بازگشت «خودرو» به بورس

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی ایران خودرو بود که به دلیل تشکیل صف خرید قابل‌ملاحظه برای این نماد، حرکت نمادهای وابسته را منجر شد. معامله‌گران بازار سهام شامگاه روز جمعه شاهد انتشار برخی ‌گزارش‌های پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت‌های ایران خودرو، پالایشگاه اصفهان و برخی از شرکت‌های سیمانی بودند که این امر راه را برای بازگشایی این نمادها در بازار دیروز هموار کرد. ایران خودرو در پیش‌بینی سود سال آینده تعدیل اولیه را برای سال ۹۰ اعلام کرد و این در شرایطی است که احتمال تعدیل مثبت سود ۸۹ شرکت نیز وجود دارد. با بازگشایی نماد ایران خودرو و تشکیل صف خرید اولیه ۳۰ میلیونی، بازار بار دیگر در فضای گروه خودرویی قرار گرفت و این گروه با توجه به حرکت سه نماد گروه بهمن، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا مجددا در صدر بازار قرار گرفت.

در همین حال با تشکیل صف خرید برای نماد ایران خودرو و معامله نزدیک به ۳۱ میلیون سهم، بازار به سوی سهامداران ایران خودرو گرایش یافت. صندوق بازنشستگی که به زودی بلوک تحت مالکیت این شرکت و تامین اجتماعی را عرضه خواهد کرد، به همراه سرمایه‌گذاری‌های ملی و صنعت و معدن دیروز به صف خرید فرو رفتند تا بازار شرایط بهتری را تجربه کند.

در این شرایط بازار در انتظار خبرهای تکمیلی در مورد سود سال ۸۹ ایران خودرو و معامله عمده این نماد است. گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز دیروز با صف خرید به تابلو بازگشت. همچنین دیروز مدیرعامل ایران خودرو از راه‌اندازی سایت ایران خودرو در استان فارس خبر داد. به گفته جواد نجم‌الدین خط تولید پژو پارس با ظرفیت سالانه ۳۰ هزار دستگاه با حضور مقامات عالی رتبه کشور روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه جاری در شیراز به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: این سایت به گونه‌ای طراحی شده است که امکان تولید سایر محصولات از خانواده پژو ۴۰۵ و سمند وجود دارد اما در مرحله اول پژو پارس در دستور تولید قرار دارد. در بازار دیروز همزمان رییس سازمان بورس از موافقت شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار با کاهش ۲۰ درصد از کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار از معاملات بورس‌های اوراق بهادار تهران و کالای ایران خبر داد. این کاهش اندک هر چند نمی‌تواند تاثیر محسوسی بر بازار بگذارد، اما به نوعی تحقق بخشی از وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کاهش کارمزدهای بورس به شمار می‌رود. کارشناسان بازار کارمزد سنگین معاملات در بورس تهران که در نوع خود در داخل کشور و بورس‌های خارجی کم نظیر است را یکی از موانع عمده بر سر افزایش حجم و روان شدن جریان معاملات ارزیابی می‌کنند. انتظار نمی‌رود کاهش اندک کارمزدها بتواند تاثیری بر بازار داشته باشد.

در گروه بانکی دیروز پس از مدت‌ها انتظار، حق تقدم‌های استفاده نشده بانک تجارت در تالار عرضه شد تا در شرایطی که تکلیف افزایش سرمایه بانک ملت همچنان نامشخص است، بانک تجارت به ثبت افزایش سرمایه خود نزدیک شود. در گروه انفورماتیکی انتشار خبر مشارکت تجارت الکترونیک پارسیان در صرافی این بانک و گزارش جدید سود‌آوری این شرکت به تشکیل صف برای این نماد منجر شد.

در نماد مخابرات دیروز نقل و انتقال سهام همراه اول با معامله ۳/۷ میلیون سهم ادامه یافت. در گروه تجهیزات در کنار صف فروش صدرا، بازار شاهد معاملات پرحجمی در نماد حفاری شمال بود که برخی خبرهای اولیه از انتقال بلوک سهام این شرکت به تامین اجتماعی خبر می‌دهد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۶/۱۴۹ واحد رشد کرد و به ۲۱هزار و ۸۴۳ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به نقل و انتقال ۹۸ میلیون سهم به ۸/۸۴ میلیارد تومان رسید و از ۱۹۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۵ نماد با کاهش ارزش و ۱۱۰ نماد با رشد قیمت همراه شدند.