شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در بهار امسال، خریداران خودرو در بازار جهانی باید منتظر افزایش قیمت‌ها و کاهش محصولات در انبارها باشند. به گزارش سایپانیوز، بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت cars.com از ماه فوریه تا ماه مارس [بهمن و اسفندی که گذشت] فروش خودروهای زیر 25 هزار دلار 19 درصد کاهش پیدا کرد. برای برخی از مدل‌های موجود در بازار هنوز مشوق‌های دولتی وجود دارد اما نسبت به سال گذشته این مشوق‌ها‌ 1000‌دلار کاهش پیدا کرده‌اند.
  • مدیرعامل دایملر می‌گوید اگر اپل و علی بابا هم وارد گود شوند، رقابت در بازار خودروی برقی شدید می‌شود.به گزارش سایپانیوز، هنوز غول‌های فناوری خودشان فروش خودروی برقی را شروع نکرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد با گرم شدن تنور رقابت، محصولاتی را عرضه می‌کنند که ترکیبی از نرم‌افزارها با سخت‌افزارها است. در 12 ماه گذشته ارزش سهام دایملر [کمپانی مادر مرسدس بنز] 173 درصد رشد داشته و به 75 یورو (89 دلار) به ازای هر سهم رسیده است.
  • در حالی که حدود نیمی از خودروهای کشور توسط سایپا و مابقی توسط ایران خودرو تولید می‌شود، از هر ۹ نفر ثبت‌نام‌کننده در قرعه‌کشی خودرو در بهمن و اسفند پارسال، ۸ نفر متقاضی محصولات ایران خودرو بودند.
  • بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۹۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در ۱۲ ماه سال ۹۹ و رشد 1/ 19 درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است. در سال ۹۸ در مجموع ۷۵۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودروی سواری توسط خودروسازان داخلی تولید شده بود.
  • فرشاد مقیمی در نشست با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با تاکید بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه طبق تقویم و زمان‌بندی صورت گرفته، گفت: «بازدید رئیس سازمان استاندارد در ابتدای سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نشان از عزم این سازمان در شناسایی و رفع چالش‌ها و موانع تولید دارد‌.»
  • همه‌گیری کرونا در اروپا و چند کشور دیگر از جمله هند هنوز روندی بسیار نگران‌کننده دارد و حتی در اقتصادهایی که میزان بالایی از جمعیت شان حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، ابهام‌ها درباره آینده از میان نرفته است. به این معنا که ممکن است مثل چند ماه پیش، در آینده نه چندان دور گونه‌ای جدید و مقاوم از ویروس کرونا شناسایی شود و بار دیگر هراس درباره تبعات انسانی و اقتصادی آن پدید‌ آید.
  • ین نی لی منبع: سی‌ان‌بی‌سی
    روند واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای درحال توسعه کند است و این وضعیت اثرات منفی بر اقتصادهای یاد شده خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی نرخ رشد برخی اقتصادهای جنوب شرق آسیا را پایین آورده درحالی‌که دیدگاه این نهاد درباره افق اقتصاد جهان مثبت‌تر شده است. در این گزارش آمده است ۵ اقتصاد درحال توسعه جنوب شرق آسیا یعنی اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام سال‌جاری میلادی 9/ 4 درصد رشد خواهند کرد. در گزارش قبلی این رقم 2/ 5 درصد پیش‌بینی شده بود. جاناتان آستری، معاون رئیس بخش آسیا پاسیفیک در صندوق بین‌المللی پول گفته است: «افزایش موارد ابتلا به کرونا و محدودیت‌های جدید برای فعالیت‌های اقتصادی که با هدف مهار این همه‌گیری اعمال شده بر افق اقتصادهای یاد شده اثر منفی می‌گذارد. ما نیز…
  • اریکا ادواردز منبع: ان‌بی‌سی‌نیوز
    جو بایدن ماه گذشته گفت هدف دولت این است که کشور در چهارم ماه ژوئیه به «حالت عادی» نزدیک شود. با آنکه این سخنان به معنای آن است که کشور در مسیر درست در حرکت است. اما دانشمندان متخصص در حوزه بیماری‌های واگیر می‌گویند برای داشتن یک دیدگاه فراگیر درباره وضعیت همه‌گیری و مهار آن باید به وضعیت هر ایالت و حتی هر شهر نگاهی جداگانه داشت. از دید آنها، نگاه کلی به همه‌گیری سبب می‌شود بسیاری از جزئیات مهم نادیده گرفته شود. برای مثال آنچه در هیوستون درحال وقوع است با روند همه‌گیری در نیویورک سیتی یا لس‌آنجلس فرق دارد و میزان ابتلا و مرگ و میرها از هر ایالت و شهر به ایالت و شهر دیگر متفاوت است.
  • ویکتور مالت منبع: فایننشال‌تایمز
    مدتی است موج سوم همه‌گیری کرونا در اروپا آغاز شده و در برخی اقتصادهای بزرگ این قاره قرنطینه سراسری اعمال شده است تا همه‌گیری کنترل شود. حالا پس از شروعی کند که حاصل تعویق‌ها و کمبود عرضه واکسن بود، روند واکسیناسیون در اروپا و در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و ایتالیا سرعت بیشتری پیدا کرده است. ابتدای هفته گذشته فرانسه اعلام کرد مبارزه با همه‌گیری از طریق واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام خواهد داد. برنامه‌هایی که دولت فرانسه برای این منظور اجرا کرده بود، مورد انتقاد قرار داشته و حالا قرار است تغییراتی در برنامه واکسیناسیون اعمال شود.
  • اگنس آرنولد فورستر منبع: د ویک
    احتمالا عبارت «پس از پایان همه‌گیری» در سال‌جاری میلادی به‌دلیل تداوم روند واکسیناسیون علیه کرونا، یکی از پرکاربردترین عبارت‌ها خواهد بود. مردم در انتظار روزی هستند که بتوانند مانند قبل از شروع همه‌گیری به مسافرت بروند و عادی زندگی کنند. ماه فوریه دولت انگلستان برای کاهش محدودیت فعالیت‌ها در بیست و یکم ژوئن، یک برنامه چهارمرحله‌ای را معرفی کرد. با آنکه نخست‌وزیر انگلستان هشدار داد واقعیت‌ها و نه تاریخی که تعیین‌شده، مبنای کاهش محدودیت‌هاست، اما این هشدار ظاهرا تاثیر بزرگی بر رفتار مردم نداشته است و همه هیجان زده هستند. پس از اعلام برنامه‌های یادشده، مردم برنامه‌ریزی برای مسافرت و مهمانی و گرفتن مرخصی برای دوران لغو کامل محدودیت‌های کرونایی را آغاز کرده‌اند.