میلگرد این بار غیبت خورد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رکود معاملات محصولات فولادی و عقب‌نشینی خریداران از معاملات بورس کالا باعث شد تا دیروز هم شاهد بی‌رونقی رینگ فولاد باشیم. بر اساس این گزارش با وجود اینکه دیروز تنها عرضه فولادی‌ها طی این هفته صورت گرفت و ۱۴ شرکت محصولات خود را با نرخ‌های قبل ارائه دادند، اما تنها ۲ سبد تیر آهن ذوب‌آهن اصفهان معامله شد.

به گفته فعالان بازار، رخوتی که معاملات آهن را طی این مدت گرفته و معامله نشدن محصولات در بورس تا حدودی بازار را گنگ و سردرگم و غیرشفاف کرده و از آنجا که اطلاعات به دلیل نبود تحلیل‌های مشخص از آینده در بازار و میان فعالان پیچیده نمی‌شود، عموما شفافیت دقیقی از عملکرد تجار و پیش‌بینی‌های آنها از آینده وجود ندارد. البته اغلب، همچنان بر این عقیده‌اند که در اردیبهشت و با افزایش ساخت‌و‌سازها تقاضا در بازار بیشتر می‌شود؛ اما این موضوع در حد زیادی قابل اتکا نیست.

اگرچه در ماه‌های اخیر بخشی از سرمایه‌های بازار آهن و تجار این بازار به سمت بانک‌ها و اوراق مشارکت رفته اما با توجه به نزدیکی به سال جدید احتمال می‌رود فرآیند خروج نقدینگی از بازار بیشتر شود. البته آن بخش هم که هنوز به طور سنتی در بازار باقی مانده هم با توجه به حساسیت‌هایی که در مورد انبار کالا وجود دارد به سختی به کالا تبدیل می‌شود؛ اما نگرانی‌هایی در میان فعالان وجود دارد که اگر این فرآیند ادامه پیدا کند با توجه به کاهش ثبت سفارش کالاهای وارداتی و سود حداقلی واحدهای تولیدی، در آینده با موضوع کمبود کالا نیز مواجه شویم. در همین حال برخی نیز احتمال می‌دهند تا پیش از سال جدید با موج کوتاهی از افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد روبه‌رو شویم، اما به‌رغم این تحلیل‌ها معاملات بورس همچنان بی‌رونق و بدون در نظر گرفتن این پیش‌بینی‌ها انجام می‌شود.

البته با توجه به گرم شدن زود هنگام هوا برخی این پیش‌بینی را دارند که ساخت‌و‌ساز تا حدودی بیشتر شود؛ اما در مقابل هنوز وضعیت پروژه‌های دولتی در مقایسه با سال‌های قبل کندتر است و حتی ذوب‌آهن نیز تقاضاهای پروژه‌ای بسیار کمی را نسبت به قبل دارد. علاوه بر این موضوع اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها نیز بر ساخت‌و‌سازهای پراکنده خصوصی تاثیرگذار بوده است، اما مهم‌تر از آن تاکیداتی که در خصوص تثبیت و کاهش قیمت‌ها در سال آینده مطرح شده، انگیزه سرمایه‌گذاری در این بازار را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش دراین روز میلگرد A۲ کرمانشاه، تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن، تیرآهن ۱۴ تا ۱۶ بناب، تیرآهن فولاد کرمان و میلگرد شرکت‌های فولاد قزوین، فولاد البرز، فولاد آریا ذوب، فولاد کویر، فولاد سیادن، فولاد الیگودرز و فولاد آلیاژی ایران و پارس آرمان شفق عرضه شد که فقط ۵ هزار تن تیرآهن طول کوتاه ۱۴ و ۱۶ ذوب‌آهن با نرخ ۷۰۰ تومان معامله شد که ۵ هزار تن نیز در زمان مچینگ فروش رفت. تیرآهن طول کوتاه ۱۸ نیز با نرخ ۶۳۴ تومان ۱۱ هزار تن معامله شد.