نقش دبیری در موفقیت دولت چهاردهم

دنیای اقتصاد-تبریز-بهروز فروغی: پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ بار دیگر امید به تغییر فضای کلی جامعه و توجه به مردم و خواست آنان را در افکار عمومی زنده کرد.

پزشکیان بعد از کسب رأی مردم، با قاطعیت وعده داد که پای حرف‌هایش با مردم ایستاده و امیدی که در مردم ایجاد شده را ناامید نخواهد کرد.

برای رصد و ارزیابی این وعده مهم پزشکیان و وفاداری‌اش بر عهدی که بسته، مهمترین شاخصه، انتصاب مدیرانیست که بتوانند پزشکیان را در عمل به این وعده کمک کنند و آن را سرعت ببخشند.

می‌توان گفت انتخاب و انتصاب مدیران در رده‌های بالای دولت، ویترینی است که با آن می‌توان جدیت و صداقت پزشکیان را مهک زد و سلیقه و معیارهای او در انتخاب مدیران را سنجید.

یکی از انتخاب‌های مهم، دکتر پزشکیان، انتخاب معاون پارلمانی است.

کیست که نداند در کشور ما اصل تفکیک قوا رعایت نمی‌شود و یکی از چالش‌های اصلی هر دولتی، تعامل با نمایندگان یا به عبارت واقعی تر و عامیانه، راضی کردن و راضی نگه‌داشتن نمایندگان است.

از همین‌رو، انتخاب معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و اگر در این انتخاب، ضعیف عمل شود شاهد تضعیف بدنه دولت در تمام سطوح و یا تقابل فرسایشی دولت با مجلس خواهیم بود.

مسعود پزشکیان در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ با حکمی، شهرام دبیری را برای مسئولیت مهم معاونت پارلمانی برگزید.

دبیری، از جنس مجلس و پارلمان بود و زبان پارلمانی و نمایندگان مجلس را به خوبی می‌شناخت و از این منظر انتخاب پزشکیان انتخابی امیدوارکننده بود.

از منظر توانمندی شخصی نیز شهرام دبیری یک چهره دانشگاهی و تحصیل‌کرده است که در رشته پزشکی هسته‌ای از نخبگان کشور است و او از منظر علمی، حرف برای گفتن دارد.

اما علاوه بر این‌ها، آنچه انتخاب پزشکیان در معاونت پارلمانی را حساس‌تر و دقیق‌تر کرده است، همزمانی شروع به کار مجلس دوازدهم با روزهای نخست فعالیت دولت چهاردهم است.

نمایندگان مجلس دوازدهم که همزمان با دولت چهاردهم کار خودشان را شروع کردند، بدون شک خواسته‌ها و مطالبات زیادی دارند و هر کس تلاش می‌کند تا نفوذ بیشتر و سهم بیشتری را از دولت داشته باشند و این‌ها یعنی اینکه شهرام دبیری کار سختی در پیش دارد و پزشکیان هم می‌داند این کار سنگین و چالش برانگیز را به چه کسی سپرده است.

ایجاد موازنه میان مطالبه‌گری و حتی سهم‌خواهی نمایندگان از یک سو و شور و حرارت و رقابت درون مجلس در یکسال اول مجلس و همزمانی شروع به کار دولت و مجلس کار راحتی نیست و شهرام دبیری با علم به این چالش‌ها، چنین مسئولیتی را پذیرفته است.

در این میان، نحوه مواجهه با نمایندگان ادوار و کارکشته‌های کار نمایندگی نیز در این ماموریت شهرام دبیری اهمیت فراوانی دارد؛ نمایندگان ادواری که هر چند اکنون نماینده مجلس نیستند اما به شدت دبیری را تحت فشار قرار می‌دهند که مسئولیت بگیرند؛ بنابراین مدیریت این خواسته‌های و این فشارها نیازمند تجربه و قدرت تعاملی بالایی است که دبیری نشان داده از این توانمندی برخوردار است.

از سوی دیگر، توقعات و انتظارات مردم و خواص در استان آذربایجان به عنوان زادگاه رئیس‌جمهور بسیار زیاد است اما از آنجا که دسترسی به شخص دکتر پزشکیان دشوار است همه این فشارها و مراجعات روی دوش شهرام دبیری است که همشهری او و در دسترس‌تر است و همه این‌ها فشردگی کار و مسئولیت دکتر دبیری را دوچندان کرده است.

با گذشت حدود سه ماه از مسئولیت دکتر دبیری در کسوت معاونت پارلمانی و ارزیابی این مأموریت خطیر باید گفت که او، سپر دفاع دولت شده و به خوبی توانسته است چالش‌های کار با نمایندگان و موازنه قدرت را برقرار کند تا کمترین چالش را برای پزشکیان و دولتش ایجاد شود.

محصول مدیریت دبیری در سه ماه نخست علاوه بر کنترل چالش‌ها و سهم‌خواهی‌ها، جذب حمایت حداکثری نمایندگان از برنامه‌های دولت بوده که نمود آن رأی صددرصدی به کابینه دولت بوده است.

حالا دبیری یک ماموریت نیمه‌تمام دیگر هم دارد و آن هم تعمیم این سیاست کاری خود به استان‌ها و ایجاد توازن و منطق در مواجهه استانداران با نمایندگان است که اهمیت آن کمتر از تعامل بدنه مجلس با دولت در سطح کلان نیست.

اگر استانداران نتوانند در استان‌ها با نمایندگان مجلس تعامل منطقی برقرار کنند، ترکش آن به دولت در سطوح کلان خواهد خورد و امیدی به تحقق وعده‌های پزشکیان نخواهد بود.

جمع‌بندی عملکرد سه ماهه دکتر دبیری نشان می‌دهد که او نقش ضربه‌گیر و سپر دفاعی را به خوبی ایفا کرده و تا این لحظه رابطه خوب و منطقی را میان مجلس و دولت ایجاد کرده و این همان‌ چیزیست که انتخاب یک مدیر را مهم و بااهمیت می‌کند.