انتقال آب ارس به تبریز یک پروژه راهبردی است

دنیای اقتصاد-تبریز: مالک رحمتی در جلسه مدیریت بحران آب استان، اظهار کرد: طرح انتقال آب ارس به تبریز باید با تامین منابع مورد نیاز در حداقل زمان ممکن اجرا و در کنار آن انتقال آب به شهرهایی که در مسیر انتقال قرار گرفته‌اند نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت در مورد مساله آب نباید کمرنگ شود، گفت: طبق آمار آب منطقه ای، ۸۵ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود از این رو جهاد کشاورزی باید برای مدیریت این منابع و ترویج مصرف بهینه در این حوزه برنامه ریزی کند.

رحمتی ادامه داد: بهره‌وری در مصرف آب باید در اولویت قرار گیرد و این گونه نباشد که تنها به جلسات و بخشنامه‌ها اکتفا کنیم بلکه باید برای تامین آب پایدار استان تلاش شود و در این راستا داشتن یک افق ۱۰ ساله امری ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان از نظر منابع آبی مشکلی ندارد، ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی بالاست و آن چه که می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند، طرح های راهبردی آبخوان‌داری و آبخیزداری است که علاوه بر افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کمک به بخش کشاورزی، حجم آب تخصیص یافته از سدها را نیز کاهش دهد.

رحمتی بر تغییر الگوی مصرف آب و مدیریت آن در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: در سیستم‌های قدیمی میزان هدررفت آب بالاست و اگر در برنامه کلان کشاورزی، برنامه‌های مشخص کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین نظارت بر مصرف وجود نداشته باشد، منابع آبی با این میزان از هدررفت پاسخگوی نیاز نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مساله آب، حیاتی‌ترین مساله استان است، گفت: فرمانداران باید در کنار پروژه‌ها و بودجه‌های دولتی، از ظرفیت خیران در شهرستان‌ها استفاده کنند و از همین امروز به فکر تابستان امسال و حتی سال ۱۴۰۴ باشند.

رحمتی ادامه داد: یکی از کارویژه‌های فرمانداران، تامین آب مورد نیاز شهرستان‌هاست و باید بر محل تامین آن مسلط بوده و متناسب با سه حالت سفید، زرد و قرمز برنامه داشته باشند.

وی تاکید کرد: در مورد پروژه‌های ملی نیز، مدیران کل استان باید با حضور در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی، تخصیص منابع و اعتبارات موردنیاز برای پیشرفت و اتمام این پروژه‌ها را پیگیری کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر استفاده از ظرفیت مولدسازی برای اتمام پروژه‌های بخش آب تاکید کرد و گفت: به همان میزان که برای پروژه‌ها اهمیت قائلیم، باید برای انجام آنها راهکار داشته باشیم که استفاده از ظرفیت قانونی مولدسازی برای تامین منابع موردنیاز امری ضروری است.

رحمتی بر رفع تنش آبی روستاهای استان تاکید کرد و گفت: روستاهایی که دچار تنش آبی هستند با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون مسئولیت اجتماعی، خیرین و بسیج در اولویت قرار گیرند تا مشکل آبی این روستاها در سریع‌ترین زمان حل شود.

وی با اشاره به موضوع تامین آب شهر جدید سهند، گفت: در این شهر جمعیت قابل توجهی ساکن هستند و حداقل ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر تا پایان امسال اضافه خواهد شد، بنابراین موضوع تامین آب شرب این شهر باید مورد توجه جدی قرار گرفته و کارهای کارشناسی انجام شود.