شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • کارل استایب سیدحسین علوی لنگرودی

    نویسنده: کارل استایب

    مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

    alavitarjomeh@gmail. com

    قسمت بیست‌وهفتم

    تمام اطلاعاتی که در مغز ما جای می‌گیرند، نیازمند پالایش و ویرایش هستند و در غیر این‌صورت کارآیی خود را از دست می‌دهند. اگر آنقدر بروید و بروید تا از پا بیفتید کار درستی نکرده‌اید، چرا که اصل برخورداری از وقت استراحت و تجدید قوا را از یاد برده‌اید. استراحت همیشه برای سلامتی مفید است. اما بسیاری از ما آن را به چند دقیقه استراحت کوتاه در صبح و عصر محدود می‌کنیم، درحالی‌که این به هیچ عنوان کافی نیست و علاوه‌بر این در همین وقت‌های استراحت محدود هم، ذهن ما آنقدر نگران مسائل مختلف است که احساس یک‌وقت استراحت…

  • بیژن باصری

    استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

    در چند دهه اخیر بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی به نقش ارتباط میان حکمرانی خوب و کارآیی سیاست‌های اقتصادی اذعان کرده‌اند. حکمرانی خوب بر مبنای شفافیت نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، میزان پاسخگویی، اجرای درست قوانین و سیستم‌های سالم و ایمن پولی و مالی استوار است. شاید در تمام شاخص‌هایی که به حکمرانی خوب مربوط می‌شود، شفافیت کلیدی‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

  • معاون گردشگری سازمان میراث‌ فرهنگی گفت: «دستورالعمل همکاری با سمن‌ها در توسعه طرح همیار گردشگر به‌زودی به استان‌ها ابلاغ و همایش ملی «گفتمان مهمان‌نوازی» نیز در تاریخ دهم اردیبهشت برگزار می‌شود. » به‌گزارش «ایرنا»، مرتضی رحمانی‌موحد تاکید کرد: «در راستای اقدامات مثبت سازمان در دولت یازدهم، سال 96 سال اول اجرای برنامه ششم است و همه باید با همکاری و همفکری، خود را برای اجرای هر چه بهتر برنامه ششم آماده کنیم. » وی در تشریح برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: «سه راهبرد و هدف‌‌گذاری کلان در برنامه ششم وجود دارد که شامل موضوع دخالت اصناف، بحث مربوط به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی در پیشبرد فعالیت‌های سازمان و واگذاری بخشی از امور اجرایی به تشکل‌ها می‌شود.

  • کیومرث منشی‌زاده شاعر و طنزپرداز معاصر در 79 سالگی درگذشت. این شاعر در هفته‌های اخیر به‌دلیل سکته مغزی در منزل بستری بود و و درنهایت روز شنبه با نامساعد شدن دوباره وضعیتش به خواب ابدی رفت. این شاعر و طنزپرداز فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه 40 آغاز کرده بود و با انتشار کتاب «سفرنامه مرد مالیخولیایی» به‌عنوان شاعری متفاوت به شهرت رسید. منشی‌زاده از آن دست شاعرانی بود که کمتر تمایل داشت کتاب منتشر کند؛ اما چند مجموعه منتشرشده‌اش تاثیر قابل توجهی بر روند شعر معاصر گذاشت. او متولد سال ۱۳۱۷ در جیرفت بود و دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در زادگاهش به پایان رساند و سپس عازم تهران شد و در رشته اقتصاد از دانشکده حقوق لیسانس گرفت.

  • با وجود شکایت جیووا (اسپانسر سابق تیم‌ملی فوتبال) از فدراسیون فوتبال و درخواست غرامت ۱۰ میلیارد تومانی، کارگروه سه نفره که نماینده فدراسیون فوتبال در این پرونده است در سه ماه اخیر هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده و اعضای آن اطلاعی از این پرونده ندارند. فدراسیون فوتبال ایران در حالی ماه آینده قراردادی را با شرکت آدیداس منعقد می‌کند که هنوز پرونده شرکت پوشاک ورزشی جیووا بسته نشده و پرونده حقوقی این شرکت کماکان باز است. مسوولان این شرکت ایتالیایی پس از کنار گذاشته شدن از سوی فدراسیون فوتبال لایحه‌ای را برای شکایت از فدراسیون تنظیم کرده و خواستار پرداخت غرامت از سوی فدراسیون ایران شدند.

  • 18 آوریل (29 فروردین) سال 1954 جمال عبدالناصر به‌عنوان نخست‌وزیر مصر کار خود را آغاز کرد و دو سال بعد به مقام ریاست‌جمهوری رسید. وی به همراه محمد نجیب، انقلاب ۱۹۵۲ این کشور را رهبری کرد که به سرنگونی پادشاهی مصر و سودان انجامید. وی در کشور خود به تسریع روند مدرنیزاسیون و اجرای اصلاحات سوسیالیستی دست زد و با ترویج اندیشه‌های پان‌عربی برای مدت کوتاهی مصر را با سوریه متحد کرد و جمهوری متحده عربی را بنیان گذاشت. ناصر یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی هم در تاریخ مدرن اعراب و هم در کشورهای در حال توسعه سده بیستم به‌شمار می‌رود.

  • دنیای اقتصاد: هفته گذشته فعالان بازارهای کامپیوتری بیش از آنکه تحولی را در بازار احساس کنند در اندیشه تغییرات تدریجی در آغاز سال جدید بودند از بسیاری از فعالان کامپیوتری در سال جدید به این موضوع بیشتر از گذشته دقت می‌کنند که نحوه فروش محصولات خود را از سیستم‌های سنتی به اینترنتی و مجازی تغییر دهند و از ابزارهای نرم‌افزارهای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان برای فروش خود بهره بگیرند. این موضوع می‌تواند تا حدودی تغییراتی در وضعیت رکود بازارها ایجاد کند. هفته گذشته همچنان خرید و فروش لوازم و تجهیزات جانبی کامپیوتر بیش از قطعات اصلی مورد توجه قرار داشتند و پس ازآن خدمات کامپیوتری و تعمیرات از جمله دلایل مراجعه کاربران به بازارها بود.

  • کامران کرمی: در اوج تنش‌ها میان ایران و همسایگان عربی خلیج‌فارس، وزیر امور خارجه بحرین در اظهاراتی با اشاره به ردوبدل شدن پیام‌های دوجانبه میان ایران و شورای همکاری از طریق کویت، بر پیشبرد و ادامه گفت‌وگوهای سیاسی با تهران تاکید کرد. این دومین پالس مثبتی است که مقامات عربی خلیج فارس برای گفت‌و‌گو با ایران نشان می‌دهند. پیش‌تر «خالد جارالله» معاون شیخ «صباح خالد احمد الصباح» وزیر خارجه کویت 6 بهمن ماه 94 به تهران آمد و پیام امیر کویت را تقدیم رئیس‌جمهوری ایران کرد. تحلیلگران رد و بدل شدن پیام‌ها میان دو سوی ساحل خلیج‌فارس را آغاز رایزنی‌های استراتژیک برای عبور از تنش‌های موجود می‌دانند، اگرچه تاکنون دولت عربستان سعودی واکنشی به این فعل‌وانفعالات مثبت نشان نداده است.

  • حسین سلاح‌ورزی
    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

    انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت 1396 مقطعی از تاریخ این سرزمین خواهد بود که اگر اتفاقی خارج از عرف و قاعده در فرآیند آن رخ ندهد به سرعت به بایگانی و ذهن ایرانیان فرستاده می‌شود. جدا از نتایج انتخابات دوازدهم، ایرانیان اعم از دارا و ندار، کارگر، کشاورز، آموزگار، پیشه‌ور، کارمند دولت و کارفرمایان زندگی خود را در شرایط دولت جدید از تابستان امسال ادامه خواهند داد. نیازهای شهروندان ایرانی با دولت جدید شاید به لحاظ کیفیت و ماهیت تفاوت بنیادین با امروز ندارد.

  • وزیر نفت با اشاره به اینکه عدالت محوری و محرومیت‌زدایی در مکان‌های احداث واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شده است، گفت: صنعت پتروشیمی یک مجموعه به هم پیوسته ارزش افزاست که بزرگ‌ترین تاثیر را برای رفع محرومیت در کشور دارد. بیژن زنگنه عصر روز یکشنبه (٢٧ فروردین ماه) در مراسم افتتاح ٤طرح پتروشیمی در پارس جنوبی، تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت را از مسائل بسیار مهم همسو با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مجتمع‌های پتروشیمی چنین قابلیتی را دارند و طرح‌های پتروشیمی که امروز افتتاح می‌شوند به‌طور کامل این زنجیره را تکمیل می‌کنند.