شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • دنیای اقتصاد - مشهد: کارخانه فولادسازی شماره دو مجتمع فولاد خراسان با سرمایه‎گذاری 700 میلیارد تومانی و ایجاد 700فرصت شغلی در نیشابور به بهره‎برداری رسید. این کارخانه که عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شده و بیش از 100 پیمانکار داخلی و خارجی در ساخت آن مشارکت کرده‎اند، ظرفیت تولید 720 هزار تن شمش فولاد را دارد و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تولید فولاد در مجتمع فولاد خراسان به دو برابر و حدود 5/ 1میلیون تن افزایش می‎یابد، که به این ترتیب این مجتمع، سهم فولاد خراسان را در زنجیره تولید فولاد کشور به بیش از 10 درصد افزایش می‎دهد.

  • فریبا ولیزاده

    مترجم: فریبا ولیزاده

    ما در عصری شگفت انگیز زندگی می‌کنیم. از سویی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای می‎دهند و از سوی دیگر شاهد موفقیت یک تاجر، سرمایه‎دار و ستاره تلویزیون در رقابت‎های ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم. چنین رویدادهایی به روشنی در نوع خود بی نظیر هستند. اما نکته جالب این است که هر دو مورد مذکور با وجود پیش‎بینی‌های حاصل از نتایج صدها نظرسنجی و برخلاف نظرات تحلیل‌گران سیاسی رخ داده‌اند، دقیقا در عصری که پیشرفت‌ در زمینه کلان داده، تجزیه و تحلیل اطلاعات و هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشری سر و صدا به پا کرده است.

  • بهمن احمدی

    پژوهشگر اقتصادی

    دو شاخص اندازه دخالت دولت در اقتصاد و میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، نشان‌دهنده دولتی بودن اقتصاد ایران و تعیین جهت‌گیری‌های آن است. از این بابت، قبل و بعد از انقلاب، تفاوت چندانی را در جهت‌گیری‌های اقتصادی نمی‌توان مشاهده کرد. در هر دو مورد، ضرورت‌های روز، شرایطی را به وجود آورده که تعیین یک ‌جهت‌گیری خاص اقتصادی و مشخص کردن آن را در زیرمجموعه دو مسیر کلی اقتصاد لیبرال و اقتصاد دولتی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

  • دنیای‌اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد 2/ 1 درصدی به کار خود پایان داد تا بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال به 1/ 3 درصد برسد. بورس تهران با ثبت این بازدهی در 5هفته معاملاتی ابتدای سال از بازارهای موازی پیشی گرفت و پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری شد. بازار پول و اوراق مشارکت رتبه دوم جدول بازدهی بازارهای موازی در این بازه را به خود اختصاص داد. انتظار اولیه کارشناسان حاکمیت احتیاط بر معامله‌گران در فصل رقابت‌های انتخاباتی بود اما حمایت معامله‌گران حقوقی و افزایش ورود نقدینگی به بازار موجب شد تا بازار سهام کارنامه‌ مثبتی برجای بگذارد.

  • تسنیم: یک مقام ارشد ایرانی گفت: این کشور انتظار دارد اولین قرارداد نفتی این کشور در قالب مدل قراردادهای جدید نفتی طی یک ماه آینده به امضا برسد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران در کنفرانسی در پاریس اظهار کرد: «ما انتظار داریم این اتفاق خیلی زود رخ دهد و امیدواریم طی یک ماه آینده اولین قرارداد نفتی جدید امضا شود. » در ماه ژانویه، ایران اعلام کرد که 29 شرکت از بیش از 14 کشور جهان اجازه یافته‌اند تا در مناقصه‌های پروژه‌های نفت و گاز این کشور بر اساس مدل جدید قراردادی شرکت کنند.

  • گروه بنگاه‌ها: مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک صنعت و معدن از استقرار سامانه یکپارچه بانکداری متمرکز در بانک صنعت و معدن خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، احمد آهی تصریح کرد: با توجه به تکلیف مجمع عمومی بانک درخصوص استقرار سامانه راهکار جامع بانکداری متمرکز (core banking) و تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در این زمینه، این اقدام بزرگ انجام گرفت. مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک صنعت و معدن با بیان اینکه سامانه جدید راهکار جامع بانکداری متمرکز این بانک با مشارکت همه‌جانبه مدیران و کارشناسان و شرکت پیمانکار (توسن) برای کسب‌و‌کار تخصصی و توسعه‌ای بانک، تهیه و سفارشی‌سازی شده است، تاکید کرد: این بانک طی یک فرآیند حدود سه ساله ضمن مهاجرت…

  • انتظارات و مشکلات تولیدکنندگان فولاد به منظور آشنایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌های فضای کسب و کار صنعت فولاد توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد به کاندیدای ریاست‌جمهوری منتقل می‌شود. مهندس سید حسین احمدی، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با «چیلان» ضمن اشاره به نخستین جلسه هیات‌مدیره در سال ۹۶ اظهار کرد: به منظور آشنایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌های فضای کسب و کار صنعت فولاد و همین طور انتظارات انجمن و اعضای آن از رئیس‌جمهوری، قرار شده دیدگاه‌ها و نظرات انجمن از طریق اتاق بازرگانی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری منتقل شود.

  • ایسنا: مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است ۱۵۰ مگابایت نیروگاه کوچک‌مقیاس وارد مدار شود که می‌تواند کاهش روند خاموشی تابستان را به همراه داشته باشد. آرش کردی با بیان اینکه سال قبل نیز ۱۵۰ مگابایت نیروگاه کوچک‌مقیاس وارد مدار شد، گفت: در مجموع از سال قبل تا پیک امسال ۳۰۰ مگابایت به ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس کشور اضافه می‌شود. به گفته وی بی‌شک این مساله می‌تواند به مناطقی که دچار مشکل در زمینه برق هستند به صورت نقطه‌ای کمک‌رسان باشد، به همین دلیل برنامه‌های متعددی را برای توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس درنظر گرفته‌ایم.

  • دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه منابع خبری از انفجار شدیدی در نزدیکی فرودگاه شهر دمشق خبر دادند. به گزارش رویترز به نقل از منابع مخالف حکومت سوریه مدعی شده که جنگنده‌های اسرائیلی به یک انبار حاوی تسلیحات در حومه فرودگاه دمشق حمله هوایی انجام داده و این انبار را منهدم کرده‌اند. مخالفان مدعی‌اند این انبار تسلیحات متعلق به حزب‌الله لبنان بوده است.

    همچنین این خبرگزاری سخنان «ایزرائیل کاتز» وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل را بازتاب داده که گفته است این اقدام با سیاست رژیم تل‌آویو برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات برای گروه حزب‌الله لبنان از طریق سوریه انطباق دارد.

  • دنیای اقتصاد: جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد در فصل نخست امسال تولید خودرو در بریتانیا به بالاترین سطح طی 17 سال گذشته رسیده، زیرا افزایش تقاضا از طرف بازارهای خارجی، افت تقاضا در این کشور را جبران کرده است. به گزارش رویترز، در سال‌های اخیر تولید خودرو یکی از قوی‌ترین بخش‌های تولیدی بریتانیا بوده که به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بهبود بازارهای جهانی تقویت شده است.

    سندیکای خودروسازان و تجار بریتانیا اعلام کرد بیش از سه‌چهارم خودروهای تولید شده در این کشور صادر می‌شوند و طی سه ماه نخست امسال تقاضا از طرف بازارهای خارجی 6/ 7 درصد رشد کرده است.