شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • نمایش «آکتور» به نویسندگی و کارگردانی دانیال نمازی از امروز یکشنبه در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.
  • مجموعه طنز سیاسی- اجتماعی «جنابِ‌عالی» که پیش از این قرار بود در ایام نوروز ۱۴۰۱ از رسانه ملی پخش شود، از امروز یکشنبه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به عنوان اولین اثر نمایشی اختصاصی تلوبیون پلاس، از طریق این سامانه عرضه می‌شود.
  • غلامرضا پودینه، از بازیگران قدیمی که در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان در مجموعه تئاترشهر مشغول بازی بود، هنگام بازی در این نمایش دچار حادثه و به بیمارستان منتقل شد.
  • رمان پلیسی «شاهین مالت» نوشته دشیل هَمت با ترجمه محمود گودرزی منتشر شد.
  • شماری از سینماگران زن با انتشار بیانیه‌‌‌ای در اعتراض به آنچه که «رواج خشونت و آزار جنسی در سینمای ایران» خواندند، نوشتند: هرگونه خشونت، آزار و باج‌‌‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.
  • امیرکبیر از نخستین مصلحان عصر قاجار است. او که از لشکرنویسان بود، در سال۱۲۵۱ هجری‌قمری به شغل و لقب مستوفی نظام در لشکر آذربایجان منصوب شد و پس از طی مراحل خدمات صادقانه، ملقب به وزیر نظام شد و به‌طور کلی ریاست ادارهای تدارکات دارایی، حمل‌ونقل و سررشته‌داری لشکر آذربایجان را عهده‌دار شد. ذکاوت و توجه وافر امیر کبیر به محاسبات و تدارکات، هنگامی که در منصب وزیر نظامی در معیت ناصر‌الدین‌شاه به سر می‌برد، سبب شد هنگام عزیمت ولیعهد به تهران در سال۱۲۶۲ هجری قمری، به لقب و شغل امیر نظامی (فرماندهی کل قوا) نائل بیاید.
  • یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل هر دولت، میزان و نحوه کسب درآمدهایی است که برای اداره امور حکومت و کشور لازم و ضروری است هرچه مبلغ این درآمدها و منابع آن بیشتر باشد، توان دولت برای قدرت داخلی و خارجی بیشتر می‌‌شود با کاهش میزان عواید دولت نیز، توان حکومت برای اداره امور، مقابله با بی‌نظمی‌ها و تهاجمات، پاسخگویی به مطالبات وغیره پایین می‌آید و این مساله، تبعات و آثار عدیده نامناسبی را برای دولت به دنبال دارد در دوره قاجار و به‌ویژه دوران مظفرالدین‌شاه یکی از مشکلات اصلی دولت، منابع درآمد و البته هزینه‌های شاه و دولت بود در این دوره، دولت از نظر مسائل مالی، شرایط نابسامانی را پشت سر گذاشت مسائلی از قبیل اسراف بیش از حد شاه و حرمسرای او، سفرهای غیرضروری داخلی و خارجی شاه، سوءاستفاده درآمدها و حقوق گمرکی و…
  • کنت یان پوتوکی نجیب‌زاده، قوم‌شناس، جهانگرد، زبان‌شناس و نویسنده لهستانی عصر روشنگری بود که نوع زندگی و آثاری که نوشت او را بدل به چهره‌ای برجسته در تاریخ لهستان کرد. پوتوکی بیش از هر چیز به‌دلیل رمان پیکارسک خود با نام «نسخه خطی پیداشده در ساراگوسا» شناخته می‌شود.
  • ولی‌اله افخمی رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت
    آخرین سال دهه از دست رفته در اقتصاد کشور (دهه 1391 تا 1400) را در حالی سپری کردیم که در میان شاخص‌های اقتصادی، صرفا آمار تجارت خارجی کشور، در مقایسه با سال قبل از آن، رشد نسبتا خوبی را نشان می‌دهد. این افزایش را نه از باب اصلاح سیاستگذاری‌های اقتصادی و قرار گرفتن اقتصاد در ریل درست و قابل قبول آن می‌توان قلمداد کرد و نه به دلیل بهره‌برداری مطلوب از باب کنار رفتن جمهوری‌خواهان در آمریکا دانست؛ مشابه آنچه در سال 1392 همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اتفاق افتاد و کاهش شدید انتظارات تورمی فضای مناسبی برای انجام اصلاحات اقتصادی فراهم آورد.