مرکز خدمات فولاد ایران- اوایل هفته گذشته بازار ورق چین با ثبات و قیمت‌های صادراتی رو به افزایش بودند، ولی قیمت‌های نقدی ناگهان در حدود ۲۳ دلار کاهش یافت، زیرا که تجار دریافتند که تقاضای کافی جهت حمایت از افزایش قیمت ماه مارس کارخانه‌ها و افزایش تولید وجود ندارد. قیمت نقدی سنگ‌آهن نیز آخر هفته نزولی بود. قیمت ورق گرم کارخانه‌ها اخیرا ۳ تا ۶۱ دلار افزایش یافته و پس از افزایش قیمت، ورق گرم ماه مارس بائو استیل ۷۲۷ دلار بدون ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

هفته گذشته موجودی ورق گرم بازار شانگهای یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن بوده که نسبتا به اواخر ژانویه ۴۰ هزار تن رشد داشته است.

موجودی ورق گرم در چین از اواخر ژانویه و قبل از تعطیلات روند صعودی گرفت و با اینکه حال تعطیلات تمام شده، ولی افت قیمت ورق گرم مانع از افزایش خرید‌ها و در نتیجه افزایش موجودی این کالا شده است.

همچنین هفته گذشته قیمت ورق گرم و میلگرد در بورس شانگهای ۳ درصد افت داشته است.

روزهای اخیر نیز در بازار نقدی شانگهای روند نزولی قیمت ورق گرم متوقف شد و افت قیمت جنوب غرب چین نیز آرام شده است، ولی تجار به آینده امیدوار نیستند چون تقاضا کم است.

تجار چینی ورق گرم تحویل مارس را ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار سی‌اف‌آر خاور دور عرضه نموده‌اند و معاملاتی در ۷۲۰ دلار سی‌اف‌آر بسته شده است. در حالی که اواخر ژانویه محموله‌های کوچکی در ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار سی‌اف‌آر فروخته شده بود. این در حالی است که کارخانه‌های چینی همین محصول را در ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار سی‌اف‌آر عرضه می‌کنند.

بازار کمی تحت فشار و نگران است و معاملات ارزان قیمت توسط تجاری انجام می‌گیرد که خیلی ارزان‌تر خرید کرده‌اند و با این قیمت‌ها نیز سود می‌برند.

ثبت رکورد جدید قیمت ورق در اروپا

آخرین شاخص قیمت ورق استیل ایندکس حاکی از آن است که قیمت ورق تخت در شمال اروپا از هفته گذشته به شدت افزایش داشته و به اوج یک سال گذشته رسید. قیمت ورق ترکیه باثبات‌تر بود، ولی قیمت صادراتی ورق گرم چین ۸ درصد بالا رفته به ۷۴۰ دلار فوب رسید.

همچنین شاخص قیمت ورق سرد در شمال اروپا ۳۲ یورو بالا رفته به ۷۳۷ یورو رسیده است. شاخص قیمت ورق گرم و ورق گالوانیزه نیز بالا رفته و قیمت ورق تخت ۴ درصد رشد داشت. مدت زمان تحویل نیز کوتاه‌تر شد.

در جنوب اروپا شاخص قیمت درب کارخانه ورق گرم با کمی رشد ۶۳۲ یورو ثبت شد و قیمت ورق سرد نیز رشد چشمگیری داشت و هر دو قیمت در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. زمان تحویل ورق گرم و سرد بالا رفت و مدت زمان تحویل ورق گالوانیزه به حدود ۳۸ روز افزایش یافت.

در شمال آمریکا شاخص قیمت ورق گرم و سرد فوب میدوست کمی رشد داشت و رکود جدید ثبت کرد. شاخص قیمت ورق گالوانیزه نیز ۹۷۷ دلار در هر شورت تن است و شاخص قیمت ورق تخت نیز به ۹۵۵ دلار هر شورت تن افزایش یافت. مدت زمان تحویل انواع ورق در آمریکا هفته اخیر افزایش داشته است.

شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا حدود ۲ درصد کاهش یافته به ۵۵۷ یورو درب کارخانه رسید و متوسط قیمت بیلت در بورس لندن ۲۰ دلار افزایش یافت و به ۵۵۱ دلار رسید. از این رو اختلاف قیمت بیلت و میلگرد در شمال اروپا به ۲۰۳ دلار کاهش یافت و قیمت میلگرد در جنوب اروپا تغییری نداشت و اختلاف قیمت آن با بیلت بورس لندن ۲۳ دلار افت داشته است.

ثبات بازار ورق آمریکا

همچنین قیمت ورق تخت در بازار آمریکا در حدود ۱۰۰۰ دلار در هر شورت تن (۰/۹۰۷) تن فوب کارخانه است و بعید است تا یک ماه آینده کاهش قیمتی مشاهده شود.

کارخانه‌ها بازار ورق تخت را در دست گرفته‌اند و هر طور می‌خواهند قیمت را بالا می‌برند حتی با اینکه تقاضا کم است قیمت‌ها را بالا برده‌اند. بعید است تا آوریل یا ماه مه افت قیمت چشمگیری مشاهده شود.

شاخص قیمت ورق تخت استیل ایندکس با افزایش ۲۹ دلاری نسبت به هفته قبل به ۹۵۵ دلار در هر شورت تن درب کارخانه رسید. متوسط زمان تحویل نیز از ۷ هفته به ۵۴ روز افزایش یافته ولی انتظار نمی‌رود باز هم افزایش یابد.

در بازار داخلی آمریکا قیمت فعلی ورق گرم ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار در هر شورت تن تحویل کارخانه بوده و قیمت ورق سرد با کمی رشد به ۹۰۰ تا ۹۲۰ دلار در هر شورت تن رسید و ورق گالوانیزه هنوز ۹۳۰ تا ۹۹۰ دلار است. در حالی که شاخص قیمت استیل ایندکس برای ورق گرم ۴ دلار بالا رفت و ورق سرد ۳۹ دلار رشد داشت و ورق گالوانیزه ۱۳ دلار، ولی بازار ساکت است.

افزایش قیمت ورق سرد وارداتی در چین

از سویی فولادسازان آسیایی قیمت پیشنهادی ورق سرد صادراتی به هنگ‌کنگ، گوانگجو و در کل جنوب چین را به دلیل افزایش هزینه تولید بالا برده‌اند. شایعه شده برخی از ژاپنی‌ها قصد دارند قیمت پیشنهادی ورق سرد را به ۱۱۰۰ دلار فوب تحویل آوریل افزایش دهند که معادل رشد ۲۵۰ دلاری نسبت به قیمت‌های تحویل مارس است. قیمت‌های پیشنهادی ژاپن تا پایان فوریه اعلام خواهد شد.

ولی خریداران جنوب چین هنوز در حال مذاکره با عرضه‌کننده‌ها هستند و معتقدند قیمت‌ها خیلی بالا و مورد قبول بازار نیست. آنها مطمئنند که چنین افزایش قیمتی را نمی‌توانند سریعا به مصرف‌کننده نهایی منتقل کنند.

تجار کره‌ای که یکی دیگر از عرضه‌کننده‌های اصلی به این منطقه هستند، ۸۵۲ تا ۸۶۳ دلار با مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد می‌دهند.

جو بازار هفته‌های اخیر خیلی بهتر شده ولی تقاضای واقعی طبق انتظار نیست.

قیمت دیگر محصولات پوششی نیز به موازات ورق سرد رو به بالاست. برخی فولادسازان کره ورق گالوانیزه را ۱۰۸۰ دلار سی‌اف‌آر تحویل آوریل عرضه کرده‌اند. در حالی که قیمت تحویل مارس ۹۰۰ دلار سی‌اف‌آر هنگ‌کنگ بوده است.