شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در سال‌های اخیر اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر دیدگاه مخاطبان افزایش یافته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی بزرگ نظیر فیس‌بوک و توییتر به‌دلیل تعداد بسیار زیاد اعضا، اثرات بزرگ‌تر بر دیدگاه مردم و تحولات جاری آمریکا و حتی جهان دارند. یک نکته مهم این است که احزاب سیاسی برای پیشبرد اهداف خود و اثرگذاری بر دیدگاه رای‌دهندگان، به شیوه‌های گوناگون از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.
  • اندرو هاچینسون سوشال مدیا تودی
    در چهار سال اخیر فیس‌بوک تدابیر فراگیر برای جلوگیری از انتشار اخبار غلط و گمراه‌کننده، اجتناب از اثرگذاری بر نتیجه انتخابات و تضمین انتشار اخبار دقیق اتخاذ کرده است. واقعیت این است که گروه‌های مختلف همواره تلاش کرده‌اند از این شبکه بزرگ اجتماعی برای اثرگذاری بر دیدگاه عمومی و تغییر نتیجه انتخابات‌ها به نفع خود استفاده کنند. تلاش‌های فیس‌بوک پس از آشکار شدن موارد مختلف انتشار اخبار گمراه‌کننده و غلط طی مبارزات انتخاباتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. میزان اثرگذاری تلاش‌های گروه‌های مختلف برای تغییر دیدگاه مردم از طریق فیس‌بوک مشخص نیست اما این اثرگذاری قطعا رخ داده و باید مسیرهای آن مسدود شود.
  • پیتر سوچیو فوربس
    اهمیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌جاری در آمریکا، غیرقابل انکار است. درحال‌حاضر ۷۲ درصد شهروندان آمریکا در سن رای دادن، به شکل پیوسته از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ۶۹ درصد آمریکایی‌ها در این گروه، جزو کاربران فیس‌بوک هستند. بنابر گزارش منتشر‌شده از سوی سوشال بیکرز که یک پلت‌فرم بازاریابی در شبکه اجتماعی است، با آنکه استفاده دونالد ترامپ از توییتر بسیار گسترده‌تر بوده و این استفاده آشکارا بر پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ اثر گذاشت اما از بسیاری جهات و بر مبنای بسیاری از معیارها، بهره‌گیری جو‌ بایدن از توییتر بیشتر از ترامپ بوده است.
  • حانا مورفی فایننشال‌تایمز
    در انتخابات اخیر آمریکا ادعاهای دروغ و داده‌های گمراه‌کننده به شکل بی‌سابقه‌ای در پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و این تحول تبعات بزرگی برای جامعه آمریکا و دموکراسی خواهد داشت. ۱۰ روز قبل از برگزاری انتخابات سوم ماه جاری، مسوول رسانه‌ای کاخ سفید یک ویدئوی کوتاه را در توییتر منتشر و توضیحی کوتاه به آن ضمیمه کرد. مضمون توضیح این بود: «بایدن احتمال تقلب در انتخابات را منتفی نمی‌داند.» در این کلیپ بایدن نامزد حزب دموکرات گفته بود: «تیم کارزار انتخاباتی من بزرگ‌ترین سازمان را در تاریخ انتخابات آمریکا برای مقابله با تقلب در آرای رای‌دهندگان تشکیل داده است.» اما این کلیپ یک برش از سخنان آقای بایدن بود. در اصل منظور بایدن در بیان این جملات آن بود که پروژه‌ای برای مقابله با تقلب در انتخابات تدوین شده است. اما…
  • بروک اوکسیر پیو ریسرچ
    در نظرسنجی انجام شده از سوی بخش تحقیقات موسسه پیو که ماه ژوئیه امسال از بزرگسالان آمریکایی انجام شد، حدود دوسوم آنها یعنی ۶۴ درصد اعلام کردند شبکه‌های اجتماعی عمدتا اثرات منفی بر تحولات جاری کشور دارند و تنها ۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی عمدتا اثرات مثبت بر تحولات برجا می‌گذارند. همچنین یک‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند این پلت‌فرم‌ها نه تاثیر مثبت دارند و نه تاثیر منفی.
  • بعد از توقف هفته اول برابر سایپا، پرسپولیس با پیروزی خانگی برابر صنعت نفت آبادان اولین پیروزی‌اش در لیگ بیستم را دشت کرد. نمایش عصر شنبه پرسپولیس زیر باران شدید ورزشگاه آزادی، نکات زشت و زیبای خاص خودش را داشت.
  • تنها دو هفته از مسابقات لیگ بیستم حرفه‌ای فوتبال پشت سر گذاشته شده و همین مدت کوتاه هم برای رودررو شدن با برخی اتفاقات عجیب و نادر کافی بوده است؛ حوادثی که به نظر می‌رسد خاص فوتبال ایران باشد.
  • مهدی مهدوی‌کیا که از نظر فنی و اخلاقی یکی از ممتازترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بوده است، در سال‌های بعد از بازنشستگی عمده وقت و انرژی‌اش را صرف استعدادیابی و تربیت بازیکنان جدید کرده است. او آکادمی مشهور «کیا» را راه انداخته؛ تیمی که حالا اولین نسلش بدنه تیم ملی نوجوانان را تسخیر کرده است و به قول خود مهدوی‌کیا تا چند سال دیگر بچه‌هایش به لیگ برتر خواهند رسید. در عین حال کاپیتان پیشین تیم ملی کشورمان راغب نیست برای کارهایی مثل سرمربی‌گری به فوتبال ایران برگردد.
  • دو بازیکن پرسپولیس و استقلال در هفته دوم مسابقات لیگ برتر حاشیه‌ساز شدند؛ به‌طوری که هر دو از سوی کادرفنی در اختیار باشگاه قرار گرفتند. در پرسپولیس امید عالیشاه پیش از بازی با نفت آبادان به‌خاطر اعتراضش به نیمکت‌نشینی با برخورد یحیی گل‌محمدی مواجه شد و در استقلال هم محمود فکری بعد از حواشی ایجاد شده هنگام تعویض شیخ دیاباته او را به مدیریت معرفی کرد. در همین راستا دیروز عالیشاه در تمرین سرخپوشان حاضر شد و به‌نظر می‌رسد مشکل او حل شده است. جلسه کمیته انضباطی شیخ دیاباته هم داخل باشگاه استقلال برگزار شد و بعید است او برای بازی چهارشنبه تیمش مقابل ماشین‌سازی مشکلی داشته باشد.
  • با تصمیم هیات‌مدیره هلدینگ دریک، مدیران جدید باشگاه تراکتور انتخاب شدند. بر این اساس عباس الیاسی رئیس هیات‌مدیره خواهد بود و سجاد سیاح هم به‌عنوان مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجام وظیفه می‌کند. نکته جالب اینجاست که در تغییرات اخیر، هوشنگ نصیرزاده معاون ورزشی باشگاه خواهد بود؛ کسی که دوره قبلی حضورش در تبریز به شدت با محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور به مشکل خورد.