شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • جمشید سماواتیان، نقاش پیشکسوت نوگرا صبح دیروز جمعه بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۳سالگی در خانه خود درگذشت.جمشید سماواتیان از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در دوره‌ای در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی می‌کرد که هم آموزه‌های علی‌محمد حیدریان، از شاگردان برجسته کمال‌الملک، در دانشکده نفوذ داشت و هم استادان نوگرایی چون محمود جوادی‌پور به کار آموزش مشغول بودند.
  • سامانه پخش اینترنتی فیلیمو درباره توقف پخش سریال «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی با توجه به ممیزی‌های واردشده به این سریال اطلاعیه داد. در این اطلاعیه آمده است: «سریال «قبله عالم» از روز نخست پخش تا به امروز در فرآیند تولید و ممیزی دچار چالش‌های فراوان شد؛ به‌گونه‌ای‌که پیوستگی خود را از دست داد و بخش عمده‌ای از هر قسمت سریال مورد حذف قرار گرفت. بنابراین فیلیمو تصمیم گرفت قسمت هفتم «قبله عالم» قسمت پایانی آن باشد و پخش آن به‌طور کامل متوقف شود.
  • دو قسمت ابتدایی برنامه رخ به رخ با اجرای امیرعلی دانایی با حضور حسن ریوندی و مسعود فراستی کلید خورد.
  • دیوید فینچر با نتفلیکس در «دیدن» که سریال مستند جدیدی در گرامیداشت سینما است، همکاری می‌کند. هفته گذشته نتفلیکس با توییتی در میان طرفداران سینما سر و صدا به پا کرد و آن توییت چنین بود: «فردا خبر خاصی از دیوید فینچر در راه است.» در هر حال این چیز خاص خبری درباره ادامه فیلم «منک» نبود، بلکه دیروز خبر داده شد که فینچر، تهیه‌کننده اجرایی «دیدن» با دیوید پریور کارگردان «مرد خالی» است.
  • برنامه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی، در حالی با تصویب، تایید و ابلاغ طرح جهش تولید مسکن در برنامه دولت و مجلس قرار گرفته است که فارغ از نقدهای کارشناسی در خصوص نحوه تامین مالی، تامین زمین و همچنین مباحث مربوط به قیمت تمام‌شده این واحدها، اثرگذاری بر پایه پولی و... گروهی از کارشناسان از جنبه غیراقتصادی نیز به آن نقد دارند.
  • فرید قدیری روزنامه‌نگار
    دولت‌‌‌ها در بخش مسکن، همیشه به سراغ «ساده‌‌‌ترین راه برای حل مشکل بازار» رفته‌اند که البته، آن راه ساده، «بدترین راه‌حل» بوده است. این دومینوی پرهزینه و کم‌‌‌بازده، می‌تواند متوقف شود. تاریخ دو دهه سیاستگذاری مسکن در ایران نشان می‌دهد که سیاستگذار در مواجهه با «قطع دسترسی خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها به خانه ارزان» در دوره‌‌‌های جهش قیمت، کلید اتصال را در «خانه‌‌‌سازی ناگهانی روی زمین‌‌‌های ارزان» تشخیص داده است. علت هم مشخص است؛ «مالکیت دولتی زمین‌های ارزان.»
  • حسین ایمانی جاجرمی پژوهشگر و جامعه‌شناس شهری
    چند سال قبل، در جریان بازدید از یکی از شهرهای جدید پیرامون تهران، تعدادی از مقامات محلی گفتند که با مشکلی به نام حاشیه‌نشینی یا به عبارت دیگر، «اسکان غیر‌رسمی» روبه‌رو هستند. طرح چنین مساله‌ای موجب شگفتی همه کسانی شد که برای بازدید آمده بودند؛ مگر می‌شود شهری برنامه‌ریزی‌شده که ادعای برتری در پیش‌بینی و محاسبه همه عناصر دخیل در شهرسازی را دارد و وعده زندگی برتر نسبت به شهرهای معمولی را می‌دهد، گرفتار چنین معضلی باشد؟ پاسخ، مثبت بود؛ چنین مشکلی وجود داشت. معلوم شد که چند هکتار زمین منظورشده در طرح جامع شهر برای خدمات شهری، به تصرف عده‌ای درآمده و با ساخت‌وسازهای غیر‌رسمی، محله‌ای درست شده است.
  • عبدالوهاب شهلی‌بر دکترای جامعه‏‏‌شناسی و پژوهشگر مسکن
    جدا از منازعات نظری که در میان صاحب‌نظران حوزه مسکن مطرح است، در کشورهای مختلف در مورد شکست بازار در ایجاد نظام پایدار مسکن، به‌خصوص برای اقشار ضعیف، شواهد کافی وجود دارد. این امر، ضرورت مداخله دولت در بازار مسکن به نفع طبقاتی را که نمی‌توانند از طریق مکانیزم‌‌‌های بازاری، نیاز خود به مسکن‌‌‌ را تامین کنند، مطرح می‌کند که امر جدیدی هم نیست. البته این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که سیاستگذاری مسکن، صرفا امری تکنیکال نیست، بلکه به‌شدت سیاسی است و یکی از وجوه تمایز دولت‌‌‌ها از یکدیگر، جهت‌‌‌گیری‌‌‌های متفاوت آنها در حوزه مسکن به شمار می‌رود. دولت‌ها متناسب با ایدئولوژی، خاستگاه طبقاتی و رویکردی که در اقتصاد کلان و برنامه‌‌‌های رفاه اجتماعی دارند، دستورکارهای مشخصی را برای تولید مسکن و مدل‌‌‌های…
  • نویسنده: Kirsten Weerda مترجم: مریم رضایی
    ایجاد تعادل بین انعطاف‌پذیری و ثبات، هدف همه ساختارهای سازمانی است. در صنایعی که به سرعت در حال تغییرند، انعطاف‌پذیری از سلطه تحولات تکنولوژیک حمایت می‌کند، در حالی که ثبات بیشترین کارآیی مورد نیاز را برای افزایش مقیاس ایجاد می‌کند. با این حال، انعطاف‌پذیری بیش از حد، باعث ناکارآمدی یا حتی بی‌نظمی می‌شود و ثبات بیش از حد هم، سکون و بوروکراسی ایجاد می‌کند. رسیدن به یک نقطه مطلوب هم دشوار است. جولیان فیرس (Julian Fieres)، مدیر تحول، استراتژی و پایداری در شرکت تولید لوازم یدکی زد اف فردریش‌هافن (ZF) به همراه تیمش، در تلاشند تا این نقطه مطلوب را پیدا کنند و سازمان را در مسیر آن قرار دهند. فیرس در بطن یک تحول قرار گرفته که دو واحد کسب‌وکار تازه ادغام شده را دربرمی‌گیرد و این دو واحد روی هم شامل 30 هزار کارمند و…
  • وزیر صمت به الگوی جدیدی برای مدیریت بازار مواد اولیه اشاره کرده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که زیربنای این سبک جدید، تلاش برای تامین تمامی نیاز صنایع کشور به مواد اولیه است؛ تا جایی که به جای سهمیه‌‌‌بندی، میزان تقاضای واقعی از طریق صنایع داخلی و واردات توامان تامین شود تا به این ترتیب، نیازی به سهمیه‌‌‌بندی خرید مواد اولیه نباشد. این موارد به این معنی است که سبک مدیریت بازار مواد اولیه دگرگون خواهد شد و ساده‌‌‌ترین خروجی آن، کاهش پتانسیل هرگونه واسطه‌‌‌گری یا انحصار در حوره مواد اولیه خواهد بود؛ نکته‌‌‌ای که می‌تواند حمایت از تولید را با محوریت بهبود فضای کسب‌وکار از مسیر مکانیزم بازار در بر گیرد و موفقیت آن، تغییری عمیق و بسیار جدی در حوزه حمایت از تولید، مخصوصا در زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی خواهد بود. ذات…