شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • فرآیند حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران در دوره پساخروج، این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان کسب‌وکار تبدیل شده است. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگویی با سفرا و نمایندگان تجاری کشورهای اتریش، انگلستان، آلمان و چین، آرایش اقتصادی این چهار کشور را در دوره جدید بررسی کرده است. جمع‌بندی نظرات این افراد را در سه دسته می‌توان طبقه‌بندی کرد. دسته اول با قاطعیت در مورد حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران در ایران قول مساعد می‌دهند. دسته دوم حضور در ایران را به تعداد خاصی از شرکت‌ها محدود کرده و دسته سوم نیز اعلام می‌کنند که شانس همکاری اقتصادی‌شان با ایران با توجه به درپیش بودن دوره جدید تحریم‌ها پایین است؛ اما به لحاظ سیاسی بر توسعه همکاری با ایران تاکید دارند. از سوی دیگر، برآیند این گفت‌وگوها نشان می‌دهد کشورهایی که…
  • پس از اعلام فهرست ممنوعیت 1339 قلم کالای وارداتی، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و بخشی از تولیدکنندگان نسبت به ضرورت بازنگری در این فهرست تاکید کردند و تاکنون اقدامات اصناف در زمینه حذف بخشی از اقلام این فهرست ادامه دارد. طبق اعلام رئیس اتاق اصناف بعد از موافقت وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بازنگری فهرست ممنوعیت برخی کالاها، فراخوانی به تمامی اتحادیه‌ها و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها داده شده است تا آنها ظرف مدت سه هفته نظرات‌شان را در مورد کالاهایی که ضرورت حذف‌شان از لیست ممنوعه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی وجود دارد، اعلام کنند.
  • ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا از تعرفه‌های وضع‌شده بر واردات فولاد و آلومینیوم دفاع کرد. وی در زمینه تعرفه‌های وارداتی وضع‌شده بر واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرد که احیای صنایع آمریکا بدون وضع تعرفه‌ها امکان‌پذیر نیست.
  • براساس اعلام سامانه جامع تجارت، مهلت ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز از محل بارنامه‌های پیش از ۲۳ فروردین ماه سال‌جاری تمدید شد. طبق این اطلاعیه مهلت انجام این نوع ثبت‌سفارش تا تاریخ 10 مرداد 1397 تمدید شده است. بنابراین واردکنندگان باید تا تاریخ مذکور، کالاهای مربوطه را از گمرک ترخیص کنند و بدیهی است مسوولیت عدم ترخیص به موقع، برعهده واردکنندگان خواهد بود.
  • رئیس اتاق ایران گفت: باید از اقدامات کوتاه‌مدت و وصله‌کردن مشکلات اقتصادی که به‌صورت مسکن‌وار است پرهیز و به سمت تحقق بخشیدن به کارهای اساسی گام برداریم. غلامحسین شافعی در پنجاه‌وسومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: با مذاکراتی که با نهاد ریاست‌جمهوری صورت گرفت، موافقت شد که معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری ماهانه دو جلسه در دو استان در شورای گفت‌وگوی برگزار کند.
  • برای دومین سال متوالی، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و در رقابت با 13 برند، با کسب بیشترین آرای مردمی، موفق به دریافت تندیس زرین برند محبوب مصرف‌کنندگان شد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، پنجمین جشنواره برند محبوب مصرف‌کنندگان با حضور برات قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس، و محمد ناطق رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. براساس این گزارش، در یک نظر‌سنجی گسترده ملی که با مشارکت بیش از یک‌میلیون ‌و 500 هزار نفر از مصرف‌کنندگان همراه بود، بار دیگر گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای توانست بیشترین تعداد آرای مصرف‌کنندگان را به خود…
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که هر میزان که آزادی برای فعالان اقتصادی در کشور ایجاد شود، میزان مشارکت آنها برای توسعه اقتصادی بیشتر می‌شود، گفت: امسال رشد ۳۰ درصدی در حوزه صادرات مواد غیرنفتی پیش‌بینی می‌شود.
  • محمدحسین بابالو
    پایان هفته گذشته زمان رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار آتی بود تا جایی که بیشترین قیمت‌ها در تاریخ فعالیت این بازار تجربه شد. البته زمان تحویل سررسید تیرماه فرارسید و این سررسید از گردونه معاملات حذف شد. 3 سررسید باقی مانده هر سه در قیمت‌هایی بالاتر از 3 میلیون تومان نرخ‌گذاری شد ولی بهای سررسید دی‌ماه 97 به بیش از 3 میلیون و 576 هزار تومان رسید که بیشترین نرخی است که تاکنون در بازار آتی به ثبت رسیده است.
  • تولید‌کنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن معتقدند افزایش هزینه‌ها از یک سو و قراردادهای یک طرفه و زیانبار از سوی دیگر شرایط را به سمتی می‌برد که بخش بزرگی از فعالان این صنف در آستانه تعطیلی قرار دارند.
  • اثرات جنگ تجاری ایالات متحده و چین طی ماه‌های اخیر بر بازارهای جهانی، موجب شده تا بهای محصولات کامودیتی در بازارهای جهانی با افت قابل توجهی رو به رو شوند.