گازرسانی به ۲۰۸ روستای آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

دنیای اقتصاد-تبریز: نادر کمالی اظهار کرد: به رغم سخت بودن مسیر و همچنین تعداد پایین خانوار در این روستاها، اهتمام دولت و شرکت گاز، رساندن این نعمت به روستاهای بدون گاز است. 

وی همچنین یادآور شد: یک میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک در آذربایجان شرقی زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند که برای گازرسانی به این تعداد از مشترکان در نقاط مختلف، سخت گذر و دور استان، بیش از ۲۵ هزار کیلومتر لوله گذاری شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است که ۱۰۰ درصد شهرها و حدود ۹۹ درصد روستاهای آن زیرپوشش شبکه گاز قرار گرفتند. 

کمالی افزود: برای برخورداری تمام روستاهای این استان از گاز طبیعی، در دولت سیزدهم و در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ شبکه گازرسانی به طول یک هزار و ۲۸۸ کیلومتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۵۶ روستای دارای سکنه در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد، تاکنون ۲ هزار و ۴۹۱ روستا گازدار شده و ۲۶۵ روستای دیگر یا در دست اقدام هستند یا در مرحله پیگیری برای کسب مجوزهای لازم قرار دارند.

کمالی اظهار کرد: تعهد شرکت گاز آذربایجان شرقی برای گازرسانی به روستاها تا پایان امسال، ۶۰ روستا است که با شتاب مطلوبی در حال انجام است و این استان از نظر برخورداری شهرها و روستاها از گاز طبیعی، به خط پایان نزدیک شده است.

وی درصد برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از گاز لوله کشی را ۹۸.۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: با تحقق تعهد شرکت گاز استان برای سالجاری و بهره برداری از گازرسانی به ۶۰ روستای آذربایجان شرقی با یک هزار و ۶۷۰ خانوار، استان یک گام دیگر به تحقق ۱۰۰ درصدی گازدار شدن روستاها نزدیک تر می شود.

کمالی در مورد روستاهای بدون گاز استان اظهار کرد: تامین گاز ۳۹ روستای دیگر در مرحله طراحی و انتخاب پیمانکار مجری است اما ۱۶۶ روستا به دلیل پراکندگی زیاد و با متوسط ۶ خانوار و هزینه های بالای گازرسانی، مستلزم ارائه مجوز اجرا است که در مرحله پیگیری قرار دارد و متعاقب تایید، گازرسانی به این روستاها اجرا می شود.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۶۶ خانوار شهری و روستایی استان از انرژی پاک گاز طبیعی بهره مند هستند و گازرسانی به بخش های صنعتی و تولیدی در آذربایجان شرقی نیز، همزمان با افزایش بهره مندی خانگی تداوم دارد.

بررسی روند اجرای طرح ها، حاکی از گام های پایانی شرکت برای تحقق تعهدات شرکت گاز در سال جاری و توزیع عادلانه رفاه در تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۲۷۴ واحد کوچک و بزرگ تولیدی استان به شبکه گاز متصل هستند، گفت: این شرکت در گازرسانی به واحدهای صنعتی متقاضی و عقد قرارداد با صنایع، اهتمام ویژه‌ای داشته است.

کمالی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد مصوبات شورای اقتصاد مبنی بر نزدیک رسانی گاز به بخش‌های صنعتی استان تحقق یافته است گفت: از یک هزار و ۳۱۸ واحد صنعتی مورد تعهد برای نزدیک رسانی گاز، ۸۶۶ واحد صنعتی تاکنون گازدار شده است.

وی ادامه داد: امسال گازرسانی به ۱۲۰ واحد صنعتی برنامه ریزی شده و در حال اجرا است و در سالجاری ۳۷ واحد صنعتی گازدار و ۲۷ واحد صنعتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد نزدیک رسانی شده است.

وی افزود: در طول خدمت دولت سیزدهم ظرفیت گازرسانی ایجاد شده برای بخش صنعت و تولید در استان رقمی معادل ۲۱۷ هزار و ۸۰ مترمکعب در ساعت بوده که دستاور و عملکرد خوبی در این حوزه است.

کمالی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای این شرکت برخورداری صنایع جزء و عمده از نعمت گاز طبیعی است که با رویکرد توسعه اقتصادی استان، ایجاد ارزش افزوده، حفظ محیط زیست و اشتغال آفرینی انجام شده که سهم مهمی در ارتقای زیرساخت‌های مهم استان داشته است.

افزایش تعداد مشترکین در شهرها و روستاها به بالارفتن میزان مصرف گاز در استان انجامیده و همین مساله، شرکت گاز استان را ناگزیر از اتخاذ راهکار برای کاهش مصرف کرده که شامل برنامه های فرهنگی و تشویقی و بهینه سازی وسایل و موتورخانه های گاز سوز است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با اعلام اینکه امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح، جایگزینی و بهینه سازی سیستم موتورخانه مشترکین و ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس و نصب بخاری های هرمتیک (هوشمند) اختصاص یافته است، گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۲۰ موتورخانه مشترکین با ۲۵۵ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال اعتبار از طرح رایگان بهینه سازی مصرف گاز شرکت ملّی گاز ایران بهره مند شده اند.

کمالی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال نیز اطلاعات ۴۷۰ موتورخانه ثبت شده و با اعتبار ۳۹ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال در دست اقدام است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بهینه و ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس استان اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان نوسازی مدارس استان در سال گذشته امضا شده، ۳۱ موتورخانه و ۱۱ پکیج در مدارس استان اصلاح و بروزرسانی شده و ۵۹۸ بخاری هرمتیک هوشمند با بخاری های سنتی مدارس جایگزین شده است.

کمالی گفت: امسال نیز در تداوم اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها، تا پایان سال یک هزار و ۸۰۰ بخاری هوشمند و کم مصرف (هرمتیک) جایگزین بخاری های فرسوده در استان آذربایجان شرقی خواهد شد.

وی افزود: بخاری هرمتیک بخاری گازی کم مصرف با عملکردی هوشمند است که با توجه به راندمان ۹۰ درصدی این بخاری ها علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف گاز طبیعی، ایمنی بالایی را نیز برای مصرف کننده به ارمغان دارند.

وی گفت: فرآیندهای اصلاح و بروزآوری این حوزه با عنوان بهسازی موتورخانه مشترکین در ۱۱ سر فصل توسط کارگروه تخصصی بهینه سازی تدوین و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

آمادگی گاز آذربایجان شرقی برای سرمای زمستان

مدیرعامل شرکت گاز استان از آماده بودن تاسیسات گاز استان برای فصل سرما و زمستان خبرداد و گفت: عملیات تعمیرات و نگهداری تأسیسات گازرسانی به صورت ادواری و در فصول گرم سال انجام می شود و در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۵ هزار و ۹۶۵ مورد دوره نگهداری و ۱۱ هزار و ۵۵۴ مورد عملیات نگهداری و تعمیرات توسط سامانه مکانیزه ثبت و اجرا شده است.

کمالی با اشاره به اقدامات لازم برای فصول سرد سال گفت: آمادگی ضمنی نیروهای امدادی و عملیاتی، تجهیز کانکس های بحران، بازبینی اقلام و عملکرد امدادی و عملیاتی سال های گذشته و بهبود عملکرد اجرایی، بررسی و رصد مدون ایستگاه های توزیع گاز استان، هماهنگی با سازمان ها و نهادهای اجرایی، اطلاع رسانی مدیریت مصرف بهینه و ایمن گاز، نشت یابی تاسیسات و شبکه گازرسانی در صدر اقدامات اجرایی برای گذر از زمستان سرد و جریان مستمر گاز طبیعی قرار دارد.

وی، مصرف بهینه را اسم رمز پایداری جریان گاز در زمستان اعلام و اظهار کرد: این شرکت تمام توان خود را برای حفظ آمادگی نیروها و تأسیسات ایمن به کار بسته و این تلاش با همراهی مردم محقق می شود.

در سال گذشته بطور میانگین بیشترین حجم مصرف گاز استان به بخش خانگی با ۴۰ درصد از کل مصرف اختصاص داشت و نیروگاه‌ها با ۲۱ درصد، بخش‌های صنعتی و جایگاه‌ها با ۳۲ درصدو بخش دولتی و تجاری با هفت درصد در رده های بعدی هستند.

در مقایسه روند مصرف گاز طبیعی در دو سال اخیر، مشاهده می شود روند مصرف گاز در بخش نیروگاهی و همچنین دریافت گاز در استان افزایشی بوده است.

در سال ۱۴۰۱ میزان گاز توزیعی در آذربایجان شرقی در مقایسه با سال ۱۴۰۰، حاکی از ۵.۸ درصد افزایش بوده و گاز تحویلی به نیروگاه‌های استان نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۰، میزان ۲۵ درصد رشد داشته است.