قطعی شدن تصویب دودوازدهمی بودجه 90

دیدار بودجه‌ای رضا عبداللهی و محمد حسن ابوترابی فرد با محمود احمدی نژاد

دنیای اقتصاد- نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۰ از قطعی شدن تصویب دو دوازدهمی بودجه سال آینده خبر داده و تاکید کرده است که تصویب کامل ‌این لایحه تا پایان امسال امکان‌پذیر نیست. کمتر از دو هفته مانده به پایان سال و در حالی که هنوز بررسی لایحه بودجه ۹۰ در کمیسیون تلفیق آغاز نشده، غلامرضا مصباحی مقدم به خبرگزاری خانه ملت گفت: مجلس با وجود تلاش بسیار نمایندگان برای تصویب بودجه در سال ۸۹، ناگزیر است بودجه را دو دوازدهمی تصویب کند، زیرا فرصت کافی برای مطالعه دقیق و کارشناسانه بودجه وجود ندارد.

نایب رییس دوم کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر ‌اینکه تاخیر ۷۵ روزه دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس، علت اصلی تصویب نشدن بودجه تا پیش از پایان سال است، اضافه کرد: تصویب دودوازدهمی بودجه سال ۹۰ در نشست‌های کمیسیون تلفیق بودجه قطعی شده‌است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است تا ۱۵ آذر هر سال، لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند، اما‌این لایحه امسال با ۷۵ روز تاخیر و در روز اول اسفند تقدیم مجلس شد. از سوی دیگر،‌ آیین‌نامه داخلی مجلس زمان بندی مشخصی برای بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های داخلی قوه‌مقننه در نظر گرفته است. بر‌این اساس، کمیسیون‌های تخصصی ۱۵ روز و کمیسیون تلفیق نیز دست کم ۱۵ روز (قابل افزایش تا یک ماه) برای بررسی و تصویب بودجه زمان دارند. ‌این در حالی است که هنوز مهلت ۱۵ روزه کمیسیون‌های تخصصی نیز به پایان نرسیده و‌این کمیسیون‌ها تا فردا برای بررسی بودجه فرصت دارند. با‌این حساب، حتی اگر کمیسیون تلفیق از حداقل زمان خود برای تصویب بودجه هم استفاده کند، بررسی لایحه بودجه به روزهای نخست فروردین ۹۰ کشیده خواهد شد. ضمن‌اینکه زمان لازم برای تصویب نهایی لایحه در صحن علنی مجلس را هم باید در نظر داشت. احتمالا به همین دلایل بوده که حتی غلامرضا مصباحی مقدم، نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه که پیش تر از تلاش مجلس برای نهایی کردن لایحه بودجه در سال جاری سخن گفته بود، از تصویب نهایی لایحه تا پایان سال ناامید شده است.

بودجه دو دوازدهمی برای افزایش دقت

مصباحی مقدم درباره تصویب دودوازدهمی لایحه بودجه ۹۰ نیز خاطر نشان کرد: تصویب دودوازدهمی بودجه به معنای‌این است که مجلس به دولت اجازه می‌دهد تا بودجه جاری کشور را در دوماه نخست سال ۹۰، با توجه به بودجه امسال خرج کند.

وی تاکید کرد: البته به لحاظ قانونی دولت ‌این فرصت را دارد که بودجه عمرانی کشور را در چهار ماه نخست سال آینده بر اساس برنامه بودجه سال ۸۹ تنظیم و پرداخت کند.

نماینده تهران در مجلس، با بیان ‌اینکه دولت تاکنون تنها کمتر از ۱۳هزار میلیارد تومان از اعتبار ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش عمران کشور در سال ۸۹ را پرداخت کرده، تصریح کرد: قرار است تا پیش از پایان سال‌این رقم به ۲۱ هزار میلیارد و تا پایان چهار ماه نخست سال آینده به سقف اعتبار پیش‌بینی شده برسد.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه، با بیان ‌اینکه در شرایط کنونی بعید است بودجه عمرانی به ‌طور کامل پرداخت شود، اظهار داشت: مجلس به ‌‌این ‌خاطر بودجه را دودوازدهمی تصویب می‌کند تا با بررسی دقیق بتواند ارقام پیشنهادی دولت را در بودجه واقعی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص نحوه تامین اعتبار قانون یارانه‌ها در صورت عدم تصویب بودجه هم گفت: یارانه نقدی فروردین‌ماه که پرداخت شده‌است، اما با تصویب دودوازدهمی بودجه ۹۰ دولت موظف می‌شود، یارانه دو ماه پایانی بهار سال آینده را بر اساس بودجه امسال پرداخت کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به عدم امکان تصویب بودجه ۹۰، تا پیش از پایان سال، مشکلی در روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها پیش نیاید، زیرا هرگونه اختلالی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

دیدار عبداللهی و ابوترابی با احمدی نژاد

همزمان، محمد قسیم عثمانی دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق از دیدار رییس و نایب رییس اول‌این کمیسیون با رییس‌جمهور خبر داد.

عثمانی در گفت‌وگو با‌ایسنا، زمان دقیق‌این دیدار را مورد اشاره قرار نداد، اما ظاهرا‌این دیدار پیش از جلسه استیضاح وزیر نیرو در روز یکشنبه بوده است.

دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق در ‌این‌باره گفت: در جلسه مشترکی که دو سه روز قبل با حضور رضا عبداللهی، محمد حسن ابوترابی‌فرد و محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، لایحه بودجه ۱۳۹۰ به بحث گذاشته شد که امیدوارم خروجی این جلسه و جلسات آینده، به سمت واقعی شدن لایحه بودجه برود.

نماینده بوکان در مجلس همچنین تاکید کرد: محدودیت زمانی بررسی لایحه بودجه ۹۰ شرایطی را به وجود آورده است که مجلس جز تصویب دو دوازدهمی بودجه چاره‌ای ندارد.

او البته قطعی شدن تصویب دو دوازدهمی بودجه را مشروط به ارائه طرحی دو فوریتی از سوی نمایندگان دانست و گفت: هنوز در هیات رییسه کمیسیون تلفیق موضوع تصویب دودوازدهمی بودجه مطرح نشده است.

آغاز بررسی تلفیق از شنبه آینده

همچنین علی بنایی، نماینده قم و عضو کمیسیون تلفیق درباره زمان آغاز رسمی بررسی لایحه بودجه ۹۰ در‌ این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق کار خود را بر روی بودجه ۹۰ به طور رسمی از روز شنبه ۲۱ اسفند۸۹ آغاز کند.

وی افزود: مجلس با تمام نیروی خود لایحه بودجه ۹۰ را بررسی می‌کند، اما با اینکه تمام مرخصی نمایندگان لغو شده و سایر برنامه‌های مجلس هم تعطیل شده است، تاخیر ۷۵ روزه دولت در ارائه لایحه موجب شده تا امیدی به پایان بررسی بودجه ۹۰ در سال ۸۹ وجود نداشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه دست کم به دو هفته زمان نیاز دارد، اظهار کرد: اگر این کمیسیون کار خود را از شنبه هفته آینده با نشست‌های سه نوبت در روز هم آغاز کند، نمی‌تواند گزارش بودجه را برای ارائه به صحن علنی پیش از پایان سال آماده کند.