معرفی سکاندار جدید متروی تهران
از بغض محسن هاشمی تا تکذیب معامله سیاسی توسط قالیباف
عکس:‌ دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا

قالیباف منصوب کرد
مرد بتنی برای متروی تهران
بغض محسن هاشمی در مراسم تودیع ترکید-عکس:‌ نگار متین‌نیا
محسن هاشمی در هیات مدیره مترو ابقا شد
مدیرعامل جدید: مترو از سیاست فاصله بگیرد
هاشمی: هیچ کدورتی از مدیران دولتی ندارم؛
هر موقع سراغ آنها رفتم دلشان می‌خواست
به مترو کمک کنند، اما نمی‌توانستند

مینا یوسفی: روز گذشته جمع زیادی از کارکنان مترو و مسوولان عالی رتبه شهرداری تهران محسن هاشمی را پس از ۱۷ سال فعالیت و۱۳ سال مدیرعاملی، از متروی تهران بدرقه کردند تا شاید به این ترتیب مجادله چندساله دولت و شهرداری بر سر توسعه مهم‌ترین رکن حمل‌‌ونقل عمومی پایتخت پایان یابد. شهردار تهران دیروز در معرفی مدیرعامل جدید مترو، وی(وهاب درویش) را فردی با سابقه در حوزه «بتن» معرفی کرد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل به صراحت این جابه‌جایی را «غیرسیاسی» عنوان کرد و گفت: «اینکه می‌گویند فلانی را برداشته چون پول‌نمی‌دادند، با جوهره من سازگار نیست و من چنین اخلاقی ندارم که روی یک مدیر، معامله سیاسی بکنم. این سخنان خلاف عدالت است و جامعه را از روند عقلانی دور می‌کند. معامله سیاسی زشت‌ترین کاری است که می‌توان کرد و برخی حرف‌ها که درباره این تغییر زده شده است با جوهره من سازگاری ندارد.» وی تاکید کرد: این آمدن‌ها و رفتن‌ها به هیچ وجه سیاسی و در راستای حذف یک مدیر با تجربه نیست و قطعا محسن هاشمی به عنوان فردی با تجربه در هیات‌مدیره مترو و به عنوان مشاور حمل‌ونقلی می‌ماند. این اظهارات شهردار تهران در حالی است که یک روز قبل از این مراسم، حضور مشترک شهردار تهران و رییس‌جمهور در مراسم روز درختکاری و سخنان همراه با تحسین محمود احمدی‌نژاد در مورد مدیریت شهری تهران، این شائبه را که کناره‌گیری هاشمی از مترو گامی به سوی رفع نارسایی‌های موجود در کمک‌های دولت به مترو است، قوت بخشید.
روز یکشنبه احمدی‌نژاد برای نخستین بار طی 4 سال گذشته قول به مساعدت برای رفع مشکلات متروی تهران داد و گفت: شهرداری هرچقدر از منابع خارجی برای تکمیل مترو کمک گیرد دولت در بازپرداخت 50 درصد آن یاری خواهد کرد. وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود شهرداری تهران را کارآمدترین شهرداری کشور عنوان کرد. البته شهردار تهران دیروز در سخنرانی کنایه‌آمیز خود با اشاره به برخی مصلحت‌اندیشی‌ها گفت که از بیان برخی مسائل در این مراسم خودداری کرده است. به گفته قالیباف پیش از این نیز چند بار هاشمی از وی درخواست استعفا کرده و گفته بود که اگر مدیرعامل نباشم برای مترو بهتر است.
هاشمی گریه کرد
دیروز بخش زیادی از سخنان قالیباف و هاشمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل مترو معطوف به رد زمزمه‌هایی بود که طی چند روز گذشته درباره دلایل استعفای محسن هاشمی از مدیرعاملی شرکت مترو از جمله دلایل سیاسی و اختلاف نظرهای موجود در این زمینه بین دولت و شهرداری مطرح شده بود.
محسن هاشمی که روز جمعه استعفای خود را از مدیرعاملی شرکت حمل و نقل ریلی تهران و حومه به شهرداری اعلام کرده بود، در تکمیل سخنان قالیباف و در نطق خداحافظی خود از مدیران دولتی در کنار شورای شهر تهران و سایر مسوولان شهرداری تشکر کرد و گفت: من هیچ کدورتی از مدیران دولتی ندارم؛ چرا که هر موقع سراغ آنها رفتم دلشان می‌خواست که به مترو کمک کنند، اما نمی‌توانستند.
وی همچنین در حالی که هنگام خداحافظی در مراسم تودیع نمی‌توانست جلوی گریه خود را بگیرد، به سابقه تاسیس مترو در سال 54 و بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وقتی دفتر کارم را در شرکت مترو جمع می‌کردم به یک صحبت از مقام معظم رهبری برخورد کردم که هیچ وقت تا کنون آن را در هیچ جا ندیده‌ایم این صحبت خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی است که در آن مقام معظم رهبری گفته‌اند خداوند به دل برادر عزیزمان هاشمی رفسنجانی انداخت و اول ایشان بودند که این قضیه را مطرح کردند در واقع ایشان بود که این کار را شروع کرد. وی گفت: باید به یاد داشته باشیم که مترو را پدر من شروع کرد و مترو از افتخاراتی است که بسیار قابل لمس است.
مدیرعامل جدید معرفی نشد!
به گزارش دنیای‌اقتصاد، روز گذشته با وجود حضور اغلب معاونان شهردار تهران، معاون عمرانی وزیر کشور، مهدی چمران رییس و احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل مترو، هیچ اشاره‌ای به سوابق کاری وهاب درویش، مدیرعامل جدید متروی تهران نشد. قالیباف، شهردار تهران در معارفه وی فقط مختصری به صحبت از فعالیت‌های عمرانی درویش اکتفا کرد و گفت که وی 30 سال است که فقط کار عمرانی کرده و در زمینه «بتن»
تخصص دارد. درویش نیز که ظرف کمتر از ۷۲ ساعت پس از استعفای هاشمی به عنوان مدیرعامل جدید مترو معرفی شد، در سخنان خود تاکید کرد که باید مترو را از فضای سیاسی دور کنیم. به گزارش دنیای‌اقتصاد، پس از کناره‌گیری محسن هاشمی از متروی تهران اظهارنظرهایی از سوی برخی مسوولان دولتی از جمله رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت مبنی بر تمایل دولت برای تصدیگری مترو عنوان شد که به نظر می‌رسد انتخاب سریع مدیرعامل جدید مترو و صدور حکم قطعی برای وی از سوی شهرداری تهران برای پایان بخشیدن به این واکنش‌ها صورت گرفته است.
درویش خنداند
وهاب درویش، مدیرعامل جدید مترو در سخنان خود خطاب به مدیران کشور به تخصص خود در زمینه حفر تونل و مسائل عمرانی اشاره کرد و گفت که آماده واکنش به تمام اقدامات مسوولان است و مقامات کشور باید بدانند که در مواجه با وی از ارائه اسناد ناقص خودداری کنند و فقط کاغذ اصل نشان بدهند این اظهارات مدیرعامل جدید مترو موجب خنده حاضران در ردیف اول سالن برگزاری مراسم شد.