شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • نمادهای گروه بانکی از ابتدای آذرماه با اقبال سرمایه‌گذاران و خریدهای پرحجم روبه‌رو شد. امری که سبب شد تا حجم معاملات این صنعت به نوعی در صدر گروه‌های مختلف بازار سرمایه قرار گیرد. به‌طوری‌که میانگین ارزش معاملات روزانه گروه بانکی، حدود یک پنجم از کل معاملات روزانه بازار سهام را به خود اختصاص داد.
  • بهزاد گلکار کارشناس بازار سرمایه
    به‌نظر می‌ر‌سد اشتیاق به خرید سهام نمادهای گروه بانکی فعال در بازار سهام بیش از آنکه دلایل بنیادی داشته باشد، ناشی از هیجان بازار و خوش‌بینی‌های فعالان بازار سرمایه نسبت به نحوه تسعیر منابع ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌های بانکی باشد.
  • حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه
    نگاه سرمایه‌گذاران بورسی اکنون به سمت خرید سهام نمادهای بانکی جلب شده که در بررسی دلایل توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران به خرید سهام مزبور، می‌توان جهات مختلفی را مدنظر قرار داد. در این میان ناگفته پیداست در بورس‌های مختلف سهم یک شرکت یا گروهی از شرکت‌های مشابه به دلایل مختلف از جمله دلایل بنیادین، روند حرکتی قیمت، انتظارات از رویدادهای آتی، شایعات و... مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین منظور در این مطلب تلاش شد، عمده دلایل مورد توجه قرار گرفتن سهام گروه بانکی مرور شود.
  • احمد اکبری تحلیلگر بازار سرمایه
    بانک‌ها در ماه‌های اخیر برخلاف چند سال گذشته مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفته‌اند و بهترین روش برای بررسی دلایل افزایش معاملات این گروه و ورود خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران به سمت سهام بانکی، تحلیل اقتصادی و بررسی شرایط کشور است.
  • مجتبی شهبازی کارشناس بازار سرمایه
    نمادهای گروه بانکی در حالی چند وقت اخیر با اقبال بازار همراه شده و حجم معاملات آن به نوعی در صدر گروه‌های مختلف بازار قرار گرفته است که کماکان ابهامات در خصوص میزان سود و زیان بنگاه‌های این گروه بسیار زیاد است. آنچه مشخص است این روزها ابهام در خصوص نمادهای گروه بانکی با استقبال بازار روبه‌رو شده است.
  • محمدعلی کمالی تحلیلگر بازار سرمایه
    سرمایه‌گذاری غیراقتصادی و شرایط نامناسب اقتصادی دلیل اصلی بازده نامطلوب بنگاه‌ها در سنوات اخیر بوده است. در این راستاسودآوری بانک‌ها از محل عملیات بانکی (تفاوت نرخ تسهیلات دهی و سپرده‌گیری) و سرمایه‌گذاری‌های صورت پذیرفته توسط آنها ناشی می‌شود. به‌طوری‌که در سنوات اخیر عمده سود (زیان‌)‌دهی بانک‌ها از محل عملیات آنها بوده است. با توجه به تاثیر مستقیم شرایط اقتصادی بر فعالیت این صنعت، ارائه تسهیلات به کسب و کارهای دارای توجیه اقتصادی و سپرده‌گیری منطقی توسط بانک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • ایالات‌متحده آمریکا از اعتراض رسمی به قرارداد 1919 خودداری کرد و اگرچه مخالفت آن کشور با قرارداد یک ماه پس از انتشار آن شروع شد ولی بلندپایه‌ترین مقامات آمریکایی در آن سهم داشتند که به بارزترین و صریح‌ترین شکل بیان می‌شد و به مراتب موثرتر از مخالفت‌های دیگر بود. در واقع کرزن با توجه به واکنش فرانسه در همان روزهای نخست برملا شدن قرارداد، برای مذاکره با جان دیویس سفیر آمریکا در لندن هیچ فرصتی را از دست نداد و با اشاره به رنجش فرانسه خواستار پشتیبانی وزیر مختار آمریکا در تهران از قرارداد شد. دیویس در این دیدار سخنان مثبتی درباره قرارداد ایراد کرد و گفت: «با کمال خوشوقتی» حاضر است تقاضای کرزن را انجام دهد.
  • شارل مونتسکیو، متفکر بزرگ دوران روشنگری 18 ژانویه 1869 در ناحیه آکیتن فرانسه به‌دنیا آمد. او مولف کتاب «روح‌القوانین» است که از جمله آثار تاریخ‌ساز به‌شمار می‌رود و در تعریف و فهم آزادی و قانون نقشی بسزا داشته است. به گفته مونتسکیو «آزادی عبارت است از دست‌زدن به‌هرکاری که به‌وسیله قوانین موضوعه حکومتی که تفکیک قوا در آن محقق شده، منع نشده باشد. حکومتی که در آن قانون را هیات مقننه تدوین، قوه مجریه به‌صورت مجزا اجرا و قوه قضائیه مستقلی قضاوت می‌کند.»
  • 19 ژانویه 1896 نخستین دستگاه ایکس ری در معرض دید عموم گذاشته شد. ویلهلم رونتگن، فیزیکدان آلمانی یک سال پیش از آن فرمول ساخت این دستگاه را کشف کرده بود.
  • بر پایه دیدگاه مونتسکیو، نه‌تنها قوانین اساسی کشورها بسته به آب و هوا، آداب و رسوم فرق می‌کند بلکه نوع نظام و نهادهای سیاسی نیز در جوامع مختلف به همان نسبت متفاوت است.