معیارهای 10 گانه  «نو آفرینان» برای انتخابات اتاق

گروه بازرگانی- گروه نوآفرینان اتاق‌های بازرگانی با انتشار بیانیه‌ای، از فعالان اقتصادی خواست تا با مشارکت در هفتمین دوره انتخابات و انتخاب نمایندگانی شایسته برای بخش خصوصی، عزم خویش بر مشارکت در نوآفرینی اقتصاد ایران را به نمایش بگذارند. گروه نوآفرینان اتاق‌های بازرگانی که به جای ارائه فهرست انتخاباتی، ترجیح داده است بیانیه‌ای اخلاقی صادر کند متشکل از

یحیی‌ آل ‌‍‌اسحاق، محمدنهاوندیان و محمد مهدی راسخ است که نام آنها در اکثر گروه‌های انتخاباتی گنجانده شده است. شعار اصلی طیف نوآفرینان اعتدال‌گرایی و میانه روی است.

در بیانیه نوآفرینان آمده است: «حرکت نوآفرینان» اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن با سپاس از عنایات الهی و قدرشناسی از حمایت تلاشگران اقتصادی کشور و اعضای اتاق که در چهار سال گذشته این توفیق را فراهم آوردند که با ارتقای نقش و جایگاه اتاق، فضای نوینی در اثربخشی بخش خصوصی کشور در اقتصاد ایران به وجود آید، وظیفه خود می‌داند که در آستانه انتخابات جدید، نکاتی را یادآورشود:

الف) حضور یکایک اعضای اتاق در پای صندوق‌های رای، نشان روشنی بر عزم بخش خصوصی برای مشارکت فعال در اصلاح ساختاری اقتصاد ایران و حراست از حقوق اقتصادی مردم خواهد بود. بهره گیری از حق انتخاب، نشان پاسداری از حقوق اقتصادی جامعه است.

ب) اگر چه حائزین اکثریت، افتخار نمایندگی فعالان اقتصادی را خواهند داشت، اما تنها با کمک همه داوطلبان خدمت، می‌توانند در این برهه حساس انتقال، این بار مسوولیت را به مقصد برسانند. از این رو حراست از فضای ارزشمند همدلی، همکاری، اخلاق، متانت و احترام در فضای انتخابات وظیفه همه کسانی است که خود را برای خدمت آماده کرده‌اند.

ج) اتاق به مثابه خانه اقتصاد ایران، کانون اندیشه و عمل اقتصادی است و باید در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، از سیاسی شدن و دولتی شدن مصون بماند تا بتواند با تعامل با ار‌کان نظام، به اعتلای کشور و انقلاب خدمت کند. در انتخابات نیز باید جنبه اقتصادی و خدمت اجتماعی اتاق سرلوحه توجه قرار بگیرد.

د) ارزش انتخابات به انتخاب آگاهانه است. هر رای‌دهنده وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که شایسته‌ترین‌ها را به نمایندگی فعالان اقتصادی جامعه برمی‌گزیند. اگر چه رایزنی مشاوران، توصیه گروه‌ها و معرفی لیست‌ها می‌تواند بر روشنی راه بیفزاید، اما در لحظه تصمیم، تشخیص مصداق با هر انتخاب‌‌گر آگاه است.

ه) نوآفرینان در گفتمان انتخابات هفتمین دوره، با تشخیص چالش‌ها و اولویت‌های حرکت بخش خصوصی در این برهه حساس، بر ضرورت «هم‌گرایی» و «شایسته‌گزینی» پای فشردند و اینک نیز همگان را به حفظ فضای همکاری و انتخاب شایستگان بر پایه معیارهای شایستگی دعوت می‌کنند.

«معیارهای ۱۰‌گانه» زیر می‌تواند راهنمای شایسته‌گزینی باشد:

۱. اشتراک آرمانی و عملی با ارزش‌های انقلاب اسلامی و اخلاق کسب‌وکار

۲. توان علمی و عملی کمک به اصلاح ساختار اقتصاد ایران و بخش خصوصی

۳. توان تعامل بین‌المللی برای توسعه حضور ایران در اقتصاد جهانی

۴. تلقی فعالیت در اتاق به عنوان خدمت ملی فراتر از نفع شخصی و گروهی

۵. توان گسترش فضای تعامل سازنده و نقادانه بین بخش خصوصی و ارکان حاکمیتی

۶. سابقه حضور در اتاق و نمایندگی تشکل‌ها و دیدگاه‌های تخصصی اقتصادی و توان کمک به نظم تشکلی در بخش خصوصی

۷. تجربه مدیریتی و کارگروهی و توان مشورت و تعامل و اقناع در خدمات اجتماعی

۸. امکان وقت‌گذاری کافی در هیات نمایندگان، کمیسیون‌ها و حوزه‌های ارائه نظر کارشناسی و مشاوره اتاق

۹. توان گسترش مشارکت اعضا و انحصارشکنی و عدالت‌گستری در حوزه‌های حضور در اتاق و تشکل‌ها

۱۰. استقبال از اندیشه‌ها و روش‌های نوآفرینانه با قدرشناسی و بهره‌گیری از تجربه و اصالت‌ها

یقین داریم که با آگاهی و بیداری تلاشگران عرصه اقتصاد، هر روز افق تازه‌ای برای نوآفرینی و پیشرفت و عدالت به روی نسل آینده گشوده خواهد شد و سربلندی ایران اسلامی رقم خواهد خورد.