واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ماجرای مهمانی سفارتخانه سوئد

دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخصوص القای حواشی خلاف واقع پیرامون سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران گفت برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. به گزارش کانال اطلاع‌رسانی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه، بهرام قاسمی در این‌باره نکات ذیل را متذکر شد:

۱. برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست‌وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید.

۲. آنچه در میهمانی سفارت سوئد و در حاشیه افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در تهران امضا شد، صرفا چند توافق میان بخش‌خصوصی ایران و بخش‌خصوصی سوئد بود که به‌عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری و نشان دادن عزم نخست‌وزیر برای حمایت از فعالیت بخش‌خصوصی سوئد در ایران انجام شد که خلاف هیچ رویه بین‌المللی نبوده و بسیار معمول است.

۳. یکی از برنامه‌های اصلی مراسم در اقامتگاه سفیر سوئد، افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در ایران توسط نخست‌وزیر این کشور بود که گامی مهم در جهت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تبدیل توافقات روی کاغذ به اقدامات عملی و اجرایی محسوب می‌شود.

۴. ضیافت در اقامتگاه سفیر سوئد در پایان سفر و به افتخار نخست‌وزیر آن کشور برگزار شد. این مراسم در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی حاکم بر نمایندگی‌های دیپلماتیک که همواره در کشور ما مورد احترام بوده و مبنای حضور نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز هست، برگزار شد.

حضور مقامات کشور در چنین مراسمی با رعایت موارد ضروری و بر اساس عمل متقابل صورت می‌گیرد و تصمیم شخصی نیست. این مشارکت محدود و ضابطه‌مند، در دولت‌های مختلف قبلی نیز بدون حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست.

۵. در تاریخ روابط دو کشور این اولین سفر دوجانبه نخست‌وزیر سوئد به ایران است که علاوه بر ملاقات با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، دستاوردهای زیادی به‌ویژه در حوزه اقتصادی به همراه داشت که موید اراده رهبران دو کشور برای تعمیق روابط دوجانبه و چندجانبه در تمامی زمینه‌ها است و خود نشان‌دهنده علاقه اروپا و جهان برای همکاری با ایران عزتمند، مستقل و ثبات‌آفرین به‌رغم فضاسازی‌های مسموم صهیونیست‌ها و حامیان آنها است.

عربستان هنوز دچار توهم است

همچنین بهرام قاسمی روز یکشنبه در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: «عربستان هنوز دچار یک توهم و اشتباه است و درگذشته هم این اشتباه، عربستان را با مشکلاتی مواجه کرد.» سخنگوی دستگاه وزارت خارجه درخصوص مواضع عربستان و امارات علیه ایران ابراز کرد: «مواضع عربستان طی دوران اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران همیشه از روی ناآگاهی و عدم اطلاع کافی نسبت به وضعیت منطقه و جمهوری اسلامی ایران بیان شده و از امارات هم نمی‌توان توقع زیادی داشت چون تا حدی متحد عربستان است.»

قاسمی افزود: «اگر فرض را بر این بگیریم که با آمدن ترامپ و شعارهایی که مطرح کرده، این دو کشور (امارات و عربستان) یا کشورهای دیگر، مواضع خود را نسبت به ایران تندتر کرده یا سیاست دیگری را پیشه کرده‌اند، فکر می‌کنم باید به آنها توصیه کرد که دچار چنین خطای تاریخی نشوند، چون وضعیت و قدرت و جایگاه ایران در منطقه کاملا روشن است و بهتر است که آنها با واقعیت‌های منطقه و واقعیت ایران در منطقه، سیاست‌های خود را تنظیم کنند و سرنوشت خود را به شعارهایی که دیگرانی از نقاط دوردست مطرح می‌کنند، گره نزنند و در آینده هم خیلی مشخص نیست که آن مواضع واقعا پایدار بماند یا نماند.»

قاسمی درپاسخ به این سوال که چرا عربستان مذاکره با ایران را قبول نمی‌کند، گفت: «این سوال را باید از مقامات ریاض سوال کرد، اما برداشت ما این است که عربستان هنوز دچار یک توهم و اشتباه است که درگذشته هم این اشتباه، عربستان را با مشکلاتی مواجه کرد.» او افزود: «ولی تصور ذهنی من این است که عربستان نمی‌تواند در این مسیر به راه خود ادامه دهد و تحت‌تاثیر دیگر قدرت‌ها یا برخی رژیم‌ها مانند رژیم صهیونیستی بخواهد هزینه‌های سنگینی را برای خودش در منطقه و جهان بپردازد، عربستان امروز سعی دارد با هزینه زیادی علیه ایران فعالیت کند و دشمنانی را برای ایران ایجاد کند که می‌توانند در زمان‌های بسیار کوتاه به دستاوردهای کوچک برسند، اما واقعیت‌ها خود را برهمه تحمیل کردند، همانطور که در طول تاریخ شاهد هستیم که عبرت‌ها و تجارب زیادی وجود دارد که واقعیت‌ها پنهان نخواهد ماند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اگر دولت ترامپ سیاست دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را درپیش بگیرد، چه سیاستی را درپیش خواهید گرفت، ابراز کرد: «اگر از زوایایی نگاه کنیم، حرف‌های ترامپ در الفاظ و قالب‌های جدیدی مطرح می‌شود ولی نهایتا ما با یک چیزی به نام سیاست‌های آمریکا نسبت به مسائل منطقه و جهان خصوصا ایران مواجه هستیم.»

او گفت: «ما حداقل ۳۸ سال است که با سیاست‌های آمریکا آشنا هستیم و سیاست‌های خصمانه آمریکا را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تجربه کرده‌ایم.» قاسمی با بیان اینکه ترامپ خارج از این نیست و صحبت از بعضی گزینه‌ها تکرار حرف‌های گذشته توسط او است که اهمیت زیادی برای ما ندارد، افزود: «آنچه آمریکا می‌توانست از خصومت در مورد ایران انجام دهد تا به حال انجام داده و مردم هم در برابر زیاده‌خواهی دولت‌های قبل آمریکا ایستاده و حاضر به باج دهی نبوده‌اند. درباره ترامپ هم ما زیاد احساس نگرانی نداریم چون آنها واقعیت‌های ایران را نهایتا می‌فهمند و قدرت ایران را در منطقه می‌دانند و این نوع صحبت‌ها، شانتاژ و بیان خواسته‌هایی است که اگر می‌توانستند اجرا کنند در گذشته می‌کردند.»