شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در یک صبح بهاری سال 2016 یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته که در دوران ریاست باراک اوباما از دولت اخراج شده بود، در مقابل کارشناسان سیاست خارجی و دفاعی سخنرانی کرد. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، به نقل از الجزیره، او در سن 65 سالگی با موهای نقره‌ای و چشم‌های پف‌کرده، رک و رو راست حرف می‌زد.

    او از خطرات القاعده و داعش در خاورمیانه و «تهدیدات» ایران حرف زد. او یادآور شد که به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اولین سوالی که باید هر روز صبح از زیردستانش بپرسد این است که با ایران و ایران و ایران چه باید کرد؟ او به‌عنوان مردی که بر 3/ 1 میلیون نیروی آمریکایی نظارت داشته؛ بودجه‌ای نزدیک به 7/ 582 میلیارد دلار را مدیریت می‌کرده و هدایت‌کننده سیاست‌های نظامی بوده، الان گوش و چشم دونالد ترامپ است. …

  • ایسنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری را 60 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در حال حاضر رتبه علمی ایران در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس 16 و در جهان اسلام و منطقه، اول است. محمد فرهادی در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در راستای توسعه کشور خاطرنشان کرد: با کمال افتخار اعلام می‌کنم که ایران در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و ISI صاحب رتبه 16 و در منطقه و جهان اسلام رتبه اول است.

  • دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخصوص القای حواشی خلاف واقع پیرامون سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران گفت برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. به گزارش کانال اطلاع‌رسانی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه، بهرام قاسمی در این‌باره نکات ذیل را متذکر شد:

    1. برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور یا مقامات دو دولت به امضا نرسید.

  • خبرگزاری مهر: یک شرکت نوپا در آمریکا قصد دارد بزرگ‌ترین ناوگان ماهواره‌ای تاریخ را بسازد و به وسیله آن هر روز عکسی با کیفیت ۵۰ هزار میلیارد پیکسل از زمین ثبت کند. این شرکت که Planet. Inc نام دارد تا به حال ۶۰ ماهواره Doves در ابعاد یک جعبه کفش را به آسمان فرستاده تا سیاره زمین را بررسی کنند. این شرکت قصد دارد ۸۸ماهواره دیگر نیز به آسمان بفرستد. هرکدام از ماهواره‌ها به‌طور متوسط قدرت وضوحی معادل ۳تا۵ متر دارند و هر روز تصویر بخشی از زمین معادل ۵۰ میلیون کیلومتر مربع را ثبت می‌کنند.

  • ایسنا: ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درخصوص موضوعات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و روندهای بین‌المللی با وی گفت‌وگو کرد. علی شمخانی در این دیدار برجام را توافقی بین‌المللی و الزام‌آور برای امضاکنندگان و سایر کشورهای عضو جامعه بین‌المللی عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به تایید مراجع نظارتی تاکنون به مجموعه تعهدات خود عمل کرده اگرچه موفقیت برجام در گرو جبران عقب‌ماندگی‌ها از سوی کشورهای غربی و اجرای بدون تنازل تعهدات از سوی همه طرف‌ها است.

  • خبرگزاری مهر: ارزیابی روند توسعه کشورهای جهان در شاخص دولت الکترونیک که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل اعلام شده است، از نزول ۶ پله‌ای ایران در جایگاه جهانی دولت الکترونیک حکایت دارد. وضعیت ایران در شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل متحد اعلام شده ایران را در جایگاه ۱۰۶ در میان ۱۹۳ کشور جهان قرار داده است. شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازه‌گیری ترکیبی برای سنجش تمایل و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی است.

  • ایسنا: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «مشکل دولت آمریکا توانمندی ایران است» گفت: نظام جمهوری اسلامی تجربیات خوبی در این ۳۸ سال داشته است و با دقت مسائل را بررسی و متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کند و در حال حاضر متناسب با شرایط خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم. علی لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه استانی قم که یکشنبه شب پخش شد، با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ در منع ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا گفت: صحبت‌های ترامپ تا حد زیادی مغشوش است، شکی در آن نیست که دولت آمریکا مجبور است باوجود مشکلات طعنه به‌جاهای دیگر بزند.

  • ایسنا: رشد ۱۹درصدی شبکه فیبر نوری، افزایش ۵۶۵ درصدی مشترکان دسترسی پرسرعت ثابت و سیار و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی دسترسی پرسرعت روستایی را می‌توان از بهترین دستاوردهای چهار ساله وزارت ICT دانست. شبکه فیبرنوری کشور در 6 ماهه اول سال ۱۳۹۲ حدود ۵۱۴۹۷ کیلومتر بود که در پایان سال ۱۳۹۴ به ۵۶۵۸۲ کیلومتر رسید و در حال حاضر نیز ۶۱۳۵۵ کیلومتر است. این شاخص ۱۹ درصد رشد نسبت به ابتدای دولت داشته است. شبکه انتقال در 6 ماهه اول سال ۱۳۹۲ نیز ۹۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود که در پایان سال ۱۳۹۴ به ۴۱۰۰ گیگابیت رسید و در حال حاضر ۴۱۹۶ گیگابیت است که ۳۶۶ درصد رشد نسبت به ابتدای دولت را نشان می‌دهد.

  • خبرگزاری فارس: مقامات وزارت بهداشت روسیه از حمله هکری گسترده به وب‌سایت رسمی این وزارتخانه خبر داده‌اند. اولگ سالاگی رئیس اداره ارتباطات این وزارتخانه حمله مذکور را تایید کرده است. حملات سایبری یاد شده باعث شد تا خدمات فنی متداول از طریق این سایت دیگر در دسترس نباشد. مقامات یاد شده حمله سایبری مذکور را در سال‌های اخیر بی‌سابقه و بزرگ‌ترین حمله از این دست توصیف کرده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود این حمله در شب جمعه رخ داده و از نوع حملات موسوم به Distributed Denial of Service (DDoS) بوده است.

  • فارنت: شرکت مایکروسافت قابلیت نمایش تصویر در تصویر را در نسخه آزمایشی ویندوز 10 ادغام کرده است. مایکروسافت اجرای همزمان چند برنامه را در ویندوز 10، به ویژه در تعامل با برنامه‌هایی که تمرکز آنها روی پردازش محتویات ویدئویی است ساده‌تر از قبل کرده است. در ادامه این سیاست‌ها، مایکروسافت با انتشار نسخه پیش‌نمایش ویندوز 10 با بیلد 15031 قابلیت ویژه‌ای به نام Compact Overlay Windows را پیش روی کاربران قرار داده است. این قابلیت جدید این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا یک برنامه را در پنجره‌ای کوچک که در بالای برنامه‌های دیگر الصاق شده در حال اجرا نگه دارند.