شماره روزنامه ۶۰۲۰
|

آرشیو اخبار :

  • «خصوصی‌سازی را متوقف کنید!» اگر این سخن را یک اقتصاددان چپ بگوید خبر عادی است اما اگر یک اقتصاددان طرفدار آزادی اقتصاد بگوید چه؟ بمب خبری. زیرا اصل استثنا پیش می‌آید چرا یک مدافع آزادی اقتصادی مخالف خصوصی‌سازی است؟
  • رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: به منظور توسعه صنعت خودرو کشور از صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای همسایه در قالب اعتبار خریدار از طریق بانک توسعه صادرات و ضمانت صندوق تا میزان ۱۵ میلیون دلار حمایت می شود.
    |
  • بازار فولاد هنوز روند پیشین خود را طی می‌کند؛ آن هم در شرایطی که از رشد بهای تیرآهن اندکی کاسته شده ولی هنوز این بازار به ثبات نرسیده است. البته برای بازار تیرآهن شاید مرور زمان بتواند به افزایش عرضه‌ها منجر شود در شرایطی که رشد افسارگسیخته قیمت، غالبا پشتوانه قدرتمندی برای تداوم ندارد. البته این مطلب به معنی عدم رشد مقطعی قیمت‌ها هم نیست آن هم در شرایطی که جذابیت سفته بازی برای این کالا وجود دارد. به عبارتی باید گفت بازار فولاد با گذشته خود تفاوت چندانی نداشته و همین ثبات قیمت میلگرد در هفته‌های اخیر خود داده‌های بسیاری برای ارائه دارد. با این حال رفتار اهالی بازار اگر تغییر نکرده باشد یا انتظارات پیشین پابرجا باشد، به مرور تغییر خواهد کرد. در گزارش‌های پیشین به دلایل ثبات نرخ در این بازار پرداخته بودیم که…
  • آمارهایی که رویترز روز گذشته به نقل از گمرک چین منتشر کرد، نشان می‌دهند واردات سنگ‌آهن در این کشور در ماه گذشته به بالاترین میزان طی 20 ماه گذشته رسیده است که این امر از پیش‌بینی بهبود تولید فولاد در آینده نزدیک یا احتمال رشد قیمت در آینده خبر می‌دهد. کارشناسان می‌گویند این دو احتمال در شرایطی مطرح می‌شود که تاکنون سیگنال‌های دیگر آنها را رد کرده بودند. به‌عنوان مثال سختگیری‌های دولت چین در برابر تولید فولاد و تاکید بر کاهش تولید در این کشور افکار عمومی را به سمت کاهش تولید فولاد و افت تقاضا برای سنگ‌آهن سوق داده بود اما حالا می‌بینیم که تقاضای وارداتی برای این محصول با این جهش روبه‌رو شده است.
  • روند نزولی قیمت شمش و میلگرد در مبادلات روز چهارشنبه متوقف شد. گرچه فعالان بازار جو فعلی بازار را ناشی از رکود مبادلاتی می‌دانند و معتقدند متقاضیان از بازار خارج شده و در انتظار تثبیت وضعیت هستند و خرید‌های فعلی در حد رفع نیاز‌های ضروری است.
  • تقاضای جهانی فولاد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی با 9/ 3 درصد رشد به یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تن خواهد رسید. به گزارش «کالاخبر» به نقل از انجمن جهانی فولاد، طی سال ۲۰۱۹ میلادی تقاضای این محصول در چین با رشد 8/ 7درصدی به ۹۰۰میلیون و ۱۰۰هزار تن خواهد رسید در حالی که تقاضای سایر کشورهای جهان با رشد 2/ 0 درصدی به ۸۷۴ میلیون و ۹۰۰هزار تن افزایش می‌یابد. همچنین انجمن جهانی فولاد ریسک‌های اصلی صنعت فولاد جهان را ناشی از عدم قطعیت در شرایط تجارت بین‌المللی می‌داند. تنش‌های تجاری، عدم قطعیت و مسائل ژئوپلیتیک از جمله مباحثی است که بر سرمایه‌گذاری و تجارت در این بخش تاثیر گذار هستند. علاوه بر این، در بخش خودرو‌سازی جهان به دلیل کاهش تقاضای کشورهای در حال توسعه عملکرد در حال تضعیف است اگرچه در بخش ساخت و ساز این روند مثبت…
  • این هفته چند رویداد مهم در فضای سیاسی کشور و خاورمیانه اتفاق افتاد که سوژه بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. در آستانه ورود عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان به ایران که از وی به‌عنوان میانجی روابط ریاض و تهران نام برده می‌شود، نفتکش ایرانی سابیتی در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان مورد حمله موشکی قرار گرفت.
  • معاون عملیات ناجا اعلام کرد که محدودیتی برای بازگشت زائرانی که گذرنامه یا برگ ترددشان را گم کرده‌ باشند به کشور وجود ندارد.
    |
  • در سومین روز این هفته انتشار خبری درباره دستگیری سرشبکه کانال تلگرامی آمدنیوز از سوی عوامل گمنام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب شد تا خیلی زود نبض شبکه‌های اجتماعی در اختیار این خبر و حواشی مربوط به آن قرار بگیرد. کمی بعد‌تر با انتشار بخش کوتاهی از فیلم اعترافات روح‌الله زم، کاربران فضای مجازی با دست به دست کردن این فیلم به بحث و تبادل‌نظر درباره اظهارات سرشبکه آمد نیوز پرداختند. درحالی‌که دو هفته پیش، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد که از طریق اینترپل به‌دنبال استرداد روح‌الله زم به ایران هستند، روز دوشنبه سپاه پاسداران در بیانیه‌ای از گرفتار شدن روح‌الله‌زم سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.