگرچه بازار خودرو کشور هنوز حال و هوای «شب عید» را نگرفته و مشتریان حضور کمرنگی در آن دارند، اما ورود «پلاک۹۰»ها تا حدی از رکود قبلی کاسته است. به گفته نمایشگاهداران پایتخت، بیشتر مشتریان به دنبال خرید خودروهای «پلاک۹۰» هستند، حال آنکه هنوز برخی از خودروها از دریافت پلاک ۹۰ بازمانده‌اند.

نکته مهم در مورد ورود خودروهای پلاک ۹۰ به بازار ، تفاوت قیمت برخی از آنها نسبت به مدل‌های قدیمی تر است، به نحوی که مثلا تندر مدل ۹۰، حدود ۳۰۰ هزار تومان با مدل ۸۹ اختلاف قیمت دارد.

اما اوضاع فعلی بازار خودرو کشور در شرایطی است که نمایشگاهداران برای رونق گرفتن خرید و فروش، به انتظار روزهای پایانی سال نشسته و معتقدند هر چه به انتهای سال نزدیک شویم، حضور مشتریان در بازار پررنگ‌تر خواهد شد.

گرانی با «پلاک۹۰»

اما نگاهی نیز به قیمت فعلی خودروهای داخلی در بازار بیندازیم.

ورود پلاک۹۰‌ها به بازار، افزایش قیمت برخی خودروها را رقم زد.

در این بین، مگان ۲۰۰۰ سی‌سی، هم‌اکنون ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که این موضوع از افزایش قیمت ۸۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد.

این در شرایطی است که مدل دنده‌ای آن تغییر قیمت خاصی نکرده و هم‌اکنون ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ماکسیمای اتومات نیز به عنوان دیگر محصول پارس خودرو، قیمت دو سه ماه اخیر خود را حفظ کرده و در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان قیمت دارد. این محصول یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود.

همچنین نیسان رونیز هم که ظاهرا دیگر در پارس خودرو مونتاژ نمی‌شود، در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد و چندان هم در بازار موجود نیست.

اما سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که ارزان شده بود، ولی با اخذ پلاک۹۰ باز هم رشد قیمت را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار، هم‌اکنون تندر مدل E۲ پارس خودرو با توجه به جهش ۳۰۰ هزار تومانی خود، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که تندر ایران خودرو ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

مدل E۱ تندر نیز ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جاماندگان از پلاک ۹۰

آن‌طور که راهور ناجا اعلام کرده، برخی از محصولات شرکت‌های خودروساز به دلیل عدم انجام تعهدات در مورد ترمز ضدقفل، از پلاک ۹۰ جا مانده اند .

از این رو به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ریو همچنان روزهای گرانی را سپری می‌کند و کمبود آن در بازار، دلیل این موضوع است. این خودرو هم‌اکنون ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار پراید نیز خبر می‌رسد که مدل معمولی و بنزین سوز این خودرو ، هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد و نوع دوگانه سوز آن نیز ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین زانتیا نیز که دیگر در سایپا مونتاژ نمی شود، هم اکنون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بازار ایران خودرو

ایران خودرویی‌ها که بیشتر محصولاتشان را با پلاک ۹۰ وارد بازار کردند تغییری در قیمت خودروهای آنها دیده نمی‌شود.

در این بین، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ بنزین سوز قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و پارس سال نیز ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل‌های دوگانه سوز پارس و ۴۰۵ به ترتیب ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیپ ۶ این محصول نیز قیمتی معادل ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را داراست. در میان محصولات صندوقدار ۲۰۶ نیز V۸ با قیمت ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و V۹ هم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین سمند LX بنزینی ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سورن هم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد.