شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • رئیس اسبق هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: با بسیج خودروسازان، وزارت صنعت و دولت می‌توان در کمتر از یک سال به خودکفایی کامل در حوزه تولید خودرو دست یافت.رضا ویسه افزود: تحریم صنعت خودرو، واردات قطعات و بالا رفتن نرخ ارز موجب شد خودروسازی کشور در یک دست‌انداز بیفتد، ولی با توجه به بهره‌مندی نیروی انسانی توانمند و ظرفیت بالای تولیدی خودروسازان و قطعه‌سازان، می‌توان با کمک دولت نیازهای وارداتی را در داخل تولید کنیم.
  • مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه خودروسازی هیچ برنامه و پروژه‌ای برای تغییر موتور محصول ساندرو یا هر محصول مشترک دیگری ندارد. پیش‌تر در خبرها آمده بود که سایپا می‌خواهد تولید محصولات رنو از جمله تندر-90 و ساندرو را با استفاده از سایر موتورهای موجود، ادامه دهد. با تحریم صنعت خودرو و رفتن شرکای خارجی، تولید برخی محصولات مونتاژی از جمله رنو در آستانه توقف قرار گرفته است.
  • به‌تازگی فهرستی از میزان فروش خودروهای تولیدی شرکت‌های مختلف در بازار اروپا در سه ماهه نخست سال 2019 منتشر شده که نشان می‌دهد رنو، ولوو، جگوار و میتسوبیشی نسبت به سایرین عملکرد موفق‌تری داشته‌اند. در هر فصل آمار پرفروش‌ترین خودروهای فروخته شده در کشورهای مختلف به خصوص بازارهای پراهمیت جهان همچون چین، ایالات‌متحده و اروپا از سوی موسسات آماری و تحقیقاتی منتشر می‌شود.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط اقتصادی سال 97 و امسال نمی‌توانستیم و نمی‌توانیم از صنعت خودرو حمایت نکنیم.سعید زرندی با بیان اینکه وزارت صنعت، تحول خودروسازی را می‌خواهد، افزود: نمی‌توان در شرایط فعلی، صنعت خودرو را رها کرد. وی تاکید کرد: در سال 97 بخش زیادی از قطعات موردنیاز وارد و تولید خودرو در کشور ادامه یافت. به گفته معاون وزیر صنعت، از اسفند سال 96 تا خرداد امسال قیمت مواد اولیه خودروسازی 223 درصد افزایش یافته است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی و تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، مردم برای خرید خودرو هجوم آوردند و دلال‌ها نیز بازار را به هم ریختند.زرندی گفت: تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تولید داخلی است؛ به‌عنوان نمونه در حوزه خودروسازی هدف‌گذاری 350 میلیون…
  • مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات امروز به منظور تصویب صورت‌های مالی سال 97 شرکت برگزار می‌شود.
  • طی روزهای گذشته سخنگوی دولت خبرهای منتشرشده مبنی‌ بر حذف ارز 4200‌تومانی را تکذیب کرد. او وعده داد دولت مصمم است تا پرداخت ارز 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی را تا پایان سال 1398 ادامه دهد.
  • حمید آذرمند/ اقتصاددان
    از ابتدای اجرای سیاست تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، تردیدهای جدی نسبت به کارآیی این سیاست وجود داشت. بسیاری از اقتصاددانان بر‌اساس منطق اقتصادی، از ابتدا سیاست مذکور را ناکارآمد می‌دانستند و نسبت به تبعات آن هشدار می‌دادند. حتی گزارش‌های کارشناسی که در مقاطع مختلف در برخی دستگاه‌ها تهیه شده بود نیز، این سیاست را ناکارآمد و تداوم آن را برخلاف مصلحت کشور می‌دانست.
  • حسن خوشپور /کارشناس ارشد اسبق سازمان برنامه
    اعلام نرخ 4200تومان برای ارز، فقط قیمت‌گذاری دستوری و اداری برای ارز نیست، بلکه اعلام شروع مجدد کنترل و نظارت اداری بر بازار کالاها و خدمات (به بهانه نظارت بر بازار کالاهای اساسی) و رویکرد مجدد به دخالت ناکارآی دولت در بازارهای کسب و کار است. اجرای این سیاست به تنهایی امکان‌پذیر نیست و باید فرآیندهای واردات، تولید، توزیع، مصرف و قیمت‌گذاری بسیاری از محصولات در بازارهای مختلف (بازارهای کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی ) تحت نظارت دقیق و هزینه‌بر قرار گیرد. تجربه‌ای که دهه‌های قبل انجام شده و نامناسب بودن آن به اثبات رسیده است. بازارها، نظام تولید، الگوی مصرف جامعه و سهم واردات و تولید داخلی در عرضه محصولات اساسی و دیگر کالاها و خدمات در حال حاضر بسیار متفاوت از دوره‌های قبل است. سیاست‌های گذشته حتی اگر در…