مرکز خدمات فولاد‌ایران- بنا به گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد میزان تولید فولاد خام در جهان در ماه ژانویه به بالاترین حد از ماه مه ۲۰۱۰ رسیده است. در ماه ژانویه در حدود ۱۱۹ میلیون تن فولاد در جهان تولید شده است که ۳/۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. سطح تولید طی‌این ماه رشدی ۸/۲ درصدی را نیز نسبت به ماه دسامبر تجربه کرده است. افزایش تولید فولاد در اروپا و آسیا دلیل اصلی افزایش تولید در جهان است.

تولید فولاد چین در ماه ژانویه ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که رشدی ۵/۲ درصدی را نسبت به ماه پیش از آن نشان می‌دهد. سطح تولید در دیگر کشورهای آسیایی نیز افزایش یافته است. به طوری که سطح تولید در ژاپن ۳/۵ درصد و در کره ۶/۰ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است. تولید فولاد ماه ژانویه در آسیا ۳/۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

در ماه ژانویه همچنین ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد نیز در اروپا تولید شد که رشدی ۱۰ درصدی را نسبت به ماه پیش از آن تجربه کرده است. افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد در آلمان به رشد تولید‌این قاره بسیار کمک کرده است. در‌این میان تولید فولاد در ترکیه ۸/۰ درصد نسبت به ماه دسامبر کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

تولید فولاد در ماه ژانویه در شمال آمریکا ۱/۱ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت و به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. در حالی که سطح تولید در آمریکا افزایش یافته بود، میزان تولید مکزیک طی‌این مدت کاهش یافت. تولید فولاد در جنوب آمریکا نیز طی ماه گذشته ۴/۱۱ درصد بالا رفت که افزایش ۱۶ درصدی تولید در برزیل دلیل اصلی‌این امر است.

میزان تولید فولاد خام در سی‌ای اس نیز در حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که تغییری را نسبت به ماه دسامبر نشان نمی‌دهد، اما ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

نرخ بازدهی کارخانه‌ها در جهان نیز در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ در حدود ۶/۷۵ درصد بوده است که نسبت به رقم ۳/۷۳ درصد در ماه دسامبر افزایش یافته است.

افزایش واردات فولاد اروپا

از سویی بنا به گزارش یورومتال مجوزهای صادره برای واردات فولاد در اروپا در ماه ژانویه به شدت افزایش یافته و به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. اکثر دست اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که واردات فولاد در‌این قاره طی نیمه اول سال ۲۰۱۱ بالا باشد. مجوزهای صادره برای واردات ورق در‌این ماه رشدی ۵۰ درصدی را نسبت به متوسط ماهانه سال گذشته نشان می‌دهد و همچنین نسبت به متوسط ماهانه واردات در سال ۲۰۰۹ نیز دوبرابر شده است.

این در حالی است که مجوزهای صادره برای واردات مقاطع در ماه ژانویه در حدود ۳۲۲ هزار تن بود که نسبت به متوسط ماهانه واردات در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ افزایش یافته است؛ اما کمتر از سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حدود ۸۰ درصد محصولات فولادی وارداتی در ماه ژانویه به کارخانه‌های تولید ورق اختصاص یافته است.