شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که انتظار می‌رود موجب کاهش سهم ایران از بازار شود، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد ۶ شرکت، از جمله شرکت اکسون موبیل، مجموعا ۱۱میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک دولت آمریکا را خریداری کرده‌اند. به گزارش رویترز، در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که انتظار می‌رود موجب کاهش سهم ایران از بازار شود، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، 6 شرکت از جمله شرکت اکسون‌موبیل، مجموعا 11 میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک دولت آمریکا را خریداری کرده‌اند.
  • فعالان بخش خصوصی در پارلمان اقتصاد خواستار حذف رانت‌ها و امتیازات ویژه در بسته‌های حمایت از تولید شدند. ارزیابی‌ها حاکی از این است که نوع نگاه به سازوکار حمایتی دولت کاملا تغییر کرده و صدای متفاوتی از بخش خصوصی شنیده می‌شود؛ چراکه همواره این نقد به برخی از فعالان بخش تولید وارد بود که به‌دنبال حمایت‌های یارانه‌ای و رانتی هستند. حال اما فعالان اقتصادی با بررسی بایدها و نبایدها در حمایت از تولید معتقدند که نوع حمایت باید برای یک دوره مشخص، با روند کاهنده، اهداف مشخص و بدون رانت و امتیاز ویژه باشد.
  • طرح تحول صنعت دریایی کشور با همکاری چهار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
  • در حالی به روز‌های پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که کاهش بی سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 29/ 21 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15 درصدی داشته است.
  • روند صادرات محصولات معدنی در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری ارزیابی شد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در مدت زمان مورد بررسی، اقلام فلزی و غیر فلزی با ارزش بیش از 1/ 3 میلیارد دلار و وزن 7/ 18 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی رشد 35 درصدی داشته است.
  • کنث پولاک، کارشناس اندیشکده بروکینگز، در سفری به عراق مشاهدات خود را قلمی کرده و معتقد است انتخابات در عراق راه به جایی نبرده است. او می‌نویسد انتخابات 12 می ‌در عراق موجب تشکیل دولتی با مشروعیت اندک خواهد شد. بنابراین از چنین دولتی نمی‌توان انتظار زیادی داشت. او معتقد است باور به کارآیی عراق بسیار اندک است، زیرا کمبود برق و آب در ترکیب با بیکاری گسترده تصویری از یک دولت ناکام ارائه می‌دهد. او معتقد است دولت آمریکا باید دست به‌کار شده و با همکاری و ترغیب دولت عراق پروژه‌هایی را عملیاتی کند که لااقل در کوتاه‌مدت بتواند پیامدی ملموس داشته باشد به‌گونه‌ای که برای عراقی‌ها کاملا قابل لمس و درک باشد.
  • جورج پاپادولوس، مشاور سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتخابات سال 2016، می‌گوید که جف سشنز، دادستان کل آمریکا آشکارا در جلسه استماع به کنگره دروغ گفته و تصریح می‌کند که سشنز حامی این ایده بوده است که ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش با پوتین دیدار کند. به گزارش سی‌ان‌ان، پاپادولوس گفته است که سشنز از این ایده که ترامپ با پوتین در دوران انتخابات دیدار کند، حمایت کرده و گفته بود که وی موافق است تا هرچه سریع‌تر این دیدار میسر شود.
  • نویسندگان: بوبولو و لیلیا شوتسووا ترجمه: محمدحسین باقی
    از اوایل دهه ۲۰۰۰، رهبران چین بر سه نفع ملی مهم یا آنچه مقام‌ها آن را منافع «اساسی» می‌نامند متمرکز بوده‌اند: منافع امنیتی، حاکمیتی و توسعه‌ای. اولویت اصلی رهبران چین حفظ کنترل حزب کمونیست چین است.
  • فیچ که یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی به‌شمار می‌آید، در آخرین گزارش خود درباره وضعیت اقتصادی ایتالیا چشم‌انداز رتبه‌اعتباری این کشور را از حالت باثبات به منفی تغییر داد. در این گزارش رتبه اعتباری خارجی بلند‌مدت ایتالیا همچنان در سطح BBB حفظ شده ‌است.به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، فیچ اعلام کرد که خطر پیامد‌های اصلاحات اقتصادی بر بنیان‌های اعتباری ایتالیا افزایش یافته‌است. تهدیدات مالی و سیاست‌گذاری در این کشور با سطح بالایی از نااطمینانی سیاسی همراه شده‌است.با روی کار آمدن یک دولت پوپولیست در ایتالیا و سر دادن شعار‌های اقتصادی پرهزینه، طی ماه‌های گذشته موضوع تامین بودجه در این کشور به مرکز نگرانی‌ها بدل شده‌است. برخی از این وعده‌های پوپولیستی شامل افزایش دستمزد دهک‌های پایین به…
  • در پی شکست مذاکرات آمریکا و کانادا برای تغییر پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، واشنگتن اعلام کرد که توافق جدید را با مکزیک پیش می‌برد و مذاکرات با اوتاوا را از چهارشنبه آینده از سر می‌گیرد. به گزارش رویترز، پس از آنکه «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری واشنگتن دست خالی از کانادا بازگشت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا کنگره این کشور را از قصد خود برای امضای توافقی جدید با مکزیک مطلع کرد. با این حال، لایتهازر گفت که دور بعدی مذاکرات با کانادا چهارشنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود تا توافقی میان واشنگتن و اوتاوا که بتواند هر سه کشور آمریکای شمالی را راضی کند، به‌دست آید.