شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مدیرعامل منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این منطقه موقعیت حساس و استراتژیکی دارد که می‌تواند محل ارتباط خوبی برای پیوند با اقتصاد جهانی باشد، گفت: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه فعال و دو برنامه تامین نیازهای عمرانی منطقه و توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفته است.اسماعیل زمانی گفت: در مجموع اروند بزرگ‌ترین منطقه آزاد جمعیتی کشور است که 500 هزار نفر را دربرمی‌گیرد و می‌تواند برای توسعه صنایع موثر باشد و سرمایه‌گذاری در این منطقه را ارزان‌تر می‌کند.وی تصریح کرد: فولاد کاوه در این منطقه در آینده نزدیک بهره‌برداری خواهد شد؛ ضمن اینکه به خاطر وضعیت خاص منطقه اروند، توجه سرمایه‌گذاران خارجی به این منطقه جلب شده و اکنون ١٢ سرمایه‌گذار عراقی در حال کار در اروند هستند. همچنین کارشناسانی از آلمان نیز…
  • احسان آذری‌نیا
    در هفته‌های اخیر موضوع انتخاب رئیس بعدی بانک مرکزی آمریکا مورد توجه سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان آمریکایی قرار گرفته است. به احتمال بسیار زیاد این هفته دونالد ترامپ نام رئیس بعدی بانک مرکزی را اعلام خواهد کرد. در فهرست او نام پنج نفر وجود دارد که یکی از آنها خانم جانت یلن، رئیس کنونی بانک مرکزی است. دوره چهار ساله ریاست او بر بانک مرکزی سوم فوریه سال آینده یعنی حدود سه ماه دیگر پایان می‌یابد و احتمال دارد او برای دور دوم برای این سمت انتخاب نشود.
  • رودریگو کامپوس رویترز
    بانک مرکزی آمریکا تقریبا از دو سال پیش، برنامه بالا بردن نرخ‌های بهره را آغاز کرده زیرا به باور این نهاد، وضعیت شاخص‌های اقتصادی به اندازه‌ای مناسب شده که بانک مرکزی بتواند از حمایت‌های خود بکاهد. در سال‌جاری میلادی دوباره نرخ بهره بالا برده شده و بانک مرکزی قصد دارد در ماه دسامبر یعنی دو ماه دیگر نیز این اقدام را انجام دهد.
  • بنیامین آپلبوام نیویورک تایمز
    از فوریه سال ۲۰۱۴ که خانم جانت یلن، ریاست بانک مرکزی آمریکا را برعهده گرفته نرخ بیکاری پیوسته کاهش یافته و نرخ تورم پایین باقی مانده است. تعداد کمی از روسای بانک مرکزی آمریکا توانسته‌اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند. با این حال دونالد ترامپ می‌گوید هنوز درباره انتخاب مجدد خانم یلن برای یک دوره ۴ ساله دیگر در سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا تصمیم‌گیری نکرده است.همچنین مقامات کاخ سفید مایلند فردی دیگر در این جایگاه قرار گیرد. وضعیت کنونی نشان‌دهنده نبود یکپارچگی در صحنه سیاسی آمریکاست. روسای قبلی بانک مرکزی آمریکا حداقل یک‌بار توسط یک رئیس‌جمهور دموکرات در سمت خود ابقا شدند اما اکنون عده‌ای از جمهوری خواهان مشتاق برکناری خانم یلن هستند.
  • جنیفر جیکوبز خبرگزاری بلومبرگ
    اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم سال جاری میلادی 3 درصد رشد کرده و این رقم بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان‌‌ است. تحلیلگران معتقدند عملکرد بانک مرکزی آمریکا در سال‌های اخیر یعنی از زمان ریاست خانم یلن در این نهاد، عاملی کلیدی در رونق اقتصاد و بازار مالی آمریکا بوده است اما آیا این موفقیت سبب خواهد شد او فرد مورد نظر دونالد ترامپ برای ریاست بر بانک مرکزی آمریکا در چهار سال آینده باشد؟
  • جیم تانکرسلی نیویورک تایمز
    اقتصاد آمریکا در فصول گذشته وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته و شاهد کاهش نرخ بیکاری به 2/ 4 درصد و پایین باقی ماندن نرخ تورم بوده ایم. در بخش تولید کارخانه‌ای و رشد مصرف شخصی نیز وضعیت امیدبخش است و بر همین مبنا است که تمامی افرادی که آقای ترامپ برای ریاست بر بانک مرکزی آمریکا در فهرست خود دارد خواستار افزایش نرخ‌های بهره یعنی کاهش سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی هستند. البته برخی از این افراد مایل هستند این اقدام به شکل تدریجی انجام شود و برخی بر لزوم افزایش سریع نرخ‌ها تاکید می‌کنند.
  • فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی پیش از انقلاب آمیختگی زیادی با موسیقی، ترانه داشت. از میان آنها جز برخی فیلم‌های روشنفکری و شبه روشنفکری که در تیتراژ آنها از خوانندگان پاپ باب طبع جوانان بهره می‌بردند، بیشتر مردم طرفدار صداهای خوانندگانی بودند که به جای قهرمان‌های یکه‌بزن، ترانه‌های کوچه‌بازاری می‌خواندند. گرچه برخی از این خوانندگان، از هنرمندان توانای موسیقی ایرانی بودند؛ ولی به‌دلیل نازل بودن فیلم‌ها کم‌کم از ارج و قربشان نزد استادان موسیقی کاسته شد و در طیف هنرمندان بازاری طبقه‌بندی شدند. پس از انقلاب با برچیده شدن بساط این‌گونه فیلم‌ها و حذف کلی موسیقی‌پاپ و کمرنگ شدن دیگر انواع موسیقی به نفع آهنگ‌ها و سرودهای انقلابی، کلام از موسیقی فیلم‌ها رخت بربست تا اینکه اواخر دهه شصت با رواج مجدد موسیقی پاپ دوباره…
  • سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: تعداد آثار گنجینه این موزه 3 هزار و 259 و تعداد آثار اهدایی از طرف هنرمندان ۲۱۹ اثر است. بنابراین جمع آثار موزه به لحاظ ثبت اموال به ۳ هزار و ۴۷۸ اثر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌محمد زارع اعلام کرد تعداد ثبت اولیه آثار گنجینه ٣٧٧٢ اثر بوده است و از این تعداد ۵۱۲ اثر در سال ١٣٨٢ به دفتر هنرهای تجسمی منتقل و یک اثر نیز با شاهنامه شاه طهماسبی مبادله شد. به‌این ترتیب تعداد آثار ثبتی ۳۲۵۹ اثر است. زارع خاطرنشان کرد: اگر روسای قبل، این عدد را تقریبی اعلام می‌کردند، بدین جهت بوده است که برخی از آثار که ده‌لَت (۱۰ تکه) دارند، متاسفانه در ابتدا در دفتر اموال ۱۰ اثر جداگانه ثبت شده‌اند؛ درحالی‌که در واقع باید یک اثر ثبت می‌شدند، مانند اثر «دونالد جاد».
  • اکران فیلم سینمایی «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی که پیش از این حواشی بسیار زیادی داشت، بازهم به تعویق افتاد. پیش از این قرار بود این فیلم به سرگروهی آزادی در ۱۰ آبان ماه اکران شود که به دلیل فروش مناسب فیلم «قهرمانان کوچک» و عدم افت فروش فیلم به تعویق می‌افتد.
  • رضا فکری، هنرمند ایرانی حوزه موسیقی کلاسیک به دعوت مجموعه «اپرا هاوس» کشور ترکیه به‌عنوان سولیست تِنور این ارکستر معرفی شد.