کوک زمان طلایی برای برج ساعت تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: یعقوب هوشیار در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار کرد: با فراهم شدن مقدمات تخلیه عمارت ساعت تبریز و حذف کاربری اداری، این بنای تاریخی به  احترام درخواست‌ها و مطالبه گری دوستداران میراث فرهنگی و بر اساس وعده شهرداری تبریز تخلیه می‌شود.

هوشیار همچنین با اشاره به اهتمام شهرداری برای مرمت بخش‌های مختلف این عمارت گفت: به منظور حفظ و نگهداری شایسته این عمارت تاریخی، اقدامات متعدد مرمتی همچون تزریق بتن و استحکام بخشی عمارت، احیا و مرمت زیرزمین عمارت ساعت، احیاء آب انبار عمارت و ... اجرا شده است.

وی تصریح کرد: با حذف کاربری اداری این ساختمان، کاربری اصلی آن به شکل موزه استمرار یافته و محلی برای حضور گردشگران و مسافران فراهم می شود که طبق وعده ای که به شهروندان داده شده بود شاهد تحقق آن هستیم.

کاخ شهرداری تبریز یا همان برج ساعت از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر، با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری ارفع‌الملک جلیلی انجام شد.

از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهردار تبریز، بهره‌برداری شده‌ است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس نخستین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. موزه شهرداری تبریز پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌های شهرداری‌های جهان نیز قرار دارد.