بودجه پژوهشی دستگاه‌های آذربایجان شرقی پایین است

دنیای اقتصاد-تبریز: جهانبخش سلمانیان در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان، افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی نیازمند طرح های پژوهشی در حوزه های مختلف است، باید این طرح ها در راستای رفع نیازهای استان باشد.

وی با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاههای اجرایی به موضوع پژوهش، اظهار داشت: اعتبار تخصیصی بسیار پایین و ناچیز است که انتظار می رود این اعتبارات حداقل به ۲ تا ۵ درصد افزایش یابد.

سلمانیان به اولویت طرح های پژوهشی بر اساس نیاز و ظرفیت استان اشاره و اضافه کرد: اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرائی برای عملیاتی کردن پژوهش های بزرگ و مهم استان باید تجمیع شود و بخش خصوصی ظرفیت بزرگی در این رابطه دارد که می توان از  این بخش جهت جذب اعتبار برای پژوهش در دستگاههای اجرایی استفاده کرد.

وی  با بیان اینکه تقویت کاگروه آپفن به معنای تقویت سیستم اداری و بلکه فراتر از آن است، ادامه داد: در سالی که عنوان دانش بنیان دارد باید تلاش شود مفهوم دانش بنیان در طرح های پژوهشی به طور جدی و ویژه عملیاتی شود.

سلمانیان توزیع اعتبارات پژوهشی بر اساس نیازسنجی، ظرفیت و استعدادسنجی را ضروری دانست و تاکید کرد: اعتبارات این بخش باید به سمتی سوق داده شود که ظرفیت دارد.

در این جلسه گزارش نتایج طرح تحقیقاتی ارزیابی آثار و پیامدهای زیست محیطی طرح های معدنی با تاکید بر معادن مس و طلا در آذربایجان شرقی توسط مجری طرح و گزارش عملکرد ارتباط با صنعت توسط دانشگاه صنعتی سهند ارائه شد.